AcasăOldMisiune imposibila: intoarcerea acasa

Misiune imposibila: intoarcerea acasa

Problema pasagerilor blocati pe aeroporturile din intreaga lume ca urmare a anularii majoritatii curselor aeriene din cauza norului de cenusa vulcanica este pe punctul de a se transforma intr-o criza umanitara.

Pina nu de mult, Spania era una din destinatiile de vacanta favorite ale turistilor americani si europeni. De citeva zile, aceiasi turisti au ajuns sa considere Peninsula Iberica o inchisoare din care nu mai pot evada pentru a se intoarce la casele lor. Multi dintre ei au ramas blocati pe aeroporturile spaniole dupa ce isi cheltuisera toti banii pentru concediu, iar biletele lor de avion nu mai valoreaza doua parale, in conditiile in care aparatele de zbor sint tintuite la sol. Cei mai norocosi sint britanicii, pentru ca guvernul de la Londra a insarcinat Marina Regala sa se ocupe de britanicii ramasi pe continent. Asa s-a nascut „Operatiunea Volcano”, adica evacuarea britanicilor ramasi pe continent cu ajutorul navelor militare. Nu putini au comparat-o cu „Operatiunea Dynamo”- evacuarea din portul francez Dunquerque a corpului expeditionar englez in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Alti cetateni ai UE s-au vazut nevoiti sa se intoarca la casele lor cu taxiul – daca ii tine punga. Un drum de la Viena la Paris cu taxiul costa 500 de euro, o calatorie pe ruta Belgrad-Munchen sau Viena-Oslo, de doua ori mai mult, iar o companie suedeza de taximetre a luat si 5.000 de euro pe o calatorie „unde doreste clientul”. Pe celalalt mal al Atlanticului, situatia este la fel de cenusie. Si, pe deasupra, a inceput sa puta a transpiratie. Din aceasta cauza, pe aeroportul J.F. Kennedy din New York au aparut TIR-uri cu dusuri, pe care pasagerii ramasi blocati pe terminale le-au luat cu asalt. Chiar si cei care sint dispusi sa plateasca pentru cazare, nu mai au unde sa se duca, pentru ca hotelurile din New York sint supraaglomerate. In schimb, terminalele de pe JFK si alte aeroporturi s-au umplut de paturi pliante si saltele gonflabile pe care dorm pasagerii care asteapta o minune cu aripi si motoare. Si vor mai fi, pentru ca vinturile au impins norul de cenusa vulcanica spre coasta Americii de Nord. Pentru România in schimb, vesti bune pentru ca tot vinturile au curatat ieri spatiul aerian de cenusa vulcanica. Meteorologii se asteapta pentru azi la un al doilea nor de cenusa, dar cu o densitate mult mai mica.

*Dreptul la subventii de vacanta*

Aflam din presa londoneza ca, in plina criza a transporturilor aeriene, Comisarul European pentru Antrepriza si Industrie, Antonio Tajani, a ajuns la concluzia ca a calatori in timpul vacantelor este „un drept inalienabil al omului”. In timpul unei reuniuni a ministrilor Turismului din tarile UE,Tajani (un apropiat al premierului italian Silvio Berlusconi) a anuntat ca, in viitorul apropiat, cetatenii UE care „nu au un nivel de trai corespunzator” vor primi subventii pentru a putea pleca in vacanta.

*Haos la Air France*

Functionarii companiei Air France sint complet depasiti de situatie. Teoretic, compania franceza ar fi trebuit sa-si reia zborurile ieri. Practic, atit la casele de bilete ale aeroporturilor, cit si la reprezentantele din multe capitale ale lumii, nimeni nu stia ieri care zboruri mai sint anulate si care nu. Colac peste pupaza (pardon, peste cocosul galic!) website-ul principalului operator aerian francez nu a mai fost updatat de duminica asta – si nici atunci completarile nu au fost suficiente. Iar pe pagina de Facebook a companiei, nici o schimbare din februarie. Sa fie oare directorii de la Air France alergici la Internet?

*”Factorii de decizie”, la videoconferinte*

Companiile de telecomunicatii Cisco si Skype confirma ca norul de cenusa provocat de eruptia vulcanului din Islanda a determinat intreprinderile si particularii sa isi multiplice videoconferintele. Toate salile de reuniuni virtuale din intreaga lume au fost luate cu asalt de directori de intreprindere importanti, directori de intreprinderi mici si mijlocii sau ministri. Tot prin videoconferinta, ministrii europeni ai Transporturilor au ajuns, luni seara, la un acord pentru a reduce restrictiile de zbor impuse de o saptamina intr-o mare parte a Europei, deschizind calea unei reluari a zborurilor pe continent.

*Vulcanul islandez si efectul de sera*

Eyjafjallajokull elibereaza in atmosfera intre 150.000 si 300.000 de tone de CO2 pe zi, o cantitate care, daca va fi mentinuta la acest nivel timp de un an, va plasa vulcanul islandez pe acelasi plan cu Austria in privinta emisiilor de gaze cu efect de sera. Neexistind date disponibile cu privire la cantitatea de CO2 emisa de vulcanul Eyjafjallajokull de la eruptia sa, la 14 aprilie, estimarile au fost facute prin comparatie cu eruptia din 20 martie, cind au fost emise 15.000 de tone de CO2 pe zi. Fluxul actual de magma este de 10-20 de ori mai mare, adica de 150.000 pina la 300.000 de tone pe zi.

Mircea Bujoreanu

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
67 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger