Cauta

Romania a absorbit in sapte ani doar 30% din fondurile alocate de UE

Uniunea Europeana a alocat Romaniei in ultimii sapte ani fonduri structurale si de coeziune in valoare de peste 19,2 miliarde de euro, din care a absorbit mai putin de sase miliarde de euro, iar autoritatile romane nu au reusit sa finalizeze nicio autostrada inceputa dupa aderarea la UE.

Romania nu a finalizat nicio autostrada inceputa dupa aderarea la UE

Datele Ministerului Fondurilor Europene arata ca Romania are o rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune de 29,87% (aproximativ 5,7 miliarde de euro) din cele 19,21 miliarde de euro alocate in exercitiul bugetar 2007-2013. Conform datelor Comisiei Europene, Romania (care avea un nivel de absorbtie de 26,2% la mijlocul anului trecut) se afla in iulie 2013 pe ultimul loc in clasamentul cheltuirii fondurilor UE. Pe penultimul loc se situa Bulgaria, cu o rata de absorbtie de 40%, iar inaintea acestei tari se afla Italia, cu 40,27%.

Spre comparatie, Polonia ocupa cea mai buna pozitie dintre tarile central si est-europene, cu o rata de absorbtie a fondurilor europene de 59,14%. Cele mai recente date publicate de Ministerul Fondurilor Europene releva ca, la 30 noiembrie 2013, Programul Operational Sectorial Transport (POS T), care are alocata cea mai mare suma din cele sapte programe operationale, avea penultima rata de absorbtie. Din cele 20,22 de miliarde de lei alocati in perioada 2007-2013 au fost absorbiti doar 3,8 miliarde de lei (876 milioane de euro), adica putin peste 19%.

Comparativ cu aceasta situatie, Polonia a cheltuit numai pe autostrazi circa sase miliarde de euro in exercitiul bugetar 2007-2013. Pentru a mai da o sansa tarilor codase la cheltuirea fondurilor comunitare, Parlamentul European a votat, la 20 noiembrie 2013, aplicarea regulii ”N+3” pentru Romania si Slovacia. Potrivit actului normativ, cele doua tari vor avea la dispozitie un an in plus pentru a cheltui fondurile europene alocate pentru perioada 2011-2012. Acest lucru pare putin probabil, in conditiile in care, din cele sase autostrazi construite cu bani europeni in cadrul POS T, guvernele de la Bucuresti nu au reusit sa termine niciuna. Mai rau, la toate se inregistreaza fie rezilieri de contracte, fie intarzieri in inaugurarea unor tronsoane, fie darea in folosinta – e drept, cu mare fast-  fara terminarea completa a lucrarilor.

Ultimele stiri

  • Viitorul unei vieți mai lungi și mai sănătoase: tehnologie, comunitate și wellness sustenabil
  • De la genunchiul lui Vîlceanu la halba de Oktoberfest: Florin Roman între scandalul din Parlament și distracția cu iz bavarez
  • Al treilea război mondial?
  • Sindicatele din administrația publică locală ies în stradă, în București, nemulțumite de măsurile de reducere a personalului. Programul protestului
  • Secretarul general al Guvernului nu crede că e „benefică” o creștere a TVA în sectorul HoReCa: Trebuie o analiză foarte serioasă – VIDEO
  • Tendințele Corporate de Wellbeing în România: Cum se reinventează companiile în 2025
  • Un șofer băut a lovit cu mașina un grup de tineri, iar apoi a plecat de la locul accidentului/Ce s-a întâmplat după ce a fost găsit
  • Femeie depistată având şase cuţite asupra ei, la intrarea în Parlament/Ar fi intenționat să participe la un eveniment/Ce spune AUR
  • Meteorologii ANM au anunțat prognoza. Cum va fi vremea până la mijlocul lunii octombrie
  • Fostul președinte brazilian Jair Bolsonaro, condamnat pentru tentativă de lovitură de stat/ Marco Rubio, reacție-fulger
  • Exit mobile version