AcasăOldRECORDURI DE VINZARE ALE OPERELOR DE ARTĂ LA SFIRSITUL ANULUI 2009 (IV)

RECORDURI DE VINZARE ALE OPERELOR DE ARTĂ LA SFIRSITUL ANULUI 2009 (IV)

Capodoperele si, in general, lucrarile cu un inalt standard calitativ au fost intotdeauna apreciate la justa lor valoare si, poate, astazi mai mult decit oricind. Multe recorduri mondiale sau nationale au fost depasite stabilindu-se altele noi, multe realizari ale unor artisti mai putin cunoscuti fiind aduse acum in lumina preferintelor tot mai multor investitori in frumos si in siguranta materiala pe care acesta o poate aduce, mai ales in aceste vremuri incerte.

In ceea ce priveste creatorii importanti, chiar si lucrarile lor minore se vind la preturi semnificative, care ne arata un interes actual ascendent pentru achizitiile de arta „sigure”. Un exemplu edificator in acest sens l-a constituit o lucrare a maestrului PIERRE-AUGUSTE RENOIR (1841-1919), „FEMME EN ROUGE”, fara notabile achizitii estetice sau artistice, care s-a vindut, totusi, pentru importanta suma de 434.000 de euro (DELORME COLLIN, 16 decembrie 2009, Paris). Ca sa nu mai vorbim despre descriptiva „NATURE MORTE AU DÉJEUNER GRAS ET COUPE DE FRAMBOISES”, realizare a lui JACOB VAN HULSDONCK (1582-1647), in care estetismul covirsitor anihileaza orice tentativa de inovatie creatoare, vinduta, chiar si in aceste conditii, pentru suma de 425.000 de euro (SIBONI, 4 decembrie 2009, Paris). Mai apoi, pe data de 12 decembrie 2009, la Coutances, un tablou al manieristului GIOVANNI GIACOMO SEMENTI (1580-1636), „SUZANNE ET LES VIEILLARDS”, se va adjudeca pentru „frumoasa” suma de 139.200 de euro. Iar exemplele pot continua. Renumele unei companii producatoare, al unui atelier de creatie sau artist, o tematica preferentiala consacrata in reprezentare vor asigura, chiar in pofida unor realizari prea putin definitorii sau inovatoare, un pret de vinzare considerabil. Aparitia pe piata franceza a unei serii de patru lucrari infatisind un subiect predilect orientalist a fost incununata de un rasunator succes. Astfel, cele patru pinze incadrabile SCOLII AUSTRIECE si databile catre 1640, ilustrind „AUDIENCE DE CONGÉ DE L’AMBASSADEUR EXTRAORDINAIRE HANS LUDWIG VON KUEFSTEIN DANS LA SALLE DU CONSEIL DU PALAIS DE TOPKAPI”, s-au vindut pentru o valoare record de 1.750.000 de euro (19 decembrie 2009, Marseille, DAMIEN LECLERE). O BROSĂ (aur, perle, safire, zirconiu albastru), fara nimic spectacular sau cel putin particular, creatie a reputatei firme de joaillerie TIFFANY & Co, realizata catre 1890, s-a vindut, la rindul sau, pentru 35.400 euro, avind o estimare maximala initiala de 5.000 de euro (19 decembrie 2009, Saint-Raphael, VAR ENCHERES-ARNAUD YVOS). Aceeasi situatie s-a inregistrat in privinta unui PLATOU DECORATIV, manufactura QUIMPER, autor GEORGES RENAUD (1904-1994), productie a anilor ’30, vindut pentru 9.440 euro. Beneficiind de acelasi status echivoc in ceea ce priveste dezirabilele calitati conceptuale si artistice, modestul „PAYSAGE À CAGNES”, autor PIERRE-AUGUSTE RENOIR, se va vinde la Paris, pe data de 16 decembrie 2009, pentru suma de 350.000 de euro (CLAUDE AGUTTES). Si tot la Paris, in 2 decembrie 2009, firma MILLON & ASSOCIES va vinde citeva fragmente taiate de pinza, pictate de catre CLAUDE MONET (1840-1926) pentru remarcabilul pret de 531.720 de euro. Citeva fragmente provenind din compozitii distruse, salvate si aduse in „iuresul” licitatiilor ca un „perpetuum mobile”, renumele si valoarea isi vor gasi mereu locul in curgerea timpului si, implicit, cumparatorii. Fie ei de ieri, de astazi sau de miine.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
47 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger