In cazul in care ai cumparat un produs, iar cand ai ajuns acasa ai constatat ca, desi functioneaza, are anumite defectiuni, ai dreptul sa ceri repararea sau inlocuire bunului, pe cheltuiala vanzatorului sau a producatorului.

In mod normal, produsele vandute trebuie sa se potriveasca intocmai cu descrierea lor si sa fie de o calitate corespunzatoare, sa functioneze conform scopului pentru care au fost fabricate. Specialistii portalului Consumator European precizeaza ca, daca ai cumparat un laptop, de exemplu, care are o memorie pe hard disk nominala de 640 GB, dar in realitate este de numai 320 GB, ai dreptul sa ceri schimbarea produsului pe cheltuiala vanzatorului.
Garantii
Potrivit legii, in majoritatea cazurilor, bunurile de folosinta indelungata sunt garantate minimum doi ani (exceptie fac pantofii). Asadar, garantia legala este de doi ani, iar daca produsul se defecteaza in cadrul acestui termen, cumparatorul poate cere repararea sau inlocuirea produsului, pe cheltuiala producatorului/vanzatorului. Producatorul poate oferi si o garantie comerciala, insa aceasta nu poate limita drepturile oferite de garantia legala.
Precizari
Garantia comerciala trebuie sa specifice in mod clar perioada si domeniul de aplicare, datele de contact ale celui care ofera garantia, acoperirea geografica si faptul ca nu anuleaza garantia legala. Periodic, trebuie sa te asiguri ca etichetele si sigiliile aplicate de fabricant sunt intacte. Vanzatorul poate refuza masurile reparatorii pentru produsele desigilate. Cand cumperi prin posta, telefon sau Internet, ai aceleasi drepturi privind garantia, ca si atunci cand cumperi dintr-un magazin obisnuit. In cazul bunurilor second hand, garantia legala poate fi redusa la un termen de un an.
Drepturi suplimentare
Ai dreptul la o reducere corespunzatoare a pretului sau poti chiar renunta la produs, in cazul in care:
– nu beneficiezi de repararea sau inlocuirea lui;
– vanzatorul nu a reusit sa remedieze defectul in timp util;
– remedierea defectului este in dezavantajul tau.
Recomandari
Pastreaza intotdeauna bonul fiscal sau factura. De asemenea, trebuie sa pastrezi si copii ale tuturor documentelor primite de la comerciant, deoarece originalele se pot pierde. Este necesar sa verifici daca durata reparatiei este trecuta in garantie. In cazul in care ai constatat functionarea defectuoasa a bunului/produsului, trimite o scrisoare recomandata cu confirmare de primire la serviciul „clienti” al producatorului, indicand data cumpararii, defectul si ce solicitare ai (reparatie sau inlocuire).