AcasăOldEyjafjallajokull isi bate joc de geofizicieni

Eyjafjallajokull isi bate joc de geofizicieni

„Primim semnale mixte: exista unele semne ca eruptia vulcanului va scadea in intensitate, dar si destule semne ca s-ar putea intensifica in viitorul apropiat”, declara geofizicianul Einar Kjartansson de la Institutul Meteorologic islandez. Ceva mai categorica, Bryndis Brandsdottir, seismolog la Departamentul de Geofizica al Universitatii din Islanda, considera ca „eruptia s-a redus semnificativ”, inaltimea coloanei de cenusa nedepasind 3.000 de metri. Numai ca Eyjafjallajokull are un „dosar” ceva mai dubios, intrucit erupe cu intermitente, avertizeaza vulcanologul britanic Dave McGarvie. Acest „obicei prost” a fost consemnat cu scrupulozitate de cornicarii islandezi inca de acum 11 secole. Iar Patrick Gandil, seful Directiei de Aviatie Civila din Franta, sustine ca evolutia vulcanului este extrem de greu de prezis, intrucit „apare ceva nou la fiecare sase ore”. In plus, fiind acoperit de un ghetar, care ii astupa craterul ca un dop, Eyjafjallajokull erupe mai violent decit vulcanii situati mai la sud. Tot la capitolul „stim ca nu stim nimic” trebuie inclusa si recenta declaratie a presedintelui islandez Olafur Grimsson, care a incercat sa evalueze impactul eruptiei vulcanului asupra turismului din tara sa. Singura concluzie notabila este ca eruptia este „absolut spectaculoasa”, intrucit nicaieri in lume nu se poate vedea o asemenea combinatie de lava si ghetari. Poate ca daca nu ar exista norul de cenusa care a paralizat transporturile aeriene in intreaga emisfera nordica, tour-operatorii islandezi ar putea scoate ceva bani de pe urma naravasului vulcan. Pina una-alta, singurii care se bucura de situatie sint geofizicienii, care se aleg cu date noi. Adica mai invata si ei cite ceva…

*Parlamentul European, in ceata*

Oficialii europeni se asteapta la o prezenta redusa a europarlamentarilor in plenul Parlamentului European, din cauza norului de cenusa vulcanica ce a perturbat traficul aerian din Europa. „S-ar putea sa nu fie suficienti europarlamentari pentru a forma cvorumul. Aceia care au ramas blocati in Bruxelles vor participa (la sedinta). Dar unii dintre acestia au schimbat trei avioane pentru a ajunge aici”, a declarat purtatoarea de cuvint a Parlamentului European, Marjory van den Broeke. Cel putin o treime dintre cei 736 de eurodeputati trebuie sa fie prezenti in plen, pentru ca procesul de votare sa fie valid din punct de vedere legal.

*Sticla in motoarele de avion*

Motorul cu reactie al unui avion de vinatoare F-16 apartinind NATO a fost afectat de norul de cenusa vulcanica provenind din Islanda. Situatia risca sa reprezinte o problema pentru dispozitivul militar al Aliantei Nord-Atlantice. La temperaturi ridicate, cenusa vulcanica se poate transforma in sticla, fapt care poate distruge orice motor cu reactie.

*Si totusi, se poate zbura!*

Companiile aeriene europene care au efectuat in acest weekend zboruri de incercare, fara pasageri, au anuntat ca aparatele lor nu au intimpinat „dificultati” in a traversa norul de cenusa vulcanica ce a paralizat traficul aerian din Europa. Avioane ale companiilor British Airways, Lufthansa, Air France si KLM au efectuat mai multe zboruri de proba incepind de simbata, fara a se confrunta cu probleme deosebite. In Germania, Lufthansa si Air Berlin au criticat autoritatile deoarece nu au efectuat calcule privind concentratia cenusii vulcanice din aer.

Eduard Negru

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
54 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger