AcasăOld(Asfalt) Tango de 20 de ani

(Asfalt) Tango de 20 de ani

Cind conducem masina pe vreo autostrada româneasca trebuie s-o facem cu respect. De ce? Pentru ca autostrazile românesti sint cele mai scumpe din Europa si poate chiar din intreaga lume. Si asta pentru ca un kilometru de autostrada construit pe pamint mioritic costa intre 8 milioane si 80 de miliarde de euro si asta in conditiile in care in tarile dezvoltate ale UE, costul unui kilometru de autostrada este de pina la patru ori mai mic. Desigur, ar exista solutii ieftine pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere din România, dar la moda este “scarpinatul” invers, cu costuri uriase.

*Cind statul ia leapsa*

Chiar daca in teorie stam bine (peste 2.000 de km de autostrada proiectati), in România sint in folosinta doar 281 de kilometri de autostrada: Bucuresti – Pitesti si A2 Bucuresti – Cernavoda, din cadrul Coridorului IV Paneuropean. Singurele portiuni de autostrada construite dupa 1989 sint Bucuresti – Fetesti, cu o lungime de aproximativ 134 de kilometri, si centura ocolitoare a Pitestiului, cu o lungime de 15 kilometri. Tronsoanele Fetesti – Cernavoda si Autostrada Bucuresti – Pitesti au fost doar reabilitate, ele fiind construite inainte de 1989. Cea mai scumpa autostrada din lume, credem noi, este tronsonul de autostrada Comarnic – Brasov. Potrivit contractului, valoarea lucrarilor de constructii va fi de 1,507 miliarde de euro, pentru cei 58 de kilometri ai tronsonului, ceea ce inseamna un pret de circa 25 de milioane de euro pe kilometru. Practic, lucrarile vor fi finantate de constructor, urmind ca statul sa returneze banii. Contractul include exploatarea si intretinerea autostrazii pentru o perioada de 30 de ani, statul urmind sa plateasca respectivei companii de constructii cite 180 de milioane de euro pe an, timp de 26 de ani, ceea ce duce la un total de 4,68 miliarde de euro. In acest context, costul total pe kilometru, platit de stat, va fi de 80 de milioane de euro. Si atentie, autostrada nu e nici macar cu patru benzi de circulatie pe sens, ci doar cu doua.

*Mai bine largim drumurile*

Potrivit Asociatiei Române a Antreprenorilor de Constructii (ARACO) problema infrastructurii rutiere ar putea fi rezolvata relativ repede prin largirea drumurilor nationale la 2-3 benzi pe sens si prin folosirea betonului, care este mai ieftin decit substantele asfaltice si, in plus tine mai mult. In acest sens, ARACO a inaintat guvernului un proiect de program national de infrastructura prin care sa se construiasca 545 de kilometri de autostrada in regim complet, 394 de kilometri de autostrada cu o singura cale de rulare si 1.342 de kilometri de drum expres. Intregul program s-ar derula in perioada 2010-2016 si ar costa statul 11 miliarde de euro. La un pret asa de mic si “comisioane” mici… credem ca nu intereseaza pe nimeni…

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
74 afisari
Zenville

Ultimele știri

Incident la metrou, în Capitală! Metrorex: „A fost raportată o urgență medicală”

Un incident a avut loc, vineri, la metrou, în București, circulaţia trenurilor fiind afectată temporar între Râul Doamnei şi Romancierilor, pe firul 1. S-a...

Umblă magazinele cu puiul vopsit? Cum putem verifica, la vitrină, dacă produsul a fost crescut natural

Aproape că s-a declanşat un scandal naţional după ce Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a avertizat într-un mesaj transmis miercuri...
proger