AcasăOldVedete ale licitatiilor internationale de arta (II)

Vedete ale licitatiilor internationale de arta (II)

Din aceeasi „antologie” a vinzarilor spectaculoase din ultimul interval de timp este necesar sa amintim alte citeva tranzactii memorabile care dau de gindit, sugerind, pe deplin justificat, ca, dincolo de aparentele dezastruoase ale crizei, exista inca un numar insemnat de persoane cu posibilitati materiale cvasinelimitate.

Licitatia organizata de catre Casa CHRISTIE’S la Londra, pe data de 8 decembrie 2009, va ramine conclusiva si antagonista, in egala masura, pentru aceasta perioada de „restrictii” pe care o traversam, prin rezultatele de exceptie atinse. Astfel, un total important de vinzare – 68,38 milioane de lire sterline, 95% din obiecte vindute, trei noi recorduri de artist si doua dintre cele mai ridicate preturi inregistrate vreodata de operele clasice „anciennes” au marcat cel mai bine, intr-un bilant insumat, evolutia si statutul acestei tranzactii.
Dintre cele 43 de loturi prezentate in sesiunea de licitatie, ma voi opri asupra celor mai edificatoare. „Capul de afis” ramine, fara indoiala, un modest desen realizat de catre RAPHAEL SANZIO (1483-1520), „ETUDE DE L’UNE DES FIGURES DU PARNASSE” (o schita pentru una dintre cele patru fresce comandate de Papa pentru Stanza della Segnatura), s-a vindut pentru 29,16 milioane lire sterline, stabilind un nou record mondial pentru o grafica a maestrului amintit. Il va urma „PORTRAIT D’HOMME” al lui REMBRANDT HARMENSZOON (1606-1669), disputat pina la concurenta sumei de 20,2 milioane lire sterline, protagonist al unui nou record de artist, surclasind lucrarea „PORTRAIT DE FEMME AGÉE DE 62 ANS” (vinduta pentru 19,8 milioane lire sterline in anul 2000). Aceste „scoruri” excelente isi au justificarea mai mult prin raritatea in piata de arta a unor astfel de opere si mai putin prin calitatea intrinseca a acestora, care le limiteaza „apartenenta” la grupul capodoperelor de exceptie datorate lui REMBRANDT sau RAPHAEL. Ma intreb doar care ar fi un previzibil pret de vinzare in situatia in care vreuna dintre lucrarile majore ale acestor doi artisti ar aparea in comertul actual… Cu certitudine, undeva in sfera sutelor de milioane de euro.
Aceeasi concluzie in privinta unor vizate atribute estetice si conceptuale se poate emite si in privinta operei lui DOMINIQUIN-DOMENICO ZAMPIERI (1581-1641), „SAINT JEAN L’EVANGELISTE”, care nu poate fi considerata un virf al creatiei sale. Totusi, acest tablou manierist al maestrului bolognez s-a vindut pentru 9,22 milioane lire sterline, mai exact de trei ori valoarea precedentului record mondial atins de catre artist. Nesiguranta acestor zile, reticenta marilor detinatori de obiecte de arta in a pune in vinzare lucrarile de insemnatate (dovada fiind loturile restrinse numeric de la casele importante de licitatie, precum si realizarea unor sesiuni mixte, cu o varietate deconcertanta chiar de categorii artistice incluse), cererea tot mai evidenta a investitorilor au dus la aparitia unor astfel de vinzari. Preturi record pentru lucrari de calitate medie, si ele, insa, tot mai rare pe piata. Acest fenomen de tezaurizare ia amploare din ce in ce mai mult.
Si pentru a incheia acest succint expozeu, voi aminti alte citeva preturi „modeste” inregistrate in cadrul aceleiasi sedinte de licitatie. Doua lucrari apartinind maestrului PIETER BRUEGEL LE JEUNE (1564-1636) se vor vinde, la rindul lor, pentru 1,7, respectiv 1,55 milioane lire sterline. Iar dintr-o alta categorie stilistica si poate cea mai emotionanta si vie lucrare de grafica prezenta in mentionata sesiune CHRISTIE’S, acuarela lui WILLIAM TURNER (1775-1851), „ROCHER DE GIBRALTAR”, isi va gasi cumparatorul pentru „modica” suma de 505.250 lire sterline.l
(Va urma)

Dr. Robert Bogdan

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
30 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger