AcasăOldCatastrofa aeriana la Islamabad

Catastrofa aeriana la Islamabad

Ieri dimineata, un aparat Airbus A-321 apartinind companiei aeriene pakistaneze Airblue s-a prabusit pe colinele Margalla, situate la nord de Islamabad. Odata cu avionul prabusit, la bordul caruia se aflau peste 150 de persoane a luat foc si padurea.

Cursa 202 a companiei Airblue decolase de pe aeroportul din Karachi in jurul orei 7:50 (ora locala) si ar fi trebuit sa aterizeze pe aeroportul international din capitala pakistaneza in jurul orei 9.45. Insa la ora 9:43 turnul de control pierduse legatura cu aeronava.
Initial, Ministrul de Interne al Pakistanului, Rehman Malik, anuntase ca au existat cinci supravietuitori, care, fiind grav raniti, au fost transportati cu elicopterele armatei la Islamabad. Ulterior, informatia a fost dezmintita. Practic, nu au existat supravietuitori. Dupa ce au scos peste 100 de cadavre din ramasitele avionului, echipele de salvare au declarat ca nu exista indicii care sa sustina ideea ca ar fi putut supravietui cineva.
Cei 11 intirziati care nu au ajuns la timp pe aeroportul din Karachi pentru a lua avionul il binecuvinteaza pe Dumnezeu pentru ca au scapat cu viata. Informatiile privind numarul persoanelor care s-au imbarcat in avionul prabusit sint contradictorii. Compania Airblue sustine ca la bordul avionului se aflau 144 de pasageri si sase membri ai echipajului. Purtatorul de cuvint al autoritatii pentru aviatie civila, Pervez George, afirma ca avionul transporta 146 de pasageri si sase membri ai echipajului, in timp ce postul de televiziune pakistanez Geo TV sustine ca 12 persoane au ratat acest zbor. Potrivit acestuia, la bordul avionului se aflau 139 de adulti, cinci copii si cinci membri ai echipajului.
Cauza accidentului nu a fost inca determinata. Desi anchetatorii pakistanezi nu exclud ipoteza unui atentat terorist, cauza cea mai probabila ramine starea vremii. In Pakistan, este anotimpul musonilor, iar in Islamabad si in imprejurimi ploua torential si era o ceata s-o tai cu cutitul. Practic, avionul zbura in conditii de vizibilitate zero.
Atit autoritatile aviatice pakistaneze cit si compania Airbus, constructoarea aparatului, sint de acord ca aeronava A-321 „se afla intr-o stare tehnica foarte buna”. Avionul era destul de nou, fiind construit in anul 2000.
n Familia A-320 a companiei Airbus cuprinde mai multe modele, printre care si A-321. Din 1988 si pina acum, 4000 de aeronave de acest tip au fost livrate mai multor companii aeriene din intreaga lume.
Numarul total de aparate Airbus A-321 pierdute din cauza unor catastrofe aeriene este de 21. Cel mai grav accident a fost cel din 2007, cind un Airbus A-321 apartinind companiei braziliene TAM s-a prabusit in timpul aterizarii pe aeroportul din Sao Paulo, curmind vietile celor 187 de persoane aflate la bord.

*Cele mai periculoase avioane*

1. Boeing 737.

Peste 500 de aparate Boeing 737-100 continua sa fie exploatate in fostele republici sovietice si in diverse tari sarace. Record negativ: o prabusire la fiecare 507.500 ore de zbor. Ultimul dezastru de proportii a fost cel din august 2008, cind un aparat Boeing 737-100 apartinind companiei Itek Air s-a prabusit in apropierea capitalei Kazahstanului, Bisek, curmind 68 de vieti.

2. IL-76

Construit in 1974 pentru fortele aeriene ale fostei URSS, acest cvadrimotor continua sa fie folosit in spatiul ex-sovietic, Orientul Mijlociu si Africa: 247 de exemplare mai sint inca in exploatare. Dar la fiecare 549.900 ore de zbor, cite un aparat se prabuseste. Ultimul accident aviatic al unui IL-76 a fost cel din 1 noiembrie 2009, cind un aparat de acest tip s-a prabusit la scurta vreme dupa decolarea de pe aeroportul Mirnii din Iakutia.

3. TU-154

Desi continua sa se bucure de popularitate in tarile CSI, avioanele de acest tip (construite in 1971) cad odata la 1.041.000 ore de zbor. Mai sint in uz 336 de aparate TU-154. Din 2002, numai in Iran s-au prabusit patru Tupolevuri. Ultima – si cea mai mediatizata catastrofa aeriana in care a fost implicat un aparat de acest tip a fost cea de pe 10 aprilie a.c. de la Smolensk, in care si-au pierdut viata presedintele Lech Kaczynski si intreaga sa suita.

4. Airbus A-310

Va mai amintiti catastrofa aeriana de la Balotesti? Pe 31 martie 1995, acolo s-a prabusit un Airbus A-310 apartinind companiei Tarom. Aceste avioane fabricate intre anii 1983 si 1998 se prabusesc odata la 1.067.700 ore de zbor. Marile companii aeriene au incetat sa-l foloseasca, dar 191 de aparate Airbus A-310 continua sa fie exploatate de citeva companii asiatice. Printre ele, si Yemenia Airlines. Cursa 626 a acestei companii, care zbura spre Insulele Comore s-a prabusit pe data de 30 iunie 2009 in Pacific. Din 154 de oameni la bord, a supravietuit o fetita de 12 ani.

5. Mc Donnell-Douglas DC-9

Intrat in fabricatie in 1982, avionul DC-9 continua sa fie folosit de Delta Airlines, precum si de multe companii low-cost. La fiecare 1.068.700 ore de zbor are loc o prabusire. Ultima catastrofa aeriana de proportii a avut loc pe data de 15 aprilie 2008, cind un DC-9 apartinind companiei congoleze Hewa Bora Airlines s-a prabusit peste un cartier din orasul Goma din Congo. 44 de persoane si-au pierdut viata. Mai sint in exploatare 315 aparate din 2500, cite au fost construite.

Mircea Bujoreanu

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
103 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger