Proiectul de act normativ privind obligativitatea bancilor de a-si afisa comisioanele la bancomate i-a surprins in mod neplacut pe bancheri. Acestia se plang ba ca nu au timp sa-si formuleze parerea, ba ca softul de afisare a comisioanelor are costuri pe care ei nu sunt dispusi sa le achite.
In urma a mii de sesizari si reclamatii venite din partea cetatenilor care utilizeaza bancomate pentru diverse operatiuni (si sunt taxati fara a fi informati), Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat pe site-ul sau un proiect de ordin in acest sens.
Obligatii
Actul prevede ca bancile trebuie sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operatiunilor pe care un client doreste sa le efectueze cu un card de debit sau credit. In plus, comisioanele respective trebuie afisate in lei, nu in procente din tranzactie. ANPC atrage atentia ca inaltimea literelor si cifrelor pentru afisarea informatiilor privind costurile operatiunii trebuie sa fie egala cu a celorlalte caractere de pe ecran. De asemenea, bancherii au obligatia, in cazul blocarii/retinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM, sa informeze consumatorii de acest lucru prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, precizand:
a) termenul maxim in care consumatorul poate reintra in posesia cardului;
b) numarul de telefon la care consumatorul trebuie sa apeleze si intervalul orar in care poate contacta banca.
Nemultumiri
ANPC a precizat ca bancile pot veni cu opinii si sugestii pana in 11 septembrie 2014, dar Consiliul Patronatelor Bancare din Romania reclama timpul scurt de dezbatere publica a actului. Bancherii sustin ca trebuie luate in considerare posibilitatile tehnice de implementare, costurile asociate, inclusiv cine va suporta aceste costuri si ce impact ar putea avea in relatia dintre clienti si banci. Din CPBR fac parte BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit – Tiriac, Volksbank Romania si ING Bank Romania.