Fostul președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean, ne spune că proiectul de lege care introduce obligativitatea colectării datelor și pentru cei care folosesc cartele pentru telefonia mobilă ar putea fi respins și de această dată. Singura soluție ar fi ca aceste cartele să nu mai fie vândute decât prin centrele autorizate ale operatorilor de telefonie mobilă.

Prima oară când s-a încercat personalizarea cartelelor telefonice s-a invocat securitatea națională, amenințată de teroriștii care își procurau aceste cartele foarte ușor și care nu puteau fi identificați. Guvernul vine acum cu o nouă motivație, izvorâtă atât din neputința autorităților în cazul Caracal, cât și din multitudinea de apeluri false primite la sistemul de urgență 112. ”În primele șase luni ale anului, dintr-un total de 5.715.723 de apeluri la 112, 1.441.210 au fost abuzive, iar dintre acestea, peste 1.100.000 au fost de pe cartele prepaid. Aceste tipuri particulare de apeluri creează mari dificultăți în deservirea apelurilor de urgență reale, în perioada ianuarie-iunie 2019, operatorii 112 pierzând 3.250 de ore pentru procesarea acestor apeluri. Totodată, au fost recepționate apeluri de la diverse persoane adulte, care apelau numărul 112 de la adresa de domiciliu pentru a raporta o urgență și, din diverse cauze, cum ar fi probleme acute de sănătate, conflict domestic sau stare de panică, nu puteau furniza adresa sau furnizau o adresă incompletă. În această situație, cunoașterea adresei deținătorului cartelei SIM ar putea fi un punct important de plecare în soluționarea unei urgențe”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ inițiat de Ministerul Comunicațiilor.
Actul normativ va fi respins de Curtea Constituțională
Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale, susține că proiectul va fi respins și de data aceasta pentru că nu are prevăzute toate măsurile privind protecția datelor personale. ”Am mai avut o sesizare pe tema aceasta și am respins actul normativ pentru că nu se preciza clar ce se întâmplă cu datele personale colectate. Adică te duci și îți cumperi cartelă, dai acolo CNP-ul și toate datele tale și cine le păstrează, cine le distruge? Cum? Când? Cine poate să vândă cartele?

Dacă prin ordonanța pe care o dau vor respecta reglementările cu privire la datele personale nu e nicio problemă, dar trebuie să fie foarte atenți la cine adună datele acestea, cum le stochează și ce face cu ele. Deci nu se vor mai vinde cartele telefonice la colțul străzii, asta este clar, că aici a fost problema și la prima sesizare a Curții Constituționale, că se vindeau peste tot, oriunde, la orice chioșc de ziare găseai cartele și dădeai datele personale acolo și nu știai ce se întâmplă cu datele alea. Dacă este prevăzut în proiect că se distrug datele, trebuie să se dea garanții că datele personale nu vor ajunge pe mâna cui nu trebuie. Chiar dacă se precizează în proiect că operatorul de telefonie mobilă trebuie să distrugă datele, trebuie să spună cum se face distrugerea, le topește, le arde, că doar nu le aruncă la container. Dacă vor respecta Regulamentul European privind utilizarea datelor cu caracter personal nu e nicio problemă, dar dacă nu, Curtea Constituțională le va da din nou legea înapoi. Cei care colectează acum datele personale, cum sunt operatorii de telefonie mobile, au autorizație să folosească date cu caracter personal. Deci să nu se mai vândă la chioșcuri, prin aeroporturi și peste tot”, ne-a declarat Augustin Zegrean.
Datele personale merg doar la STS
Potrivit proiectului de act normativ care modifică Ordonanța privind comunicațiile eletronice, furnizarea serviciilor de comunicații electronice la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, se realizează numai după ce furnizorul a colectat în scris sau electronic datele de identificare a utilizatorului final al cartelei SIM. ”Datele colectate pot fi puse numai la dispoziția administratorului Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Atunci când datele cu caracter personal se colectează în format electronic, utlizatorul transmite furnizorului și o copie a documentului de identificare valid în vederea verificării corectitudinii acestor date. Copia documentului de identificare valid se șterge sau, după caz, se distruge de către furnizor la împlinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data începerii furnizării serviciului”, se arată în proiectul de ordonanță.