AcasăOldArta, valoare de refugiu in timpul crizei (IV)

Arta, valoare de refugiu in timpul crizei (IV)

Luminile si amintirea patriei natale filtrate prin „judecata” unei sensibilitati cu totul aparte, conotatiile lirice „emouvante” nascute din incarcatura afectiva de un mare rafinament acordata culorii, bucuria de a trai, manifesta atit in detaliu, cit si in esenta imaginii, sint doar citeva dintre caracteristicile artei lui SAYED HAIDER RAZA (n. 1922), care i-au adus o binemeritata apreciere. Evolutia acestui creator de origine indiana, stabilit in Franta in 1950, a fost una constant ascendenta, catre concentrarea tot mai expresiva a conceptiei sale. Primele lucrari realizate de RAZA le-am vazut acum 7-8 ani. M-au impresionat foarte mult si pot spune ca fiecare reintilnire cu operele sale mi-a oferit acelasi neschimbat sentiment reconfortant, optimist si generator de energie ca la primul „coup de foudre”. Si, foarte probabil, aceeasi atmosfera stenica i-a motivat pe aceia care au participat cu mult entuziasm la licitatia lucrarii „GREEN LANDSCAPE” (1965), adjudecata in final pentru 130.116 euro, in raport cu o estimare maximala de 40.000 de euro (DROUOT ESTIMATIONS, 7 iulie). Un rezultat expectabil, tabloul amintit fiind o realizare reprezentativa pentru viziunea sa conceptuala, o adevarata simfonie cromatica pe melancolice acorduri poetice.
Un alt pictor, venit – de data aceasta – din Japonia, LEONARD TSUGUHARU FOUJITA (1886-1968), a avut o influenta majora in configurarea stilistica a artei franceze din prima jumatate a secolului XX. Exceptional desenator, receptiv interpret al „miscarii si freamatului lumii’, surprinsa in insasi ratiunea de a exista, limbajul curajos si cu alonja novatoare abordat cu multa siguranta, remodelind prin frumusete si gratie viata, „mixtura” fluenta si perfect echilibrata dintre coordonatele stilistice ale plasticii extrem-orientale si cele asimilabile unor revolutionare curente de rezonanta europeana specifice perioadei vor avea un remarcabil impact asupra francezilor, care l-au transformat intr-un idol al preferintelor lor din anii interbelici. Merita mentionat, totodata, faptul ca FOUJITA va primi LEGIUNEA DE ONOARE franceza in anul 1957. Doua lucrari, ilustrind irevocabil atributele definitorii ale artei sale, „JEUNE FILLE AUX CHATS” si „FILLE ASSISE DEVANT LA CHEMINÉE”, ambele pictate in 1955, au fost tranzactionate la Paris (30 iunie, Jean Marc Delvaux) pentru 194.448 euro, respectiv 155.000 euro. Tablouri cu un frumos „pedigree”, fiind expuse chiar in anul realizarii lor in celebra Galerie Paul Pétrides.
Cit despre rusul PAVEL TCHELITCHEW (1898-1957), integrat „peisajului” artistic parizian in 1923, putem spune ca determinantele pentru succesul sau atins in scurta perioada au fost talentul evident si „norocul” concretizat in intilnirea sa cu faimoasa creatoare de moda ELSA SCHIAPARELLI (colectionara, totodata, de MODIGLIANI, PICASSO, COCTEAU, DALI etc.). Aceasta ii va deschide accesul catre o elita a epocii care avea nu numai bani, dar si un instinct sigur al valorii. Aceasta lume l-a adoptat imediat, devenind astfel o vedeta mult apreciata. Tablourile sale vor capta intrucitva un aer suprarealist in reprezentarea imaginii, fara a deveni insa vreodata o dominanta a creatiei sale. Infatisind-o probabil chiar pe celebra SCHIAPARELLI, dar provenind cu certitudine din colectia acesteia, „COMPOSITION” (1930), datorata lui TCHELITCHEW, a fost intens disputata in cadrul licitatiei organizate de Casa CORNETTE DE SAINT CYR (28 iunie), fiind intr-un final adjudecata pentru suma de 130.000 de euro.
Chiar daca spatiul aferent nu-mi permite un real expozeu asupra virtutilor pieselor urmatoare, consider totusi necesar amintirea si prezentarea lor aici. Astfel, o admirabila capodopera a orfevrilor BAPST si FALIZE, anume o „BRĂŢARĂ” (1887), realizata din aur, diamante, email, vinduta pentru 42.133 euro, un foarte sugestiv, simplu si apropiat de perfectiune desen in creta colorata, realizat de PABLO PICASSO (1881-1973) – „HOMME ET FEMME” (201.600 euro) -, un „inocent” si, in acelasi timp, extrem de seducator peisaj pictat de CHARLES LAPICQUE (1898-1988) – „L’ORAGE SUR BRÉHAT” (74.352 euro) -, diafana si sensibila compozitie „VIERGE A L’ENFANT ENTRE DEUX ANGES” atribuita lui DOMENICO PULIGO (1492-1527), adjudecata pentru 36.000 euro, reprezinta, in totalitatea lor, concentrate intr-un summum virtual, CAPODOPERA de astazi, de ieri sau de acum cinci secole, expresie vie si eterna a sufletului uman in necontenita sa cautare.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
61 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger