AcasăOldCHARLES SCHNEIDER - UN NUME DE REFERINŢĂ AL ART DECO (II)

CHARLES SCHNEIDER – UN NUME DE REFERINŢĂ AL ART DECO (II)

Artistul a adus o contributie marcanta in definirea configuratiei stilistice a ART DECO francez. A dat culorii si formei libertatea de a se exprima, pasind ca drept urmas al pionierilor artei decorative de la 1900, intr-o formula contemporana epocii care se contura catre 1920. Pentru acesti ani (mai precis pina prin 1940), SCHNEIDER a insemnat un nou suflu in evolutia artei sticlariei. Un nou limbaj ale carui coordonate esentiale au ramas, pina la sfirsit, lumina si culoarea.
Inscriptia gravata pe celebrul Turn al Nuntii conceput de JOSEPH MARIA OLBRICH (Darmstadt 1905-1908) s-ar parea ca i s-a potrivit pe deplin lui CHARLES SCHNEIDER, devenind, in fapt, un motto al activitatii si vietii sale: „Sa ai respect pentru Vechi si curaj sa tintesti Noul. Ramii sincer cu propria ta fire si cu oamenii pe care ii iubesti”. A crezut si a ramas fidel valorilor reale, perene, dar a avut puterea de a se rupe de rigorile manieriste, limitative ale trecutului, initiind si perpetuind un notabil stil progresist, care ii va aduce recunoasterea unanima si celebritatea.
Imbinind decorativul cu creativitatea, interpretind intr-o maniera novatoare tehnici ale sticlei deja confirmate in arsenalul formal al verierilor de la 1900 (precum cea overlay-camée, gravarea cu acid si manuala, marqueterie de verre, tehnica incluziunilor intercalare si cea a pulberilor vitrate, dar si cea a aplicatiilor la cald), lucrarile sale dau dovada unei maiestrii remarcabile in prelucrare, avind totodata un real si semnificativ profil conceptual. Toate aceste atribute le vor conferi statutul unor opere de arta autentice, care pot atinge imaginatia, sensibilitatea si sufletul celui care le priveste.
In tot acest demers al maestrului SCHNEIDER, cel mai important aliat se va dovedi a fi culoarea. Aceasta isi va asuma menirea de a potenta afectiv imaginea, putind transmite, intr-o forma condensata, un cumul de sentimente si trairi organice, filtrate prin „imaterialitatea” spiritului. Prin intensitati cromatice sonore spectaculare chiar, integrate estetic in armonia intregului, prin rafinate tonuri intermediare sau prin alaturarea unor vibrante culori pastelate, obiectele realizate de catre SCHNEIDER se impun printr-o unitate stilistica remarcabila. Unele dintre acestea se vor distinge printr-un decor eminamente abstract (incluziuni intercalare, pulberi melanjate in pasta de sticla si/sau fixate prin fuziune pe suprafata vitroasa), altele vor face apel la recuzita liniar-geometrica (frecvent monocolore, gravate cu acid), dar cea mai insemnata si admirabila parte a creatiei sale din acesti ani este cea a sticlariei stratificate (gravura cu acid si/sau manuala, aplicatii la cald, pulberi intercalare uneori asociate cu diverse tipuri de emailare), relationata direct stilisticii ART DECO.
Fiecareia dintre aceste identitati morfologice ii va conferi un anumit tip de semnatura, astfel incit vom intilni, pentru aceasta perioada din activitatea companiei sale, lucrari cu inscriptia SCHNEIDER, precum si altele cu LE VERRE FRANÇAIS si/sau CHARDER.

Dar despre toate acestea, despre particularitatile semnaturilor in acord cu tipologia obiectelor si cu perioada de realizare vom vorbi in articolul meu viitor.

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
84 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger