AcasăOldWho’s afraid of Vivienne Westwood?

Who’s afraid of Vivienne Westwood?

Avem oare de ce sa ne temem de Vivienne Westwood? Este ea un designer atit de…”toxic” precum se spune? De inrait, de revoltat, de excentric si de nepotolit totodata? Daca vrem musai sa fugim de un raspuns afirmativ frontal, nu putem totusi sustine nici contrarul acestor atribute.
Vivienne Westwood este o englezoaica veritabila, cu acele date esentiale ale natiei bine inscrise in ADN: soc, sfidare, inovatie, experimentare. Cumva, o insiruire de termeni pretiosi pentru ceva ce s-ar putea contracta in ceea ce unii creatori de moda au intr-o proportie covirsitor mai mare decit altii: nebunie.

*Sex, punk and rock’n’roll*

Vivienne Westwood este unul dintre designerii-far ai anilor ’70. Narcisistii ani ’70, asa cum studiile psihologice au tinut sa eticheteze aceasta decada. Si, trebuie sa admitem, nicio alta nu ar fi cadrat mai bine cu “nasterea” fenomenului Westwood: par rosu aprins, o istorie personala tumultuoasa, o viziune explicit sexuala si voit scandaloasa asupra modei, un stil de viata scandalos, o genialitate invaluitoare si o dorinta declarata de a se ridica impotriva normelor rigide ale societatii britanice. Cum? Prin haine. Westwood este una dintre rarele legende care a impinzit lumea cu talentul sau, neavind niciun fel de pregatire academica, teoretica in zona in care activeaza. Totul a inceput odata cu cel de-al doilea mariaj al sau cu Malcolm McLaren, impresarul din acea vreme a trupei Sex Pistols. S-au intilnit la jumatatea drumului dintre punk, rock si “viata traita prin revolta” si au deschis impreuna istoricul magazin situat la adresa 430 King’s Road, din Londra, unde si astazi impatimitii colectionari pot regasi piese vintage, din perioada de glorie a punk-ului mondial. Tricourile cu mesaje agresive, pantalonii cu fermoare, lanturi si capse, realizati in mod ironic-traditional, din tartan, cit si platformele uriase au constituit bazele afacerii Westwood, dar si fanioanele unei lumi.

*Socul face moda*

Estetica lui Vivienne West­wood este greu, daca nu aproape imposibil de definit. Orice s-ar intimpla, stii ca intotdeauna va supralicita sexul si extravaganta si va face tot ce-i sta in putinta ca sa-ti contrazica increderile in valori superficial considerate solide. Pina la urma, ea este cea care a mers la Curtea Regala (in fata Reginei Elisabeta!) pentru a-si ridica decoratia “Ordinul Imperiului Britanic” pentru “Servicii aduse modei”, imbracata intr-o rochie transparenta, cu niciun fel de lenjerie intima si intreprinzind citeva mici flic-flacuri de rutina pentru a asigura vizibilitate din toate si pentru toate unghiurile. Asadar, tinind cont de acestea, cit mai ales de marturiile propriei vieti in acest sens, nu ne mira deloc
sous-jacent-ul adesea sado-masochist al creatiilor sale, al campaniilor publicitare, dintre care v-o veti aminti, in mod cert, pe cea mai recenta, a carei figura memorabila a fost Pamela Anderson(?!). De la Vivienne primim interpretari hilare ale tendintelor, ale istoriei, ale tartanului, pantofi suprarealisti, cele mai ravasitoare rochii si cea mai charismatica dintre toate artele supraincarcarii.

*Spiritul Westwood*

A fost distinsa de trei ori cu premiul “British Designer of the Year”, este primul designer englez, dupa Mary Quant, care si-a prezentat colectiile la Paris si a reusit sa-si transforme credintele, incrincerea si chiar lipsa de noima, pe alocuri, intr-un imperiu care astazi cuprinde patru linii: Vivienne West­wood Red Label, Gold Label, Anglomania, Vivienne Westwood Man, la care se adauga nenumarate linii de parfumuri si accesorii, cit si magazine in cele mai importante orase de pe harta modei. Pe linga toate acestea, este o mama mindra: Joe Corré, fiul avut cu McLaren, este fondatorul firmei de lenjerie intima Agent Provocateur – pentru ca aschia este bine sa se pastreze cumva aproape de trunchi. Englezoaica pare neschimbata: o poti vedea invariabil in fiecare dimineata plimbindu-se pe strazile londoneze pe o veche bicicleta roz. Toamna trecuta a aparut la sfirsitul prezentarii colectiei pentru vara 2010, cu parul punk-electrizat, mai portocaliu decit era acum 30 de ani, purtind un tricou pe care statea scris mare “Get a Life”. Pentru ca sloganele sint viata ei, felul ei de a face moda si de a pastra viu un anumit spirit. Pentru ca ea este Vivienne Westwood. Si ar fi cazul sa va temeti de ceea ce inca mai are de spus.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
60 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger