AcasăNewsVasile Ștefănescu, șeful COTAR: E un haos total la nivel de conducere...

Vasile Ștefănescu, șeful COTAR: E un haos total la nivel de conducere a ASF

Preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) atrage atenția asupra unor aspecte ce țin de actuala situație de la vârful Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Pe lângă faptul că de la nivelul COTAR s-a formulat un amplu punct de vedere, de peste 30 de pagini, ca replică la răspunsul Autorității de Supraveghere Financiară, formulat față de scrisoarea deschisă prin care Confederația Transportatorilor semnala derapaje existente pe piața de asigurări din România, care – în opinia COTAR- vor conduce la colapsul generalizat al acesteia, precum și disfuncționalități în activitatea ASF, președintele Vasile Ștefănescu aduce în discuție și alte aspecte considerate a fi de interes pentru opinia publică.

Concret, Ștefănescu subliniază că în fruntea departamentului de control de la ASF se află Florin Golovatic, fost director general al unei firme de asigurări, care ajunge, astfel, în situația de a-și controla foştii colegi. „Conducerea ASF, cunoscând toată această situaţie, nu vede nimic în neregulă că anumite rapoarte de control sunt închise după un an de la încheierea controlului. Deci dânsul se duce la foştii colegi în control, închide raportul după un an de zile, numărul reclamaţiilor a crescut de la 10.000 la peste 25.000 doar în ultimul an iar amenzile aplicate de ASF într-un an reprezintă fabuloasa sumă de 677.000 de lei. E o glumă în comparaţie cu cifrele de afaceri ale cel puţin două firme de asigurări din piaţă care au 70% (din piaţă)”, susține Vasile Ștefănescu, potrivit bursa.ro.

Previziune a la Nostradamus

Referindu-se la adresa trimisă de la nivelul ASF către Guvern, șeful COTAR aduce în discuție o situație demnă de previziunile lui Nostradamus. „Nu ştiu dacă e corect ce se întâmplă în piaţa de asigurări şi reasigurări condusă de domnul vicepreşedinte Roşu. Eu n-am nimic cu domnia sa ca om, dar dacă tot aveţi salariile alea fabuloase din conducerea ASF (…), iar ei n-au înţeles nici până acum că aceşti bani îi dăm noi asiguraţii, că noi plătim poliţele la asiguratori. Ce l-am rugat noi până la urmă? Să vină să supravegheze bine-mersi piaţa, să sancţioneze asiguratorul pentru fiecare dosar de daună neachitat… Păi dacă strânge câte 10.000 de dosare şi dă doar o amendă de 10.000 de euro îl afectează cu ceva? Din punctul nostru de vedere, al transportatorilor, mai ales după ce ne-a făcut domnul vicepreşedinte Roşu cu scrisoarea către Guvernul României, prin care dânsul, precum Nostradamus, preconiza că dacă se va da Ordonanţă Militară cum am solicitat noi pentru suspendarea poliţelor RCA pentru toate maşinile care au stat în parc, şi era corect pentru toţi cetăţenii care au stat pe dreapta cu maşinile în această perioadă să se prelungească valabilitatea poliţei cu o perioadă egală cu perioada stării de urgenţă… Ce face domnul Roşu? Trimite o adresă către Guvern în care spune că dacă se ia această măsură de suspendare şi prelungire a valabilităţilor «preconizăm că poliţele se vor majora». Păi ai devenit Nostradamus fără niciun studiu de impact?”, întreabă Ştefănescu.

Nu în ultimul rând, președintele COTAR susține că adresa trimisă de Roșu către Palatul Victoria nu ar fi fost aprobată de Consiliul ASF, conform regulamentului intern, ba chiar că ar fi fost semnată tot de către cei dintâi, și în numele prim-vicepreşedintei Dascălu. „Sunt oameni în conducerea ASF care nu sunt puşi să supravegheze piaţa. Sunt puşi să vină în sprijinul asiguratorilor, nicidecum în sprijinul consumatorilor care plătim această poliţă obligatorie prin lege. (…) Vreau să spun că această adresă care a fost trimisă către Guvernul României, în care domnul Roşu, precum Nostradamus, preconiza că va creşte poliţa în următoarea perioadă dacă se suspendă pe durata stării de urgenţă, nu a fost aprobată de Consiliul ASF. A trimis-o el de la putere, am aflat ulterior că cel care a semnat în numele prim-vicepreşedintei Doina Dascălu este tot Cristian Roşu. Şi au făcut şedinţa după comunicatul nostru din presă. Am văzut (de asemenea) un comunicat de la Wlassopol (Ovidiu – n.r.), că ei n-au ştiut de această scrisoare decât din comunicatul nostru. E un haos total la nivel de conducere”, a conchis Ştefănescu.

  • Comunicat COTAR: 

„Cum acoperă ASF firmele de asigurări: cifre, oameni și fapte

            Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), a transmis către Parlamentul României și Guvernului României un document în care sunt detaliate neregulile de care se face vinovată Autoritatea de Supraveghere Financiară. Acest document vine în completarea scrisorii deschise transmise către aceste instituții, pe 24 aprilie 2020, și aduce anumite clarificări, inclusiv cu privire la conținutul răspunsului transmis de Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe 30.04.2020.

ASF a încercat să prezinte o imagine inexactă și incompletă asupra realităților existente în piață. Pentru o corecta informare, am transmis și raportul BAFIN (autoritatea de supraveghere financiară din Germania) pentru a compara rezultatele din piața asigurărilor RCA din Germania, față de cea din România. Menționăm, cu titlu de exemplu, următoarele elemente de comparație: Din totalul celor 25.679 de petiții înregistrate de ASF în anul 2019, 91,94% (24.200 de petiții/reclamații) vizau piața asigurărilor RCA. Germania a înregistrat 360 de petiții pentru produsul RCA pe parcursul unui an întreg. Cifrele indică discrepanțe cu atât mai zguduitoare, dacă avem în vedere faptul că piața de asigurări auto din Germania este de aproximativ 8 ori mai mare față de cea din România. Doar societatea Euroins are într-o lună de patru ori mai multe reclamații decât întregistrează întreaga piață RCA din Germania într-un an întreg.

Adresa transmisă de ASF către Parlament, Guvern, Curtea de Conturi, ca răspuns la scrisoarea deschisă a COTAR pare a fi scrisă de persoane care nu înțeleg realitatea faptică din piața de asigurări auto, de vreme ce face referiri la așa-numitele “performanțe” înregistrate de ASF, în condițiile în care:

  • Numărul de reclamații a crescut de la 10.549 la 25.679, în decurs de un an;
  • ASF a aplicat în ultimii ani mai multe avertismente decât amenzi și alte sancțiuni societăților de asigurări care au savârșit contravenții;
  • ASF “se mândrește” cu faptul că a aplicat amenzi anuale totale, de aproximativ 766.000 lei, unor societăți de asigurare, în condițiile în care, pentru două societăți de asigurări care comercializează polițe RCA în România, această sumă reprezintă încasările realizate în numai 30 de minute.
  • ASF nu respectă Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, care prevede, printre altele, că autoritățile trebuie să asigure mijloace electronice de comunicare și NU să restrângă toate mijloacele de comunicare și cu precădere cele electronice. Autoritatea de Supraveghere Financiară a procedat exact invers: pe de o parte, a suspendat mijlocul de comunicare prin e-mail, prin care erau transmise către această instituițe “doar” 69,34% dintre petiții, a limitat numărul de reclamații care pot fi transmise prin intermediul portalului online de petiții, iar pe de altă parte, a blocat înregistrarea reclamațiilor la registratură, suprimând astfel circa 90% din canalele de comunicare utilizate pentru transmiterea petițiilor/reclamațiilor.

Pe 1 aprilie 2020, ASF a făcut un cadou de ordinul sutelor de milioane de euro societăților de asigurări din România, amânând auditarea financiară a acestora prin metoda evaluării activelor și pasivelor (Balance Sheet Review). Practic, companiile care dețin controlul în piața RCA pot răsufla ușurate, întrucât nu vor mai fi nevoite să facă infuzie de capital social. Chiar dacă cel puțin una dintre societățile de asigurări a fost amendată în aceeași zi pentru nereguli vizând constituirea rezervei de daună, aceasta își păstrează ăn continuare licența RCA. Împreună vor avea încasări de sute de milioane de euro din vânzarea de așa-zise polițe RCA, devenite documente fără valoare, de vreme ce despăgubirile nu sunt achitate. Cel puțin, timp de un an de zile, nimeni nu va ști situația financiară REALĂ a firmelor de asigurări, perioada în care unii acționari vor strânge averi de pe urma acestei amânări decise de către ASF.

Autoritatea a încercat, într-un mod cu totul neconvingător, să justifice amânarea verificării financiare, sub pretextul distanțării sociale impuse de răspândirea coronavirusului. Activitatea de auditare poate fi realizată și off-site (la distanță), prin solicitarea accesului la aplicatia informatică a asiguratorului, printr-o conexiune VPN securizată, prin care  auditorul să aiba acces la datele și rapoartele firmei de asigurări. În anul 2020 o astfel de auditare poate avea loc și cu un minim contact direct cu firma de asigurări, cu o singură condiție: să existe voință în acest sens din partea Autoritatii de Supraveghere Financiară! Din păcate, având în vedere creșterea cotei de piață a celor două societăți de asigurări la care ne referim, considerăm că cel puțin una dintre acestea va fi aproape de faliment, până la finalul anului viitor.

Să nu uităm că în subordinea domnului Vicepreședinte Cristian Roșu, este domnul Florin Golovatic, fostul director general al firmei Uniqa Asigurări, societate care a fost sancționată cu milioane de euro de către Consiliul Concurenței, pentru creșterea nejustificată a tarifelor de prima RCA. ASF îl consideră potrivit pentru ocuparea unei funcții de conducere, iar Florin Golovatic își controlează foștii “parteneri” alături de care a participat la diverse operațiuni discutabile, soldate cu demiterea sa. Conducerea ASF cunoaște această situație, dar nu vede nicio problemă în faptul că anumite rapoarte de control sunt închise după un an de la încheierea controlului, că sunt date mai multe avertismente decât amenzi pieței de asigurări, deși numărul reclamațiilor a crescut de la 10.549 la 25.679 doar în ultimul an, iar amenzile aplicate de ASF într-un an reprezintă fabuloasa sumă de 677.000 lei, ridicol de mică în comparație cu cifrele de afaceri.

Asigurarea RCA are ca scop protecția reală a asiguraților pentru daunele produse din culpă, în limitele prevăzute de lege – și anume 1.220.000 euro pentru daunele materiale și 6.070.000 euro pentru vătămări corporale, nicidecum nu are drept scop plata daunelor după bunul plac al asiguratorilor, în scopul micșorării primelor de asigurare.

COTAR a solicitat Parlamentului României să înceapă, în regim de urgență, procesul de destituire a întregului Consiliu al Autorității de Supraveghere Financiară și numirea unei noi conduceri, formată din profesioniști, orientați către consumatori.

Biroul de Presă COTAR

 

CONFEDERAŢIA OPERATORILOR şi TRANSPORTATORILOR AUTORIZAŢI din ROMÂNIA (C.O.T.A.R.), cu sediul în Bucureşti, str. George Enescu, nr. 27-29, sector 1, reprezentativă la nivel naţional, conform Legii nr. 62/2011 şi a Sentinţei Civile nr. 23 FED/16.11.2013, Sentinţă Civilă nr. 2 REP/16.01.2017 pronunţată de Tribunalul Bucureşti, pe sectorul de activitate „transporturi rutiere”, ”şcoli de conducere auto” având ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto,unitatilor reparatoare.”

 

  • Răspunsul COTAR la Adresa ASF:

„Către:             Autoritatea de Supraveghere Financiară

În atenția:        Doamnei Doina Dascălu, Prim-Vicepreședinte

Domnului Cristian Roșu, Vicepreședinte – Sectorul Asigurări – Reasigurari

Domnului Gabriel Grădinescu, Vicepreședinte – Sectorul Instrumentelor şi Investiţiilor Financiare

Domnului Ştefan Daniel Armeanu – Vicepreşedinte – Sectorul Sistemului de Pensii Private

Domnului Jozsef Birtalan – membru neexecutiv

Domnului Ioan Gheorghe Țara – membru neexecutiv

Doamnei Aura Gabriela Socol – membru neexecutiv

Domnului Ovidiu Răzvan Wlassopol – membru neexecutiv

Spre știința:    Guvernului României

                        Domnului Ludovic Orban, Prim-ministru

                        Parlamentului României

                        Domnului Marcel-Ion Ciolocu, Președintele Camerei Deputaților

Domnului Robert Cazanciuc, Președinte interimar al Senatului României

Domnului Lazăr Sorin, Președinte al Comisiei de Buget – Finanțe, Camera Deputaților

Domnului Viorel Arcas, Președinte al Comisiei de Buget, Finanțe, Activitate Bancară, Senatul României

Domnului Daniel Zamfir – Președinte al Comisiei economice, industrii și servicii, Senatul României

              Subscrisa, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R), constituită din federații și asociații din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto și unități reparatoare, reprezentativa pe aceste segmente de activitate conform legii 62/2011,reprezentată legal prin domnul Vasile Ștefănescu – Președinte,

având în vedere răspunsul Autorității de Supraveghere Financiară (”Răspunsul ASF”), formulat față de scrisoarea deschisă prin care C.O.T.A.R. a semnalat derapajele existente pe piața de asigurări din România care vor conduce la colapsul generalizat al acesteia, precum și disfuncționalitățile existente în activitatea ASF,

transmitem prezenta

ADRESĂ

prin care aducem clarificări și informații suplimentare în legatură cu scrisoarea deschisă a COTAR din data de 24 aprilie 2020 (”Scrisoarea Deschisă”), precum și cu Răspunsul transmis de către Autoritatea de Supraveghere Financiară prin adresa nr. 2382/30.04.2020.

Vom arăta în cele ce urmează faptul că, departe de a dovedi netemeinicia celor semnalate de COTAR, Răspunsul ASF dezvoltă în continuare o serie de afirmații și raționamente inexacte, care pur și simplu nu sunt sprijinite de realitatea faptică din piața de asigurări. Pe de altă parte, multe dintre elementele semnalate în cuprinsul Scrisorii Deschise au rămas fără răspuns, aspect ce poate fi explicat prin lipsa totală de argumente prin care ASF să poată combate în mod efectiv afirmațiile COTAR.

author avatar
Andrei Coman
2.109 afisari

3 COMENTARII

  1. Vin ai nostri, pleaca ai nostri…
    Nu intelegeti ca si protejeaza indemnizatiile pt ca sunt platiti direct de firmele de asigurari ?
    Trebuie indepartata prevederea din legislatie..
    Altfel, niciodata nu vor sanctiona pe cei ce le dau paine.Firmele de asigurari sanctionate nu vor mai avea bani multi….Si nici ei nu vor mai incasa indemnizatiile…Plangerea penala nu e o solutie.Va trebui o expertiza…si cine sa o faca decat tot cei din neamul lor ?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger