Cauta

Litigiile dintre debitori si banci, solutionate gratuit

In aceasta saptamana a intrat in vigoare Ordonanta nr.38/2015, care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum. Litigiile dintre consumatori, inclusiv  debitorii unei banci, vor fi rezolvate in mod gratuit.

Decizia SAL poate fi atacata in justitie in 15 zile de la emitere

In cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se infiinteaza o structura responsabila cu derularea procedurilor SAL, care este impartiala si isi desfasoara activitatea independent de activitatile de supraveghere si control de piata. Reclamatiile indreptate de consumatori impotriva comerciantilor vor putea fi rezolvate si de catre anumite entitati care aplica proceduri de solutionare alternativa a litigiilor, denumite proceduri SAL. Acestea se finalizeaza in termen de 90 de zile calendaristice.

Exceptii

Entitatea SAL are dreptul sa refuze solutionarea litigiului in urmatoarele situatii:

–         litigiul a fost analizat deja de o instanta judecatoreasca,

–         consumatorul nu a incercat sa contacteze comerciantul / profesionistul in cauza pentru a discuta reclamatia sau nu a incercat sa rezolve conflictul direct cu profesionistul,

–         entitatea SAL sesizata nu este competenta sa solutioneze litigiul.

SAL pentru sistemul bancar

Pentru domeniul bancar se infiinteaza Centrul de solutionare alternativa a litigiilor din sistemul bancar, denumit Centrul SAL, prin care consumatorii isi pot rezolva diferendele pe care le au cu bancile sau sucursalele bancare straine din Romania.. Eficienta procedurilor SAL presupune indeplinirea urmatoarelor cerinte:

–         gratuitate,

–         disponibilitate si accesibilitate a procedurilor, atat online cat si pe suport de hartie,

–         accesul partilor la procedura sa fie permis fara obligativitatea apelarii la un avocat sau consilier juridic,

–         partile sa fie notificate despre dreptul de a opta ca rezultatul procedurii SAL sa fie o solutie propusa sau solutie impusa.

Centrul SAL propune sau impune solutii, iar consumatorul decide daca alege una sau alta. Astfel, in cazul unei solutii propuse:

–         consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedura in orice moment, daca nu sunt satisfacuti de modul de desfasurare a procedurii;

–         partile pot accepta sau nu solutia propusa de SAL.

Rezultatul procedurilor SAL devine obligatoriu doar daca partile au acceptat solutia propusa, el nu este obligatoriu daca doar una dintre parti a acceptat. In cazul solutiei impuse, aceasta  are caracter obligatoriu si devine titlu executoriu, daca nu este atacata la instanta judecatoreasca competenta in termen de 15 zile.

Ultimele stiri

  • De la genunchiul lui Vîlceanu la halba de Oktoberfest: Florin Roman între scandalul din Parlament și distracția cu iz bavarez
  • Al treilea război mondial?
  • Sindicatele din administrația publică locală ies în stradă, în București, nemulțumite de măsurile de reducere a personalului. Programul protestului
  • Secretarul general al Guvernului nu crede că e „benefică” o creștere a TVA în sectorul HoReCa: Trebuie o analiză foarte serioasă – VIDEO
  • Tendințele Corporate de Wellbeing în România: Cum se reinventează companiile în 2025
  • Un șofer băut a lovit cu mașina un grup de tineri, iar apoi a plecat de la locul accidentului/Ce s-a întâmplat după ce a fost găsit
  • Femeie depistată având şase cuţite asupra ei, la intrarea în Parlament/Ar fi intenționat să participe la un eveniment/Ce spune AUR
  • Meteorologii ANM au anunțat prognoza. Cum va fi vremea până la mijlocul lunii octombrie
  • Fostul președinte brazilian Jair Bolsonaro, condamnat pentru tentativă de lovitură de stat/ Marco Rubio, reacție-fulger
  • Trump susține că intruziunea unor drone în Polonia ar fi putut fi o „eroare” din partea Rusiei: „Dar, indiferent de situație, nu sunt mulțumit de…”
  • Exit mobile version