AcasăOldMisterul prabusirii elicopterului israelian

Misterul prabusirii elicopterului israelian

Prabusirea, in zona Valea Gaura – Poiana Gutanului din Bucegi, a elicopterului CH-53 Yasur apartinind Fortelor Aeriene Israeliene ( FAI ) ridica foarte multe semne de intrebare. Elicopterul israelian s-a „ratacit” brusc, fara ca ocupantii celuilalt elicopter cu care zbura in formatie sa observe.

Era vorba de un „simplu” zbor de antrenament, in cadrul unor exercitii militare comune – Blue Sky 2010 – care presupun operatiuni de cercetare-salvare si acordare de ajutor medical, pe teren nefamiliar. Muntii Carpati, cu numeroasele anomalii geo-magnetice si fenomene neelucidate, pot fi chiar de-a dreptul ostili pentru navigatie, indiferent cit este de performanta aparatura de bord. Acest gen de elicopter este dotat cu aparatura care indica si configureaza toate obstacolele ivite in cale, iar optiunea de a efectua zbor „la vedere”, fara aparatura, era total neindicata pe ceata densa care invaluia culmile Bucegilor, la peste 2000 de metri altitudine, in ziua accidentului.

*„Dragonii muntilor” si „ielele”*

In Carpati si in alte zone montane se produce un fenomen atmosferic numit “dragonul muntilor”, care consta in formarea unor curenti sinusoidali, care urca si coboara foarte rapid, cu viteze de aproximativ 30 de metri pe secunda, schimbind parametrii de zbor ai oricarui aparat care se afla in „trena” lor. Fenomenul este studiat de o echipa de specialisti in aerodinamica germani, in cadrul „Mountain Wave Project”. O echipa de cercetatori radiestezisti a semnalat, tot in Bucegi, un cimp de forta foarte mare, care perturba functionarea aparaturii electro-magnetice, influentat de cavernele uriase specifice Carpatilor. Un alt fenomen, semnalat de salvamontisti si turisti, consta in aparitia unor lumini ce iau diferite forme, paralelipiped, triunghi, cerc, ca hora celesta a ielelor din folclorul national. Aceste doua fenomene se pare ca au stat la baza misterioasei prabusiri a avionului IL 18, in Retezat, in august 1991. Acesta s-a izbit de un versant in zona Virfului Custura, putin inainte de miezul noptii, pe cer senin. Pilotul, avind peste 7000 de ore de zbor, cobora in vederea aterizarii pe aeroportul din Timisoara, ale carui lumini le vedea?! De fapt, deviase de la traseu cu peste 70 de kilometri si n-avea ce lumini se vada in masivul Retezat. Cauza acelui accident: „pierderea involuntara si totala a orientarii echipajului de la bord”!

Adina Mutar

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
228 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger