Cuvantul ”vrajitoare” nu semnifica numai un singur lucru ci presupune o multitudine de identitati, explica Frances F. Denny. De trei ani, aceasta fotografa portretizeaza femeile care se revendica a fi vrajitoare in secolul 21.
”In ochii mei, vrajitoria si feminismul sunt pereche. Credinta feminista este un curent important in randul acestor femei”, spune Frances a carei expozitie foto, ”Major Arcana: Witches in America”, este expusa la galeria ClampArt din New York, luna aceasta. Pasiunea lui Frances pentru vrajitoare dateaza de mult, de cand a descoperit un lucru tulburator: al zecelea ei strabunic a fost judecator central la procesele vrajitoarelor din Salem (1692-1693, soldate cu spanzurarea a 14 femei si 5 barbati, acuzati de vrajitorie) iar cea de-a opta strabunica a fost acuzata de vrajitorie.
”Coincidenta m-a frapat si mi-e declansat interesul fotografic pentru vrajitoarele moderne”, a explicat Frances Denny. La ora actuala, vrajitoare in acceptiunea termenului sunt ”wiccanele”, adica cele ce practica religia Wicca, o religie neopagana consacrata practicii vrajitoriei, folosirii rituale a magiei.
Wiccanismul este divizat intr-o varietate de branse, inspirate de figuri precum Starhawk (Miriam Simos, scriitoare, militanta si influenta figura in curentul neopagan din SUA, care s-a declarat vrajitoare) sau Zsuzsanna Budapest (scriitoare si fondatoare a unei ramuri Wicca). De partea cealalta sunt vrajitoare care nu au apartenente la culturi neopagane sau religioase dar care se revendica a fi vrajitoare ca identitate feminista sau politica. Exista si vrajitoare care practica tarotul, magia sau astrologia si folosesc diferite obiecte ritualice.
Fotografa relateaza ca vrajitoria i-a fost frecvent descrisa ca o recucerire a ”divinului feminin” in sensul ca povestile si puterea femeilor au fost mereu ocultate si suprimate in cea mai mare parte din istoria omenirii. ”Vrajitoria este un arhetip feminist care incarneaza o feminitate contemporana, provocanta si libera. Unul din lucrurile cele mai frapande pe care le-am descoperit in cadrul acestui proiect a fost diversitatea comunitatii vrajitoarelor in termeni etnici, de varsta, socio-economici si geografici”, a declarat Francez F. Denny.