Capacitatea Ucrainei de a se apăra împotriva invaziei rusești i-a surprins pe aproape toți cei din afara țării, probabil că nimeni mai mult decât Vladimir Putin.În ceea ce privește efortutul Occidentului de a pedepsi Rusia prin sancțiuni asupra exporturilor sale de combustibili fosili, aceasta este o chestiune foarte diferită.
Sancțiunile nu au fost în întregime inutile. Potrivit unui raport al grupului de reflecție Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), acestea au făcut ca Rusia să piardă peste 200 de milioane de euro pe zi față de ceea ce câștiga la începutul anului: 880 de milioane de euro pe zi în luna mai, față de 1,1 miliarde de euro zilnic în ianuarie și februarie.
Dar, datorită prețurilor record la petrol și gaze, cauzate în parte de invazia Ucrainei, Rusia obține în continuare venituri mai mari decât anul trecut.
În primele 100 de zile de război, Rusia a câștigat 93 de miliarde de euro din exporturile sale de petrol. Dintre acestea, 57 miliarde au fost obținute din livrările către Europa.
Petrolul rusesc ieftin se scurge acum spre China, India și, în mod oarecum surprinzător, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită.Numai China îmbogățit visteria Moscovei cu 13 miliarde de dolari din 24 februarie.
Oricât de mult ar dori Occidentul ca restul lumii să boicoteze Rusia, nu are puterea de a o împiedica să-și exporte petrolul și gazele spre est și spre sud.
Este destul de penibil ca UE să arate cu degetul spre țările care iau combustibilii Rosneft, Lukoil și Gazprom când taman Bătrânul Continent este încă cel mai mare client al rușilor.
Singurele state care au oprit practic toate importurile de energie din Rusia sunt SUA (100%) și Suedia (99%).
Aceasta este cel puțin situația importurilor directe. Dar iată partea cu adevărat deprimantă: o parte din petrolul exportat în India pare să se întoarcă fie în Europa, fie în America de Nord. Marea industrie indiană de rafinare a petrolului, a cărei producție este în mare parte exportată, folosește din ce în ce mai mult țiței rusesc.
În luna mai, cea mai mare rafinărie de petrol din Jamnagar a preluat 27% din țițeiul său din Rusia. Mai mult, petrolierele europene și americane contribuie la exportul unei mari cantități de petrol rusesc. În lunile aprilie și mai, potrivit CREA, 67% din exporturile de țiței rusesc au fost transportate de nave deținute de americani și europeni.
La un moment dat Occidentul va trebui să se întrebe serios: merită cu adevărat durerea provocată industriilor și consumatorilor europeni prin creșterea prețurilor la energie?
Mai ales atunci când restul lumii, departe de a urma exemplul Europei, își crește de fapt consumul de combustibili fosili din Rusia.