AcasăOldTopul drumurilor facute praf de asfaltatori pe banii românilor

Topul drumurilor facute praf de asfaltatori pe banii românilor

*Asfalt tango, dansat la misto*

Sintem convinsi ca nu ati uitat poate cel mai ironic slogan din România: “Aici sint banii dumneavoastra”, mesaj plasat pe pancarte la margine de drum, in urma cu multi ani. La fel de convinsi sintem ca inca nu ati aflat raspunsul la intrebarea de mai sus. Chiar, unde sint banii nostri, ai tuturor românilor taxati miseleste pentru minciuna constructiei sau intretinerii drumurilor din tara? Va spunem noi unde sint banii dumneavoastra, punctual, pornind de la un top al celor mai proaste sosele din România. Apropo de bani, daca nu intuiati deja, ei se afla in buzunarele asfaltatorilor care au dat tunuri dupa tunuri cu o nesimtire care nu poate fi practicata, probabil, decit in România. Va prezentam in continuare topul celor mai proaste drumuri din România, clasament realizat de transportatorii români pe care l-am completat cu numele companiilor conduse de “baietii destepti” care traiesc din licitatii, adica din banii românilor.

*1. Soseaua de Centura a Bucurestiului*

“Aurul” pentru cea mai proasta sosea din România revine Centurii ocolitoare a Capitalei, drum care faciliteaza accesul fluxului de marfuri inspre si dinspre cel mai mare oras al tarii, deci are o importanta covirsitoare. Clasata pe prima pozitie in topul “nenorocirilor” rutiere din România, Centura are o “istorie” de construire si intretinere extrem de “fascinanta”: in 2008, mai multe companii de constructii au cistigat prin licitatie contractul de proiectare si executie a lucrarilor de largire la patru benzi a Centurii Bucuresti Sud, dupa cum urmeaza.
Tronsonul intre km 33 si 43, realizat de asocierea Euroconstruct (este detinuta de patronii de la Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Serban Vulpescu) – Romstrade (detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache), pentru 26,86 milioane euro.
Tronsonul intre km 43 si 55, realizat de asocierea Straco (actionari ai Straco sint Alexandru Horpos -37,5% din actiuni, Traian Horpos – 27,5% si Vlad Vamesu – 20%) – SCT (controlata de Horia Simu prin compania CCCF Bucuresti), pentru suma initiala de 20,35 milioane euro.

*Baietii cu asfaltul: “Mai vrem bani!”*

In ianuarie 2009, inca nu demarasera lucrarile, dar pretul crescuse deja semnificativ, cu 57 milioane euro, desigur, printr-o serie de acte aditionale, asa cum se obisnuieste in România. De precizat este faptul ca mai mult de jumatate din cele 57 de milioane de euro au fost alocate firmei Romstrade, detinuta de Nelu Iordache, contractul fiind cistigat de acesta pe vremea cind ministrul Transporturilor era Lodovic Orban. Povestea suplimentarilor de fonduri nu are sfirsit. La inceputul acestui an, constructorii enumerati mai sus au cerut alte suplimentari. Dar, cum se stie, nu sint bani la buget (si chiar nu sint). In plus, compania Nationala a Drumurilor (CNADNR) nu are in bugetul pentru acest an decit aproximativ 40% din banii necesari pentru exproprierile pe Centura de Sud a Capitalei. Cea mai “tare” gluma ni se pare insa, termenul de finalizare a lucrarilor care este… 2010. Pentru toate cele trei tronsoane.

*2. Oradea – Deva – Tirgu Jiu*

DN 76 (Oradea – Deva – Tirgu Jiu) primeste argintul in topul celor mai proaste drumuri din România. Acest drum national leaga practic orase importante din vestul si sudul tarii. Insa, potrivit transportatorilor, a circula pe aceasta sosea este un adevarat chin. Teoretic, DN 76 se afla in proces de modernizare. La sfirsitul anului trecut, un consortiu format din patru firme (JV SIRD Timisoara, Straco Grup, Genesis Int si SCT Bucuresti) a cistigat licitatia pentru lucrarile de modernizare a unei portiuni de 40 de km (de la Soimus la Baia de Cris) din Drumul National 76. Valoarea contractului? Aproximativ 86.000.000 de lei, fara TVA.

*3. DN73 – Pitesti – Cimpulung*

O situatie absolut jenanta este creata de starea execrabila a Drumului National 73 – Pitesti – Cimpulung. Spunem jenanta pentru ca in zona se afla inclusiv fabrica de automobile Dacia. Potrivit transportatorilor, drumul este aproape impracticabil. Mai mult, locuitorii din zona Pitestiului au ajuns la capatul rabdarii. Nenorocindu-si masinile, nervii si finantele pe acest drum au recurs la o petitie, poate, poate s-o face ceva pina la urma. Au primit si un raspuns oficial de la transporturi: “Precizam ca, in decursul anului 2009 pe sectorul de drum national DN 73 Cimpulung – Pitesti au fost executate lucrari la stratul de rezistenta al drumului pe o suprafata de 31.936 mp. si la stratul de uzura pe o suprafata de 340.530 mp., precum si reparatii cu mixtura calda pe o suprafata de 20.318 mp. si reparatii cu mixtura stocabila pe o suprafata de 278 mp. Pentru anul 2010 este propusa executia de lucrari de ranforsare a sistemului rutier, si anume largire la 4 benzi a sectorului DN 73 cuprins intre km 7+000 si km 11+000, precum si inlocuirea imbracamintii rutiere existente pe sectoarele cuprinse intre km 1+285 – km 7+000, respectiv km 11+000 – km 13+800)”. Din pacate, nu se vede nimic, nicio imbunatatire a starii drumului cu pricina.

*4. DN79 – Arad – Oradea – Satu Mare*

Una dintre principalele cai de acces catre Occident ne face o reclama extrem de proasta. Daca ne gindim la importanta DN79, el ar fi trebuit sa urce macar pe locul al treilea al podiumului rusinii. Si aceasta sosea a fost victima unor contracte de reabilitare prin care statul n-a facut altceva decit sa arunce cu zecile de milioane de euro pe geam.
In 2009, la numai trei luni de la turnarea straturilor de asfalt pentru modernizarea drumului, ele au cedat pur si simplu, firma contractanta a lucrarii, Astaldi (Italia), recunoscindu-si greseala si promitind ca va remedia situatia. La sfirsitul lui 2009, autoritatile afirmau ca lucrarile de reabilitare la DN 79 ar trebui finalizate in doi ani. Costurile se ridica la 70 de milioane de euro.

*5. DN6 – Drobeta Turnu Severin – Timisoara*

Constructorul implicat in reabilitarea DN6 este firma JV PizzaRotti-Tirrena Scavi (Italia). Contractul pentru reabilitarea DN6, sectiunea Drobeta Turnu Severin – Bahna, km 332+150 – km 358+000, inclusiv varianta de ocolire a orasului Drobeta Turnu Severin a fost semnat in aprilie 2008 si are o valoare de 35.539.503,7 euro. Din valoarea totala a contractului, 26.484.377,78 euro sint fonduri ISPA si 9.055.126 euro sint fonduri de la bugetul de stat. Termene de finalizare: aprilie 2010 (!) pentru reabilitare si noiembrie 2010 pentru ocolire. Pina la terminarea investitiei, constructorul are obligatia de a executa si lucrari de intretinere, astfel incit circulatia autovehiculelor sa se desfasoare fara probleme).
Avind in vedere nemultumirile transportatorilor ne intrebam cit din contractul respectiv a fost respectat…

*6. Cluj – Reghin – Piatra Neamt*

Pe locul 6 in topul celor mai proaste drumuri din România se afla drumul Cluj – Reghin – Piatra Neamt, care face legatura intre Transilvania si Moldova.

*7. DN18 Satu Mare – Baia Mare – Dej*

Pe pozitia a 7-a in clasament se afla DN 18 – Satu Mare – Baia Mare – Dej, un alt drum foarte important pentru ca face legatura cu vestul Europei. De-a lungul anilor, atit autoritatile locale cit si cele centrale “amenintau” cu demararea lucrarilor de reabilitare.

*8. Soseaua Gaesti – Fieni – Sinaia*

Locul 8 in top este ocupat de Soseaua Gaesti – Fieni – Sinaia (circulata intens inclusiv de masini de mare tonaj).

*9. Soseaua Slatina -Vilcea*

Pozitia a 9-a in clasamentul celor mai proaste drumuri din România este ocupata de Soseaua Slatina – Vilcea (care asigura transportul intre orase cu activitate industriala).

*10. Petrosani – Tirgul Jiu*

Pe ultimul loc in top se afla drumul Petrosani – Tirgu Jiu.

Radu Anton

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
296 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger