Pe de altă paarte, pentru cetățenii străini există o dispoziție legală distinctă, regăsită la art. 24 alineat (12) din Norma ASF nr. 20/2017 și care prevede că:
„În cazul persoanei prejudiciate deţinătoare a vehiculului înmatriculat în afara României, cu domiciliul sau sediul în alt stat, cuantumul despăgubirii se stabileşte astfel:
- dacă reparaţia s-a efectuat într-un alt stat şi se solicită plata despăgubirii în valută, costul reparaţiei este cel prevăzut în documentaţia de reparaţie, avându-se în vedere avariile constatate de către asigurătorul RCA şi eventualele avarii suplimentare constatate la efectuarea reparaţiei, dacă producerea acestora se justifică prin dinamica accidentului;”
În esență, concluzia ce rezultă din aceste prevederi legale și care se aplică în practică este următoarea: pentru daunele produse cetățenilor din afara țării asigurătorii sunt obligați să achite întregul cost al reparației prin simpla prezentare a documentelor de reparație (”costul reparaţiei este cel prevăzut în documentaţia de reparaţie”). Pe de altă parte, în cazul daunelor produse asupra autovehiculelor înmatriculate în Romania, este facută o “evaluare a costului” de către asigurător. În practică, s-a dovedit că in peste 80% din cazuri asigurătorul nu este de acord cu costul evidențiat în documentele de reparație (așa cum face pentru păgubiții străini) și achita o despăgubire stabilită în mod unilateral, pe baza unor criterii arbitrarii, iar pentru diferență pagubitul RCA trebuie să meargă în instanță, pentru că ASF își declină resonsabilitatea precizând că nu poate interveni, pentru că norma emisă chiar de Autoritate nu îi permite acest lucru.
Practic, prin aceste prevederi, pe care le considerăm aberante, ASF a creat 2 categeorii de pagubiți:
- Cei străini, carora trebuie să li se plătească prejudiciul integral, prin simpla prezentare a documentelor de reparație;
- Cei români, care primesc o sumă de bani dupa o “evaluare a costului” realizată de catre asigurători și care în peste 80% din cazuri diferă de costurile evidențiate în documentele de reparație, întocmite pe baza lucrărilor efectiv realizate de service-uri, în acord cu cartea tehnică a autovehiculului.
O asemenea discriminare între cetățenii români și cei străini este cu totul incompatibilă cu prevederile legislației naționale, dar și cele ale convențiilor și tratatelor internaționale la care România este parte.
Dreptul la egalitate în fața legii și la protecție împotriva oricarei forme de discriminare pentru toate persoanele (și sub toate aspectele) constituie un drept universal recunoscut de către cele mai importante acte normative internaționale, cum ar fi Declarația Universală a Drepturilor Omului, Convenția Europeană a Drepturilor Omului, și continuând cu cele naționale, respectiv Constituția României și legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, reglementare ce stabilește regulile aplicabile tuturor actelor normative emise în țara noastră.
Pa, Roșu! Drum bun, Dascălu!
Vin ai nostri, pleaca ai nostri…
Nu intelegeti ca si protejeaza indemnizatiile pt ca sunt platiti direct de firmele de asigurari ?
Trebuie indepartata prevederea din legislatie..
Altfel, niciodata nu vor sanctiona pe cei ce le dau paine.Firmele de asigurari sanctionate nu vor mai avea bani multi….Si nici ei nu vor mai incasa indemnizatiile…Plangerea penala nu e o solutie.Va trebui o expertiza…si cine sa o faca decat tot cei din neamul lor ?
asta nu este membru pmp?