AcasăOldSint companiile multinationale in spatele contrabandei cu tigari?

Sint companiile multinationale in spatele contrabandei cu tigari?

Contrabanda cu tigarete a crescut alarmant in ultima perioada si a devenit in acest moment liderul in volum al pietei de tigarete din România. Pe hirtie si in mod oficial, motivele acestui fenomen le constituie majorarea succesiva a accizelor (50% in doar noua luni) pe fondul crizei si a scaderii puterii de cumparare a populatiei. Principalii producatori de tigarete din România – British American Tobacco România (BAT), Japan Tobacco International (JTI) România si Philip Morris România (PMI) estimeaza ca pierderile la bugetul de stat cauzate de contrabanda se vor situa in acest an la peste un miliard de euro. Acestea sint explicatii oficiale. In fond, insa, scaderea cotei de piata si fenomenul contrabandei sint cauzate in principal de incapacitatea manageriala.

*Piata neagra in top, cu dezlegare de sus*

Si pentru ca totul sa fie impachetat frumos (cu tinta: prostirea ziaristilor), firmele din domeniu au organizat o conferinta de presa pe tema contrabandei cu tigari, un fel de SOS. Conform studiului realizat de compania de cercetare Novel Research, volumul contrabandei cu tigarete din România se situa in luna februarie 2010 la 36,2% din totalul pietei, in crestere de la 22%, fata de cit s-a inregistrat in ultimul trimestru al anului 2009. Astfel, la inceputul anului 2010, BAT are o cota de piata de 32,5%, JTI – 15,6% si PMI 14,5% in conditiile in care din 2008 pina in prezent BAT a pierdut din cota de piata 6 procente, JTI 4,6% si PMI 7,3%.

*“Bobinatori”, “Picioristi”, “Alergatori”*

Locurile de provenienta a tigarilor de contrabanda sint Moldova (32,3%), Ucraina (22,8%), Rusia (4,4%), Serbia (2%) si magazinele Duty Free (27,4%). “Bobinatori”, “Picioristi” sau „Alergatori” sint doar citeva din numele date contrabandistilor care trec tigarile ilegal in interiorul tarii. Iar acestia ascund tigari peste tot: in cauciucurile masinilor, in rezervoarele de benzina, in compartimente ascunse, in produse alimentare, ba chiar a fost descoperit un fals cortegiu mortuar unde tigarile erau ascunse intre coroanele de flori. “(…) Speram ca echipa guvernamentala intelege dimensiunea contrabandei si, ca intotdeauna, sintem deschisi dialogului cu autoritatile competente menite sa identifice masuri urgente si eficiente de lupta impotriva contrabandei cu tigarete”, a declarat Andrei Vasilescu, Director Corporate Affairs România si Bulgaria, Philip Morris International.

*Si totusi…*

Nu am putut sa nu ne punem urmatoarea intrebare. Ar putea face chiar companiile producatoare de tigari contrabanda avind in vedere ca tigarile sint produse legal in alta tara, dar vindute pe teritoriul României? Se stie deja ca JTI si PMI au incheiat cu OLAF un acord european pentru combaterea comertului ilicit, potrivit caruia, in cazuri de confiscari mai mari de 50.000 de tigarete, companiile platesc integral diferenta de taxe dintre statul in care au fost confiscate si statul in care au fost produse. In cazul in care confiscarile intr-un stat totalizeaza, intr-un an, 90 milioane bucati, diferenta de taxe e platita de patru ori. Totusi, de ani buni companiile de tigari cer ajutorul statului pe care l-au acuzat de nenumarate ori ca nu ia nici o masura pentru a stopa contrabanda. Dar companiile de tigarete chiar nu pot face nimic pentru a-si proteja afacerile? De ce nu pun la punct un sistem de supraveghere al propriilor produse? De exemplu, stim ca Ucraina este a doua mare contrabandista dupa Moldova. Se mai stie ca Jean Claude Knuz raspunde din partea PMI si de afacerile companiei in Ucraina. E greu de crezut ca nu se poate gasi un sistem de monitorizare a transporturilor de tigari. Ba mai mult, cu ajutorul transponderelor (gen etichetele antifurt din magazine) ar putea fi monitorizat fiecare cartus in parte. Dar nimeni nu face nimic. De ce? In plus, potrivit legislatiei, fiecare tigara de contrabanda trebuie distrusa. Daca ne gindim ca traim in România nu putem sa nu ne intrebam: ne garanteaza cineva acest lucru?

*Piata e varza si managerii dorm*

Adevarul este ca piata tigaretelor este, in acest moment, varza. Dar sefii afacerilor cu tigarete cer doar ajutorul presei si al statului si cam atit. Intrebat de ce compania pe care o conduce a avut cea mai mare pierdere in cota de piata, Andrei Vasilescu, seful PMI pe România si Bulgaria, si acelasi care se arata deschis dialogului, a raspuns ca nu poate explica aceasta scadere. Sau, intrebat de o informatie din presa de ieri potrivit careia omul de afaceri Dan Stratan ar fi platit de PMI cu 10.000 plus TVA pentru consultanta in probleme de fiscalitate, Andrei Vasilescu a raspuns ca „nu este in tema conferintei de presa care dezbate contrabanda”. N-o fi fost pe tema conferintei, insa decit o dezbatere in care sefii acestor companii doar se pling si arunca statistici menite sa prosteasca ziaristii, mai bine deloc. De altfel, nici nu ne asteptam ca Vasilescu sa recunoasca faptul ca scaderea cotei de piata se datoreaza in principal prostului management.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
151 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger