AcasăOldMafia de aeroport se pregateste sa deturneze citeva sute de milioane de...

Mafia de aeroport se pregateste sa deturneze citeva sute de milioane de euro

Conducerea aeroportului Otopeni pregateste prelungirea unora dintre cele mai paguboase contracte incheiate vreodata de institutiile statului român. Miza este o afacere de 100 de milioane de euro pe care o vineaza de citiva ani firmele ce administreaza aproape integral spatiile comerciale din incinta aeroportului. Oamenii cheie din paienjenisul de interese care sufoca Aeroportul Otopeni stau la pinda si asteapta sa vinda afacerile la Autogrill Italia. Insa pentru asta, mai sint necesare doar citeva semnaturi si prelungirea cu inca 10 ani a contractului care garanteaza profituri de peste 5 milioane de euro anual pentru cei care vor ad­ministra spatiile comerciale.

*Millenium Pro Design Otopeniul ca un mall*

Afaceristii care au prosperat in ultimii ani din afacerile derulate pe Otopeni se pregatesc de extindere. Aeroportul International Henri Coanda a demarat deja cea de-a treia faza a planului de modernizare menit sa asigure cresterea capacitatii la 6 milioane de pasageri anual. Investitia de 70 de milioane de euro va duce nu doar la extinderea terminalelor de plecari si sosiri, ci si la majorarea de patru ori a suprafetei spatiilor comerciale. Din cei 16.600 mp care vor fi amenajati, 20% vor fi spatii comerciale. Iar sforile au inceput sa se traga.

Pentru firmele care controleaza spatii comerciale, extinderea este mana cereasca. Nu numai ca au sansa de a-si consolida monopolul mascat pe care il exercita deja, ci vor putea sa-si dubleze sau chiar sa-si tripleze cifrele de afaceri. Prin urmare, Millenium Pro Design si Alpha Rocas se pregatesc deja sa ia in arenda viitorul „mall” de la Otopeni. Iar metoda este prelungirea contractelor de inchiriere incheiate cu aeroportul, contracte ce le ofera chiriasilor garantia unor profituri uriase cu riscuri minime.

*Operatiunea „securizati duty-free-ul”*

Licenta pentru comercializarea de produse duty-free pe aeroportul Otopeni este de ani de zile una dintre afacerile intens disputate intre polii de influenta politica si economica. Stau marturie in acest sens scandalul EDF din 2002, deciziile ministrilor de la Transporturi si sumedenia de manevre facute de cei care au reusit sa puna mina pe comertul duty-free si duty-paid in aeroport.
Millenium Pro Design este din acest punct de vedere un caz paradoxal. Desi nu are licenta de duty-free pentru aeroport, este beneficiarul unui contract de inchiriere care ii permite sa deruleze afaceri in spatiul destinat comertului tax-free. Iar afacerile au prosperat. In doar trei ani, intre 2005 si 2008, firma si-a dublat cifra de afaceri, ajungind de la 16,5 milioane RON la aproape 38 milioane RON. Asadar, nu este de mirare ca cei care controleaza Millenium Pro Design ard de nerabdare sa prelungeasca contractul cu aeroportul pentru inca 10 ani astfel incit sa-si poata rezolva problema cu licenta si sa profite de dublarea spatiilor comerciale disponibile pe Henri Coanda.

*Paienjenisul de la Millenium*

Catalin Lascut este numele cheie in afacerea Millenium Pro Design. Firma are trei actionari persoane fizice (Catalin Lascut, Olteanu Ion, Rosca Emil) si un asociat persoana juridica (Heinrig Impex SRL). Fiecare asociat are 25%, insa Lascut conduce de facto intreaga afacere. Olteanu si Rosca sint doar executanti, ei fiind administratorii numeroaselor firme din grupul condus de Lascut. Cei trei se regasesc in documentele oficiale ale unor societati cu afaceri dintre cele mai diverse, de la textile si comert, pina la auto, hoteluri, IT si publicitate. Citeva dintre aceste firme sint: Graftex Prodcom SRL, Art & Craft Design SRL, Graffitti-94 R.B.I. Prodcom SRL, Management & Ad­vertising SRL, Roli Soft SRL, Nara Textil SRL, Millenium Pro Design SRL, Elibex Comserv SRL, Complex Alcor SA., Alliance Networks Grup SRL, Babel Communications SRL.

Cit despre Heinrig Impex SRL, aceasta a fost adusa ca actionar minoritar pentru a da un plus de credibilitate, insa pachetul de actiuni pe care il detine nu ii permite sa ia nicio decizie. Heinrig Impex SRL este detinuta de Gebr. Heinemann SCS, care are 75%, de Henry Rismont si de Silviu Preoteasa. Henry Rismont si Preoteasa apar si la Midocar, dealerul VW din Capitala, beneficiar pe vremea guvernarii PSD, al unor contracte de zeci de milioane de euro cu Ministerul de Interne, SRI, SIE si MApN.

Desi discret, Catalin Lascut este cunoscut ca un afacerist influent in domeniul duty-free. Astfel, Lascut desfasoara operatiuni in magazinele de pe granita prin intermediul Arandi Com (detinuta de Tabacmesa SA, Spania), Santo International SRL (detinuta de off-shore-ul cipriot Aispa Ltd, care are actiuni si la alte firme ale lui Lascut) si, nu in ultimul rind, prin Millenium Pro Design. De asemenea, pe linga Lascut isi face veacul (sub umbrela unei amicitii) si Dan Regman, un tip monden care se da drept prieten al ministrului Finantelor. Fost director al Regionalei Vamale Bucuresti si fost consilier al ministrului Finantelor, Regman se bate cu pumnii in piept prin tirg ca poate rezolva obtinerea autorizatiilor pentru duty-free.

*Miron Mitrea revine*

Catalin Lascut este fiul lui Pavel Lascut, fostul sef al Directiei de Supraveghere si Control din Directia Generala a Vamilor. Inca din 1998, cind ocupa aceasta functie, Pavel Lascut tragea sforile ca firma fiului sau sa primeasca licenta de comercializare in regim duty-free pentru Otopeni. Demersurile au continuat si dupa, pina cind Millenium Pro Design a obtinut ceea ce a dorit.

Printre binefacatorii lui Catalin Lascut se numara insa, alaturi de tatal sau, si sistemul extrem de extins de relatii dezvoltat de Miron Mitrea. Asa cum se stie, fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea a avut o preocupare deosebita pentru afacerile din zona aeroportului. Licenta exclusiva pentru Fly Taxi, contractele obtinute de Compania Romprest Service SA si de Romprest Security si schimburile de terenuri care s-au lasat cu dosare la DNA sint doar citeva exemple in acest sens.

Problema spatiilor comerciale din aeroport nu a scapat vigilentei lucrative a fostului ministru al transporturilor. Astfel, contractul cu cei care au primit spatiile si facilitatile oferite au fost facute la indrumarea expresa a lui Miron Mitrea pentru a cimenta o relatie profitabila pe termen lung.

Dupa ce afacerea Fly a cazut, extinderea aeroportului a reactivat subit, Miron Mitrea a inceput deja sa traga sfori pentru prelungirea contractului pe care il are firma protejatului lui, Catalin Lascut.

*Alpha Rocas, Istoria primului tun*

Totul a inceput in 1998, atunci cind s-a incheiat fara licitatie un contract de asociere in participatiune intre C.N. Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti SA (CN AIHCB SA) si SC Abela Rocas SA, reprezentata de cetateanul libanez Saadeh Hardan. Potrivit acestui contract, care este inca in vigoare, in ciuda schimbarilor de actionariat survenite in ultimii ani, Aeroportul Otopeni a participat cu 1766 mp de spatii comerciale, iar Abela Rocas a pus la dispozitie logistica. Beneficiul pentru Aeroport? Doar 10% din profit. Ulte­rior, in 2005, pentru a mai salva aparentele, s-a stabilit prin act aditional un plafon minim garantat de 100.000 de dolari pe an. Actul aditional nu a schimbat prea multe intrucit oricum in primii cinci ani de activitate, aceasta a fost suma platita de Abela Rocas catre Aeroportul Otopeni.

*Chiria in aeroport, mai mica decit intr-o garsoniera de periferie*

In mod formal, firma care gestioneaza spatiile comerciale nu plateste chirie. Insa plafonul de 100.000 de dolari, ulterior transformati in euro, reprezinta singurul cistig pe care Aeroportul il obtine de pe urma acestui contract. La o prima vedere, suma de 100.000 de dolari pe an pare destul de mare. Insa daca ne raportam la suprafata de 1766 mp, rezulta un beneficiu lunar de doar 4,67 dolari/mp. Cam tot atit este si nivelul unei chirii de garsoniera in Berceni. Suma cea mai mare incasata de aeroportul Otopeni a fost inregistrata in 2007. Cei 10% din profitul firmei care administreaza spatiile au insemnat 18.000 euro pe luna, adica, aproape 10 euro / mp. Iar asta in conditiile in care, chiriile pentru spatiile comerciale din aeroport sint considerate printre cele mai mari din domeniu, echivalente cu chiria locatiilor de lux din centrul oraselor. In Bucuresti, astfel de chirii pot ajunge si pina la 500 de euro / mp.

*O afacere de-ti „ploua in gura”*

Prosperitatea afacerii din aeroport este evidenta pentru orice turist care s-a lovit de preturile practicate in magazinele din aeroport. Preturile sint cu mult mai mari decit sint in restaurantele de lux din centrul orasului, iar asta in conditiile in care chiria, asa cum am vazut, este infinit mai mica. De ce isi permite administratorul spatiilor sa practice astfel de preturi? In primul rind pentru ca nu prea are concurenta. In al doilea rind, pentru ca la ce trafic se inregistreaza pe Otopeni, niciodata nu duce lipsa de clienti.

O privire mai atenta la sumele care se ruleaza in aeroport scoate la lumina cit de profitabile sint in România afacerile cu statul. Al­pha­ Rocas SA (fosta Abela Rocas) si Romanian Catering Servicies SRL, firme cu acelasi actionariat si beneficiare ale aceluiasi contract preferential cu aeroportul, au avut in 2008 o cifra de afaceri de 13,5 milioane euro si un profit de 3,5 milioane de euro. Cit a ajuns la Aeroportul Otopeni din aceasta suma? Doar 223.000 euro.

*Cine este in spatele afacerii*

In proportie covirsitoare, spatiile din Aeroportul Otopeni sint administrate de Alpha Rocas SA (fosta Abela Rocas SA, achizitionata de grupul Alpha in 2005 contra a 5 milioane de euro) si de Romanian Catering Servicies SRL. ALPHA ROCAS SA este detinuta de Alpha Flight Group Limited (64,17%), Alpha Flight UK Limited (0,003%), Autogrill Retail UK Limited (0,003%), Compania Nationala Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti SA (4,97%), Compania Nationala De Transporturi Aeriene Române Tarom SA (30,83%). ROMANIAN CATERING SERVICIES SRL este la rindul ei detinuta de Alpha Rocas SA si de Compania Nationala Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti SA.
Numele firmelor implicate nu spune mare lucru. Mai importante sint numele celor care au pus afacerea pe roate si care incearca acum sa dea marea lovitura. Este vorba despre cetateanul libanez Saadeh Hardan, cel care a ocupat functia de director general al Abela Rocas si a ramas apoi in fruntea Alpha Rocas, si de doi dintre directorii Aeroportului Henri Coanda: Gabriel Ţara si Tudor Jidav.

Gabriel Ţara a fost director general al aeroportului inca din 1996. Dincolo de faptul ca si-a angajat intreaga familie la Otopeni, Gabriel Ţara a fost omul care a patronat si a protejat ani de zile afacerea spatiilor comerciale. Chiar daca a fost schimbat din functia de director, Gabriel Ţara este in continuare unul dintre oamenii cu un cuvint greu de spus la Otopeni. In prezent este director de strategie si dezvoltare si, ca urmare a serviciilor prestate de-a lungul anilor, a primit, in luna ianuarie 2010, un post in Consiliul de Administratie al Alpha Rocas S.A.

Actualul director al aeroportului este Tudor Jidav, angajat initial ca sofer, devenit peste noapte director general adjunct si, deloc surprinzator, bun prieten cu Gabriel Ţara. Si Tudor Jidav a avut grija de propria familie, angajindu-si fiul si nora la aeroport, pe functii bine platite. Insa nepotismul este cea mai mica problema a lui Jidav. Mult mai grav este faptul ca directorul de la Otopeni a primit sefia Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti. Astfel, afacerile patronate de Ţara si Jidav vor putea fi extinse si pe aeroportul Baneasa. Asta daca nu cumva cei cu putere de decizie se vor apleca mai atent asupra afacerilor patronate de cei doi si asupra prejudiciilor enorme aduse statului român.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
14.485 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger