AcasăPoliticaCine sparge blocada Rusiei la Marea Neagră?

Cine sparge blocada Rusiei la Marea Neagră?

Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a fost un dezastru militar. Forțele lui Putin nu au reușit să ocupe Kievul și Harkovul, cele mai mari două orașe din Ucraina, iar progresele în Donbas au fost lente și au avut costuri extraordinare.Dar aceste eșecuri nu ar trebui să ascundă faptul că rușii au obținut câștiguri strategice importante – nu în ultimul rând prin tăierea accesului Ucrainei la Marea Neagră.

În timp ce a eșuat în nord, armata rusă a ocupat rapid mari porțiuni din sudul Ucrainei, asigurând o mare parte a coastei de-a lungul Mării Azov, stabilind podul terestru mult dorit între Rusia și Crimeea.

Scopul final al Moscovei este de a extinde controlul teritorial rusesc de-a lungul întregii coaste nordice a Mării Negre, transformând o Ucraină redusă într-o țară fără ieșire la mare.

Ucraina a luptat cu forțele ruse la vest de Herson până la oprire și a lansat atacuri cu rachete împotriva navelor rusești, cel mai spectaculos prin scufundarea navei de comandă  Moskva.

Noi rachete anti-navă, mai avansate, sosesc pe zi ce trece, forțând navele de război rusești să se îndepărteze și mai mult de mare.

Dar chiar dacă Rusia nu reușește în cele din urmă să obțină controlul teritorial al nordului Mării Negre, Ucraina nu va putea să spargă blocajul rusesc asupra transportului maritim în și dinspre țară – nu doar cu rachete.

Consecințele blocadei

Sunt grave – nu doar pentru Ucraina, ci și pentru sutele de milioane de oameni care se bazează pe cerealele ucrainene pentru a supraviețui.

În mod normal, 98% din aceste exporturi pleacă din Ucraina pe mare. În prezent, cea mai mare parte se află în silozuri și în alte locuri de depozitare din Ucraina – un total de aproximativ 25 de milioane de tone de porumb și grâu care, potrivit The Economist, este „echivalent cu consumul anual al tuturor țărilor mai puțin dezvoltate din lume” la un loc.

Eforturile de a expedia grâul și alte cereale către alte porturi de la Marea Neagră și Marea Baltică pe cale rutieră și feroviară nu pot merge decât până la un anumit punct. Nu numai că există o lipsă de camioane și de combustibil, dar ecartamentele feroviare ucrainene și europene sunt diferite, ceea ce necesită tranzite greoaie ale încărcăturii.

Blocada Rusiei contribuie la o criză alimentară globală de proporții potențial catastrofale. „Dacă nu se deschid aceste porturi din regiunea Odesa, va fi o declarație de război împotriva securității alimentare globale”, a declarat recent David Beasley, șeful Programului Alimentar Mondial, în fața Consiliului de Securitate al ONU.

„Nu este vorba doar despre Ucraina, ci și despre cei mai săraci dintre cei mai săraci din întreaga lume, care se află în pragul foametei în timp ce vorbim.”

Coaliție maritimă

Până în prezent, notează Politico,  diplomația la ONU nu a făcut niciun progres. Rusia dă vina pe sancțiunile occidentale pentru criza alimentară mondială. Propunerea sa de a permite transporturile de cereale în schimbul ridicării tuturor sancțiunilor nu este serioasă. Între timp, timpul se scurge, deoarece o nouă recoltă de cereale nu va avea unde să fie depozitată.

Un efort pentru a sparge blocada rusă ar fi o coaliție maritimă, cu misiuni de escorte navale menite exclusiv să asigure trecerea în siguranță a navelor de marfă pline cu grâne din Ucraina, prin Marea Neagră.

Rusia ar trebui să coopereze, fie în mod explicit, fie tacit. În primul caz, Moscova ar fi de acord să permită transporturile, poate după ce inspectorii internaționali ar verifica dacă din Ucraina pleacă doar exporturi de alimente și dacă nu sunt trimise înapoi arme.

Rutele de transport maritim trec prin apele internaționale și ucrainene, ceea ce nu dă dreptul Rusiei să blocheze navele de marfă sau escortele acestora. De asemenea, Turcia ar trebui să permită escortelor navale în scopuri umanitare să intre și să iasă din Marea Neagră.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
869 afisari

3 COMENTARII

  1. Mai mintiti mult lumea,penibililor?De cand Ucraina hraneste intreaga lume?Ce face restul lumii,doarme la umbra si asteapta mancarea Ucrainei?

  2. Rușii au coridoare deschise pentru navele sub pavilion străin andocate în porturile ukhrainiene încă de la începutul conflictului. Problema vine, nu de la ruși ci, de la ukhrainieni care au umplut marea de mine de suprafață sau de mică adâncime și au luat practic prizoniere echipajele navelor străine cărora nu le permit să părăsească porturile ukhrainiene. Toate aceste mizerii ukhrainienii le fac la ordinul cui îi comandă, adică licuriciul cel obez și arogant și perfidul albiit.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger