AcasăOldRelansarea creditarii, misiune imposibila

Relansarea creditarii, misiune imposibila

Toti vorbesc de relansarea creditarii de la oamenii politici la cei de afaceri si institutiile bancare. Pentru ca, respectiva relansare ar urma sa reia circuitul creditelor in “natura”, deci reluarea consumului – “stilpul” societatii de consum. Numai ca avem o problema. Daca bancile nu fac ceva in sensul schimbarii modului de acordare a creditelor, respectiva relansare va fi imposibila in România.

*România rurala*

Despre România se stie ca este preponderent rurala, aproximativ 50% din cei 21,5 milioane de români traindu-si veacul la tara. In sistemul bancar este bine cunoscut faptul ca, in acest moment, din intreaga populatie a României, 8,7 milioane este nebancara, adica nu indeplineste conditiile pentru a contracta un credit, oricare ar fi el. Si mare parte din populatia care nu are nici o sansa la credit traieste la tara. Si, pentru ca ne place matematica, am mai facut rost de niste cifre care contureaza un tablou imposibil pentru banci atunci cind viseaza la relansare. In acest moment aproape un milion de români au restante mai mari sau mai mici la banci, deci si sansele de a mai lua un credit sint aproape de zero. Tot cu zero sanse sint si somerii care numara in acest moment 625.000 de persoane. Despre cei 3,5 milioane de copii ce sanse de a lua un credit credeti ca au? Sa aiba cele 5,7 milioane de pensionari mai multe sanse? Ar ramine populatia activa – in jur de 4 milioane de cetateni. Dar multi dintre “activi” au deja unul sau mai multe credite luate.
Asadar, creditarea ar fi reluata de catre cine? Cine isi mai permite in tara asta un credit? Singura sansa ar fi scaderea drastica a dobinzilor si inmuierea conditiilor de creditare. “Acest lucru nu se va intimpla”, spun bancherii. Pai da, ei stau linistiti si traiesc din afacerile cu statul. Si mai traiesc din amintirea anilor trecuti cind au dat credite cu ochii inchisi oricui…

*Cunoastere “uimitoare”*

Ca bancile din România au fost luate de val in nebunia creditelor din anii trecuti ne-o spune un studiu al Roland Berger. Potrivit acestuia, bancile noastre isi cunosc in masura mult mai mica clientii fata de institutiile financiare europene.
Una dintre explicatii e legata de necesarul ridicat de timp pe care angajatii bancilor il consuma cu chestiuni administrative si care nu lasa loc pentru o mai buna cunoastere a clientilor. „Raspunsurile bancilor obtinute in urma studiilor facute de noi arata un grad de cunoastere al clientilor uimitor de redus in România. Practic, bancile locale cunosc sub 30% din activele clientilor, sub 40% din activele imobiliare de care clientii dispun si asa mai departe”, a explicat Codrut Pascu, Managing Partner al Roland Berger Strategy Consultants. „Grad de cunoastere uimitor de redus al clientilor!”.
Sa fi fost chiar asa de inconstiente bancile? Sau sa fi mers dupa principiul „il lichidez oricum, orice ar fi?”

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
37 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger