Astfel, articolul 7 din Declarația Universală a Drepturilor Omului prevede:
“Toţi oamenii sînt egali în faţa legii şi au, fără nici o deosebire, dreptul la o egală protecţie a legii. Toţi oamenii au dreptul la o protecţie egală împotriva oricărei discriminări care ar viola prezenta Declaraţie şi împotriva oricărei provocări la o asemenea discriminare.”
În același sens, art 1 din Protocolul nr. 12 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului statuează:
“Exercitarea oricărui drept prevăzut de lege trebuie să fie asigurată fără nicio discriminare bazată, în special, pe sex, pe rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine naţională sau socială, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere sau oricare altă situaţie. 2. Nimeni nu va fi discriminat de o autoritate publică pe baza oricăruia dintre motivele menţionate în paragraful 1.” (sublinierile aparțin COTAR).
În acord cu aceste prevederi ale actelor normative internaționale la care România este parte, art. 16 și 20 din Constituția României prevăd:
“Art. 16: Egalitatea in drepturi
(1)Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2)Nimeni nu este mai presus de lege.
Art. 20: Tratatele internaţionale privind drepturile omului
(1)Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte.
(2)Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile.” (sublinierile aparțin COTAR)
- Referitor la faptul că ASF a amânat auditarea financiară a firmelor de asigurări prin metoda evaluării activelor și pasivelor – Balance Sheet Review (BSR)
În cuprinsul Adresei sale ASF s-a prevalat de existența pandemiei COVID-19 pentru a justifica amânarea auditării financiare a firmelor de asigurări, un veritabil cadou de sute de milioane de euro făcut unor societăți care, deși nu mai îndeplinesc criteriile de solvabilitate pentru a vinde în continuare anumite produse de asigurare cum este cel RCA, grație acestei amânari vor putea încasa în continuare sute de milioane de euro prin vanzarea unor hârtii care se numesc polițe RCA.
Dacă ASF ar fi supravegheat în mod real piața de asigurări, constatarea abaterilor anterior mentionate, în contextul altor derapaje existente și tinând cont de episoadele catastrofale din trecut (cazurile Astra și Carpatica, a căror situație pare să se repete) ar fi condus la începerea, de urgență, a unui vast program de auditare a întregii piețe pentru a afla în mod concret situația reală privind solvabilitatea firmelor de asigurări.
Subliniem faptul că activitatea de auditare poate fi realizată și off-site (la distanță), prin solicitarea accesului la aplicatia informatică a asigurătorului printr-o conexiune VPN securizată, prin care auditorul să aibă acces la datele și rapoartele firmei de asigurări. În anul 2020 o astfel de auditare poate avea loc și cu un minim contact direct cu firma de asigurări, cu o singură conditie: să existe voință în acest sens din partea ASF!
Este evident, însă, că ASF nu urmărește un asemenea curs de acțiune care ar putea atrage eventuale răspunderi ale unor persoane cu funcții de conducere din ASF întrucat, ca urmare a controalelor de fond efectuate timp de 2 ani la unele societăți de asigurări, nu s-au luat măsurile corespunzatoare pentru încalcarea în mod repetat a dispozițiilor legale.
Nu trebuie pierdut din vedere nici faptul că în istoria zbuciumată a acestei instituții au existat cazuri de condamnări pentru relațiile neconforme legii dintre autoritatea de supraveghere și unii operatori protejați.
Pa, Roșu! Drum bun, Dascălu!
Vin ai nostri, pleaca ai nostri…
Nu intelegeti ca si protejeaza indemnizatiile pt ca sunt platiti direct de firmele de asigurari ?
Trebuie indepartata prevederea din legislatie..
Altfel, niciodata nu vor sanctiona pe cei ce le dau paine.Firmele de asigurari sanctionate nu vor mai avea bani multi….Si nici ei nu vor mai incasa indemnizatiile…Plangerea penala nu e o solutie.Va trebui o expertiza…si cine sa o faca decat tot cei din neamul lor ?
asta nu este membru pmp?