AcasăOldARTA, VALOARE DE REFUGIU IN TIMPUL CRIZEI

ARTA, VALOARE DE REFUGIU IN TIMPUL CRIZEI

Din categoria artelor asa-numite „primitive” am selectionat aici poate cel mai semnificativ rezultat obtinut pentru o opera circumscrisa acestui domeniu. Astfel, „Roi Tshokwe Jouant De La Sanza”, realizare de elita a civilizatiei angoleze extrem de rara ca si incidenta in piata de arta a fost adjudecata pentru 1.445.600 euro in favoarea Musée du Quai Branly, una dintre remarcabilele institutii de profil, cu insemnatate mondiala (Paris, 12-13 iunie 2010). Raportindu-se, indubitabil, unui cu totul alt areal tehnic, stilistic si iconografic, tesaturile, fie ele covoare sau tapiserii, au avut dintotdeauna un profund impact asupra omului, asociate constant si fidel universului sau ambiental. Nu este deci cu nimic surprinzator faptul ca acele creatii realmente particulare atit prin calitatea reprezentarii, cit si prin valoarea artistica asociata, au suscitat un evident si sustinut interes din partea unui numar insumat de cumparatori. Ca o aparitie distincta in cadrul licitatiilor franceze din aceasta ultima perioada, voi reproduce aici imaginea unei tapiserii, remarcabila prin asocierea „fericita” a mai multor atribute de importanta majora in stabilirea unei cotatii valorice: frumusete, rafinament, vechime si notorietate a manufacturii unde a fost conceputa.
Apreciata printr-un consens general, „Personaje in Gradina”, chef d’oeuvre a tesatorilor din regiunea Rinului Superior, realizata in perioada anilor 1470-1480, a fost licitata pina la concurenta sumei de 384.000 euro (Paris, martie, 2010).
Referindu-ne, de data aceasta, la arta plastica, avem de-a face, poate, cu cel mai „miraculos” chip de a oglindi, intr-o forma eminamente sensibila adresata oamenilor, sufletul unui artist. Avind impact direct asupra afectivitatii celui care o priveste, acesta a suscitat mereu cele mai vibrante pasiuni in fiinta admiratorilor si implicit a colectionarilor de frumos.
Dovedind insusiri pertinente, permisive unor interferente marcat sensibile in constiinta publicului, mai multe lucrari, aparute in comertul artistic din 2010, merita, cred eu, mentionate in cadrul acestui articol.

*Marturia constiintei umane*

Le putem considera „evocative” pentru modul in care pictorii care le-au creat au vazut existenta si au inteles, prin lumina propriei firi, actul si menirea creatiei. Aceste tablouri integrate unei entitati generice a unor realizari dintre cele mai reprezentative inseamna, cu certitudine, o fidela reflectie a propriului lor ideal despre viata.
Astfel, „Portrait de Charles Marie Jean Marcotte – autor Jean Auguste Dominique Ingres (790.000 euro, Paris, martie, 2010), „Le Sommeil de Pan”, realizare a maestrului Pierre Paul Rubens (433.000 euro, Paris, iunie, 2010), „Venise, Le Coup De Canon”, datorata celui care a fost Félix Ziem (219.000 euro, Paris, iunie, 2010), „Moïse Sauvé Des Eaux Par La Fille De Pharaon” – Jean François De Troy (186.000 euro, Paris, mai, 2010), ori “paysage” – creatie sensibila a marelui Pierre Auguste Renoir (276.000 euro, Paris, martie 2010) si “Venise” de John Singer Sargent (301.600 euro, Bayeux, iulie 2010), carora le vom alatura lucrarile nu mai putin inspirate ale lui Fernand Léger – “Nature Morte Sur Fond Jaune” (1.452.500 euro, Paris, martie 2010), Zao Wou-Ki – “Sans Titre” (586.000 euro, Paris, iunie 2010), Pierre Soulages – “Composition” (250.000 euro, Paris, iunie 2010) si Sayed Haider Raza – „Paysage” (325.000 euro, Paris, 2010) se constituie intr-o calda si vibranta marturie a constiintei umane, in continuu dialog cu nemurirea, prin acest limbaj miraculos pe care il reprezinta arta.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
92 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger