AcasăOldHAOS deasupra Europei

HAOS deasupra Europei

Miercuri dimineata, vulcanul islandez Eyjafjallajokull a redevenit activ. Acest fenomen geologic a produs cea mai mare perturbare de trafic din istoria transporturilor aeriene. Consecintele afecteaza intreaga planeta si depasesc chiar si cele mai sumbre previziuni. Zeci de mii de curse aeriene din intreaga lume au fost anulate. Pe aeroporturi – multe dintre ele, inchise – sute de mii de pasageri isi duc zilele dormind pe propriile bagaje, asemeni unor sinistrati. De la o reprogramare la alta, ei asteapta o minune care sa le permita sa se intoarca la casele lor.

*Istoria unui vulcan*

Din secolul al IX-lea, cind vikingii din Norvegia au inceput colonizarea Islandei, vulcanul Eyjafjallajokull, situat la 125 km est de capitala islandeza Reykjavik a erupt de cinci ori. Primele semne de trezire la viata a vulcanului inactiv din 1823 au aparut inca de pe data de 20 martie. Peste 800 de persoane si mii de animale au fost evacuate din zona afectata dupa eruptia de miercuri.

*Inca sase luni de cosmar*

Vulcanologii avertizeaza ca Eyjafjallajokull va continua sa erupa cu intermitente timp de citeva luni. Ca urmare, traficul aerian din nordul Europei si Atlanticul de Nord va fi afectat timp de jumatate de an, din cauza norilor de cenusa aruncati in atmosfera dupa fiecare eruptie. Nici chiar atentatele din 11 septembrie 2001 nu au tinut avioanele la sol decit trei zile.

Organizatia Mondiala a Sanatatii i-a sfatuit, ieri, pe europeni sa ramina pe cit posibil in spatii inchise, daca cenusa din atmosfera va incepe sa se aseze.

*Scad actiunile companiilor aeriene*

Pentru transportatorii aerieni din Europa, care se aflau la inceputul iesirii din criza, norul de cenusa generat de eruptia vulcanului este o adevarata catastrofa. De miercuri, cursurile actiunilor unor companii ca Lufthansa, British Airways, Air France-KLM, Iberia si Ryanair scad intr-una la bursele de valori.

*Mii de zboruri anulate*

Peste 21.000 de zboruri au fost anulate numai in cursul zilei de ieri. Nu doar de catre companiile europene, ci si de catre cele din zona Asia-Pacific: All Nippon Airlines, Singapore Airlines Ltd, Qantas si Cathay Pacific. La nivel mondial, pierderile companiilor aeriene sint de domeniul miliardelor. Si pe aeroporturile românesti citeva zeci de curse aeriene au fost anulate.

*La fel ca sinistratii si refugiatii*

Si mai dramatica este situatia milioanelor de pasageri ramasi blocati pe aeroporturile din intreaga lume. Asemeni sinistratilor sau refugiatilor dintr-o zona de conflict, ei dorm pe bagajele intinse pe unde au apucat. Daca le mai au – pentru ca, din cauza congestionarii aeroporturilor, sistemele electronice de gestionare a fluxurilor de pasageri, marfuri si bagajelor sint in pragul colapsului. Printre acesti pasageri se afla si numerosi oameni de afaceri, fapt care in mod sigur va avea consecinte nefaste asupra unei economii mondiale deja subrezite de recesiune.

*Pericol pentru orice avion*

Norii rezultati in urma eruptiilor vulcanice nu pot fi detectati de radarele de bord ale aparatelor de zbor. Formata din particule de stica extrem de fine, cenusa vulcanica blocheaza admisia cu aer a motoarelor cu reactie. Acestea se opresc, iar avionul intra in picaj, Ramase fara energia electrica furnizata tot de motoare, sistemele de navigatie inceteaza sa functioneze, iar avionul devine, practic, imposibil de manevrat. Asemeni smirghelului, cenusa vulcanica „roade” partile mobile ale motoarelor, fapt care poate pune sub semnul intrebarii repornirea acestora dupa iesirea din nor. In sfirsit, daca printr-o minune avionul scapa cu bine, pilotii vor trebui sa navigheze in conditii de vizibilitate zero, din cauza parbrizului matuit de acelasi „smirghel aerian”.

*Oamenii, mai norocosi ca avioanele?*

Cita vreme norul de cenusa vulcanica isi pastreaza actuala inaltime – de 6.000 pina la 10.000 de metri – la care a fost aruncat ca urmare a fortei cu care a erupt vulcanul Eyjafjallajokull, efectele acestuia asupra organismului omenesc sint minime. Daca insa se apropie de pamint, cenusa vulcanica poate fi extrem de periculoasa pentru oameni si animale, intrucit particulele microscopice din care este formata pot ajunge in plamini cauzind boli respiratorii, in primul rind silicoza.

*Ploile ne-ar salva*

Teoretic, niste vinturi puternice ar putea disipa norul de cenusa vulcanica prin rarefiere. Tot teoretic, ploile ar putea salva situatia, spalind atmosfera si aducind cenusa vulcanica la sol. Din pacate, este neaparata nevoie ca norii de ploaie sa se formeze la o altitudine mai mare decit cei 10.000 de metri, pina unde ajunge cel de cenusa vulcanica. Iar astfel de formatiuni noroase apar doar in timpul ploilor de vara.

*Eurostarul, suprasolicitat*

Ca urmare a inchiderii spatiului aerian britanic, traficul intre Regatul Unit si restul continentului se desfasoara pe mare (cu feriboturile) si pe calea ferata, prin Eurotunel. Atit la Londra, cit si la Paris si Amsterdam, casele de bilete ale garilor au fost luate cu asalt. Biletele pentru expresurile Eurostar au fost vindute cu citeva zile in avans.

*Spatiul aerian european, inchis*

Peste 50 la suta din traficul aerian prevazut pentru ieri in Europa a fost anulat din cauza norului de cenusa care continua sa se deplaseze catre estul si sud-estul continentului. Mai multe spatii aeriene europene si aeroporturi au fost inchise ieri, pentru cel putin 24 de ore. Astfel, spatiul aerian ramine inchis in Marea Britanie, Belgia, Olanda, Danemarca, Suedia, Finlanda, nordul Frantei (inclusiv aeroporturile pariziene), unele parti din Germania (Dusseldorf, Koln, Hamburg, Berlin si Frankfurt) si unele zone din Polonia, intre care Varsovia si Crakovia. Norul de cenusa a inchis, ieri dimineata, si spatiul aerian din Lituania, Letonia, Estonia, Slovacia, Cehia, Ungaria si partial din Rusia.
In cursul zilei de ieri, Irlanda si Norvegia au deschis partial spatiul aerian, permitind reluarea traficului pe citeva aeroporturi, insa autoritatile aeroportuare sint in stare de alerta si pregatite sa inchida iar caile de acces aeriene daca norul de cenusa va reveni deasupra acestor zone.

*Aeroporturile din nord-vestul României, inchise*

Si spatiul aerian din nord-vestul României a fost inchis noaptea trecuta, pe o perioada nedeterminata, astfel incit nu vor fi functionale aeroporturile din Oradea, Baia Mare, Cluj-Napoca si Satu Mare.

*Norul de cenusa se misca cu repeziciune*

Norul de cenusa vulcanica, ce ieri s-a deplasat deasupra Europei, ajungind pina la Moscova, a atins azi-noapte si nord-vestul României. „Avem o celula de criza la nivelul ministerului si monitorizam foarte atent conditiile meteo. Din cauza intetirii vintului am decis sa inchidem spatiul aerian pe doua sectoare din nord-vestul României, incepind de simbata ora 03:00. Nu stim in acest moment pina cind va fi inchis spatiul, depinde de cum va evolua situatia”, a declarat, ieri, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Marin Anton, dupa ce premierul Emil Boc a convocat Comitetul pentru Situatii de Urgenta, in vederea analizarii problemelor determinate de norii de cenusa vulcanica veniti dinspre Islanda. Meteorologii avertizeaza ca acest nor, care va afecta doar partial România, va perturba spatiul aerian cel putin 24 de ore.

*Funerariile prezidentiale, afectate de cenusa vulcanica*

Aminarea funeraliilor presedintelui polonez Lech Kaczynski, prevazute pentru miine la Cracovia, in sudul Poloniei, in prezenta a numerosi lideri straini, „este o optiune serioasa” din cauza perturbarii traficului aerian, a declarat ieri dimineata directorul adjunct al cancelariei presedintiei, Jacek Sasin. „Daca sintem informati ca aterizarea (avioanelor) oaspetilor straini va fi imposibila duminica la Cracovia pentru a participa la funeraliile presedintelui si ale sotiei sale, acest lucru va influenta desfasurarea ceremoniilor prevazute”, a precizat Sasin. Insa, dupa-amiaza, la dorinta familiei Kaczynski, s-a revenit asupra acestei ipoteze, oficialii polonezi anuntind ca funerariile vor avea loc la data stabilita. „Dorinta familiei este ca data funeraliilor sa nu fie modificata in nicio circumstanta”, a declarat ulterior Jacek Sasin. Un purtator de cuvint al companiei aeriene poloneze LOT a tinut sa precizeze ca „situatia risca sa se agraveze”, deoarece „norul de cenusa trece pe deasupra Poloniei cu o viteza mai redusa decit fusese estimat initial”. La ceremonia de inmormintare a sotilor Kaczynski si a celor 95 de victime ale accidentului de la Smolensk, programate pentru azi si miine, vor participa aproximativ 500.000 de oameni si 80 de delegatii straine.

*Avion de mici dimensiuni, dezintegrat deasupra Austriei*

Un avion ceh de mici dimensiuni a explodat in zbor ieri, in apropierea localitatii Eidenberg din Austria Superioara, iar pilotul si-a pierdut viata in urma accidentului. Aparatul s-a prabusit intr-un cimp, iar echipele de interventie au afirmat ca fragmentele avionului s-au raspindit pe o suprafata mare. Cauza accidentului nu a fost stabilita inca, insa martori oculari au afirmat ca zona era acoperita de ceata, iar aparatul zbura la altitudine joasa. Conform site-ului Nachrichten.at, avionul venea din Ţara Galilor si se indrepta catre Cehia.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
81 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger