AcasăOldCind Marius Bodochi e cel mai bun Salieri

Cind Marius Bodochi e cel mai bun Salieri

Am fost sa vad „Amadeus“, o adaptare dupa piesa lui Peter Shaffer si scrisorile lui Mozart, in regia lui Marcel Ţop. Sigur ca m-am dus cu preconceptii, cum altfel? Doar am vazut cu multi ani in urma mult premiatul film al lui Miloš Forman, unde F. Murray Abraham a facut un rol exceptional pentru care, la rindu-i, a luat un Oscar din cele opt pe care le-a primit in 1985 filmul. Si astazi am in memorie, nealterate, secvente impresionante. Doua lucruri m-au incintat inainte de a ajunge la spectacol: faptul ca partitura lui Antonio Salieri ii este incredintata lui Marius Bodochi si ca acest proiect apartine Studioului Experimental de Opera si Balet „Ludovic Spiess“ din cadrul Operei Nationale Bucuresti.

*Un spectacol experimental de referinta*

Spectacolul a inceput in forta in foaierul Operei, cu un monolog vibrant al lui Salieri care ne-a invitat sa-l insotim. Am ajuns in Foaierul Galben, unde a avut loc reprezentatia. Scena in mijloc, la o jumatate de metru de spectatorii care practic o inconjurau. Scenografia, perfecta, adica esentializata, este semnata de Divrician. Costumele, concepute de Anca Cernea si realizate de Romanita Iovan si Mihaela Drafta, splendid adecvate viziunii regizorale. Ajungind aici, trebuie sa va spun ca aceasta m-a uimit de-a dreptul fiindca este complet detasata de cea hollywoodiana si o gasesc extraordinara. N-am vazut actori „condamnati“ la bine sau rau, la clisee intr-un cuvint. Spectacolul este viu, iar oamenii de pe scena sint verosimili, autentici, adevarati. Monstrul Salieri nu exista. Marius Bodochi il umanizeaza profund, ca intr-un antic ritual de purificare, dindu-i forta trairii profunde a dramei sale, nicidecum punindu-l facil in vreo rama prestabilita.
Evolutia tuturor personajelor este cheia succesului acestui spectacol care cu siguranta va ramine de referinta atit pentru marele Bodochi, cit si pentru Razvan Oprea (Mozart), care face un rol plin de prospetime si dinamism, absolut exceptional, dar si pentru soprana Simonida Lutescu (frumoasa si versatila Caterina Cavallieri), mezzosoprana Mihaela Ispan (o Constanze adorabila), Serban Cristache, Vasile Chisiu ori Marius Bolos. Pianista Lidia Butnariu si cvartetul de coarde „Resonance“ (sub bagheta dirijorului Ciprian Teodorascu) au facut ca geniul lui Mozart sa fie o prezenta aproape materiala. Marius Bodochi este un Salieri fenomenal, sustinind sublim uriasa incarcatura emotionala a spectacolului, dar sentimentul de intreg, complet, fara rest se datoreaza fara indoiala intregii distributii si regizorului deopotriva.

Sofia Mändel

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
189 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger