AcasăOldArta, valoare de refugiu in timpul crizei(II)

Arta, valoare de refugiu in timpul crizei(II)

Dintr-o remarcabila suita a unor adjudecari cu caracter semnificativ pentru evolutia comertului international de arta din ultima perioada de timp, ma voi opri asupra a doua realizari de un rar rafinament, tranzactionate pe piata franceza, datorate lui MAJORELLE si LEGRAND.
„SCENE DE MARCHÉ A BAMAKO”, autor JACQUES MAJORELLE (1886-1962), precum si „FEMMES MAROCAINES”, realizare a lui EDY LEGRAND (1892-1970), s-au numarat printre vedetele lunii iunie, fiind adjudecate pentru 72.000 euro (Nantes, 17 iunie), respectiv 85.200 euro (Rennes, 14 iunie). Ambele lucrari, de foarte buna calitate, sint, fara indoiala, piese reprezentative din creatia celor doi artisti, personalitati de seama ale artei franceze din secolul XX. Rafinamentul potentat, in dialog „concret” cu exuberanta curajoasa a cromaticii, „viata” luminii surprinsa fara echivoc si cu credinta in menirea ei, caracterul evocator care depaseste narativul, apropiindu-ne direct de „suflul” unei lumi pitoresti pierdute poate demult in istoria timpului, se numara printre atributele cuceritoare ale acestor tablouri, determinante major pentru atingerea preturilor amintite. Voi mentiona doar ca o alta lucrare a lui MAJORELLE (pe care o voi prezenta in articolul viitor) s-a adjudecat, doua saptamini mai tirziu, pentru mai bine de 300.000 de euro, subliniind evidenta pozitie valorica a acestui artist la „bursa” artei.
La rindul sau, MAURICE de VLAMINCK (1876-1958), prin „LE MOULIN”, vinduta pentru 73.200 euro (Rouen, 20 iunie), si-a reconfirmat cotatia importanta pe care o detine. Aceasta consideratie isi are ratiunea sa, mai ales daca ne raportam la pretul atins de o lucrare romantica si cu valente lirice, ce-i drept, dar departe de creatiile exceptionale ale perioadei fauve care l-au consacrat cu adevarat. Tabloul amintit a fost realizat catre 1915, la aproape un deceniu dupa abandonarea acestui curent stilistic de glorie a culorii, al carui fondator si promotor a fost.
Adoptind in repertoriul sau iconografic elemente din mitologia greaca, AUGUSTE RODIN (1840-1917) va concepe prin „DANAÏDE” una dintre cele mai tulburatoare ipostaze ale durerii in fata tragediei destinului. Prezentata la Salonul din 1890, sculptura se va bucura de o reala apreciere din partea criticilor si amatorilor de frumos, determinanta pentru motivatia numeroselor reeditari in bronz comandate de catre artist, dintre care o varianta s-a vindut pentru 82.800 euro (Lyon, 17 iunie). Dramatismul atit de realist al reprezentarii, tensiunea emouvanta a corpului, abandonul „letargic” in fata imuabilului sortii fac din aceasta sculptura o piesa chef-d’oeuvre a creatiei sale de dupa 1880, marcata de intense simtaminte omenesti dintre cele mai evocatoare.
Beneficiind de o profunda forta care exprima, chiar peste milenii trecute, lumea ascunsa in sine, vegheata de ochi melancolici deschisi catre eternitate, „MASCA FUNERARĂ” (piatra sculptata) realizata in Mexic (CULTURA TEOTIHUACÁN, 450-650 e.n.), se va adjudeca pentru 125.000 de euro (Paris, 14 iunie), evidentiind interesul marcat al cumparatorilor pentru obiectele arheologice de certa calitate. Vom alatura imaginea unui „SPHYNX” (bronz) realizat in Egipt, 664-332 i.H., vindut pentru nu mai putin impresionanta suma de 197.674 euro (Paris, 14 iunie). Ambele lucrari se disting prin acelasi numitor comun: valoarea artistica de exceptie, determinanta, la rindul sau, pentru raritatea outstanding a acestora.
Aceleasi valente, de data aceasta intr-un limbaj eminamente diferit, le vom regasi in lucrarile a doi artisti, RON ARAD (n. 1951) cu al sau „ARMADILLO” (realizat in 1987), vindut pentru 68.700 euro (ARTCURIAL, Paris, 14 iunie), si SANYU (1901-1966), prin lucrarea „CHRYSANTHEMES RO­SES”, vinduta pentru 1.016.600 euro (Ile Saint Louis, 19 iunie).
In ceea ce-l priveste pe SANYU, as dori sa precizez ca acesta face parte dintre personalitatile de frunte ale artei chineze, orientat inca de timpuriu (in 1921 va debarca in Franta printr-un program cultural de sustinere a tinerilor artisti chinezi) catre deschiderea spre universalitate a artei sale, prin sublimarea personalizata a traditiei. Marea expozitie organizata in 2004 de Muzeul GUIMET ii va aduce consacrarea definitiva, pe deplin meritata.

Dr. Robert Bogdan

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
65 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger