AcasăPoliticaAjutor de stat pentru privații din Portul Constanța. Se invocă sprijinul pentru...

Ajutor de stat pentru privații din Portul Constanța. Se invocă sprijinul pentru cerealele din Ucraina

Sorin Grindeanu a decis și el să facă totul pentru Ucraina

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a notificat deja Comisia Europeană în vederea aprobării unui ajutor de stat pentru investițiile în suprastructura portuară. Banii din bugetul României vor ajunge la operatorii portuari privați din Constanța și au fost solicitați încă de anul trecut de Organizația Patronală Constanța Port Business Association. Între timp, fermierii se plâng că transporturile cerealelor românești au fost blocate în totalitate.

România a cerut aprobarea Comisiei Europene pentru acordarea unui ajutor de stat pentru investiții în suprastructura portuară, în vederea reducerii blocadei din zona Mării Negre din cauza conflictului armat din Ucraina. Potrivit Ministerului Transporturilor, schema de ajutor de stat are ca scop acordarea de finanțare pentru investiții în suprastructura porturilor maritime și interioare din România situate la granița de est a Uniunii Europene, afectate de fluxurile de mărfuri ucrainene (Constanța, Galați și Giurgiu și în porturi situate de-a lungul Canalului Dunăre – Marea Neagră (inclusiv Poarta Alba – Midia – Năvodari, de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile ”satelit” ale Portului Constanța (Midia, Mangalia).

Investițiile ar urma să faciliteze expedierea produselor, în special a produselor agricole, din Ucraina și accesul Ucrainei pe piețele internaționale și lanțurile globale de aprovizionare, prin integrarea acestor porturi în lanțuri eficiente de transport și logistică. Totodată, potrivit Ministerului Transporturilor, schema de ajutor de stat va contribui și la creșterea volumului de mărfuri manipulate în porturi și, implicit, la creșterea economică și la o utilizare și operare mai eficientă a Rețelei Transeuropene de Transport.

”Ajutoarele de stat prevăzute de prezenta schemă se vor acorda imediat după emiterea deciziei de autorizare a Comisiei Europene prin intermediul unui apel de proiecte competitiv ce va fi deschis in MySMIS”, a anunțat Ministerul Transporturilor.

S-a găsit oportunitatea

Organizația Patronală Constanța Port Business Association (CPBA) a solicitat acordarea ajutorului de stat încă din luna septembrie a anului trecut, însă se pare că Guvernul abia acum a găsit oportunitatea de a cere permisiune de la Comisia Europeană. Potrivit CPBA, schema de ajutor de stat pentru operatorii portuari din portul Constanța și porturile românești era necesară din cauza suprasolicitării și uzurii premature a acestora, pe fondul traficului deservit pentru Ucraina și Moldova, în contextul conflictului armat din Ucraina.

”Având în vedere faptul că există deja un precedent creat la nivelul Uniunii Europene, respectiv Polonia, în cazul căreia s-a emis o decizie pentru implementarea proiectelor de transport intermodal, cu finanțare de 50%, prin ajutor de stat – în cadrul Programului Operațional Infrastructură și Mediu pentru anii 2014 – 2020, apreciindu-se că este compatibilă cu piața internă, conform art. 93 din Tratatul privind funcționarea UE, odată introdusă această măsură în Programul Operațional Transport POT 2021 – 2027, CPBA a solicitat sprijinul Statului Român in efectuarea demersurilor necesare pentru promovarea unei asemenea scheme de ajutor de stat și pentru operatorii privați din România”, se arăta într-un comunicat al CPBA.

Fermierii români, lăsați de izbeliște

Fermierii se plâng că transporturile cu cereale românești stau blocate în trenuri încă din luna iulie și că acestea nu mai au loc din cauza produselor ucrainene, care sunt prioritare pentru Guvern. Achizițiile de la fermierii români au fost limitate la minimum, din cauza faptului că nu mai există mijloace de transport. Criza din sectorul de transport a provocat și o majorare a tarifelor și toate acestea pe fondul scăderii prețurilor la cereale sub costurile de producție. Singura promisiune a Executivului a fost oprirea importurilor din Ucraina pe o perioadă de 30 de zile, până la introducerea unor licențe de export pentru ucraineni, însă mărfurile continuă să circule în baza contractelor deja încheiate.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.