Budapesta își manifestă din nou rolul de placă turnantă între Est și Vest, prin transformarea în mare hub a aeroportului sau. Dacă China are legătură directă cu Ungaria acum și USA și-a refăcut această legătură prin deschiderea rutei directe către Budapesta.
Vin americanii? Da, dar nu la noi!
American Airlines a anunțat deschiderea rutei noi cu caracter direct din 21 mai 2026 între Philadelphia și Budapesta. Mai mult compania deschide și o nouă rută spre Praga marcând intrarea companiei aeriene americane pe două piețe central-europene anterior nedeservite de către aceasta.
Devine astfel total de neînțeles decizia americanilor de a ocoli din nou România în condițiile în care aici există o puternică prezență militară, un puternic interes economic și un bazin demografic important
Prin deschiderea acestei noi rute la Budapesta, American Airlines umple un gol notabil pe piața America de Nord-Ungaria, rămasă fără zboruri directe de când LOT Polish Airlines și-a închis ruta Budapesta-New York JFK în septembrie 2022.
De atunci, guvernul Orban a acordat prioritate restabilirii conectivității cu SUA în condițiile în care Budapesta este una din locațiile propuse pentru întâlnirea dintre Trump și Putin cu privire la războiul sau pacea din Ucraina. Mai mult decât atât China are conexiune directă cu Budapesta în condițiile în care Ungaria a devenit un puternic hub economic al chinezilor prin care intră mărfuri și servicii în UE.
American Airlines în cadrul planurilor lui Trump de refacere a hegemoniei economice mondiale a deschis sau va deschide noi rute în Europa. Astfel compania va lansa zboruri zilnice sezoniere de la Dallas-Fort Worth la Atena deschizând practic de la Philadelphia a cincea poartă de acces americană către capitala Greciei.
Refacerea acestor legături directe cu Grecia și Ungaria, țări în care China este puternic prezentă economic prin programul ei “ One belt, one road” devine astfel o condiție obligatorie.
România Care Românie?
Ultimele declarații ale lui Orban și acțiunile maghiare antiromânești coroborate cu acțiunile UDMR-ului, mereu în guvernele României, pun semne serioase de îngrijorare în fața actualei Românii.
Deși România a avut în Consiliul European pe șefa Comisiei de transporturi a UE, în persoana Adinei Vălean, aceasta nu făcut nimic pentru asigurarea corectei concurente în aviație. Mai mult decât atât, prin motivarea aprobării cererii de acordare a ajutorului de stat pentru compania Tarom, asigurarea neafectarii pieței concurențiale, companiile Wizzair si Ryanair sunt direct avantajate pentru ca ele sunt înregistrate în țâri considerate ca fiind paradisuri fiscale.
De exemplu Wizzair este înregistrat ca operator aerian în … Malta, acolo unde impozitul este de 5% față de România unde este 16% !
Unde-i lege e … tocmeală!
După lupte grele în Parlamentul european s-a reușit într-un final adoptarea unor măsuri de impozitare la sursa a veniturilor multinaționalelor, măsuri cerute din toți rărunchii țărilor europene considerate de mâna a doua, adică cele din Grupul de la Visegrad (din care România nu face parte!).
Volens nolens în 2024 Guvernul României a luat decizia implementării acestei decizii dar UDMR-ul a reușit fentarea ei. Noul guvern a cerut prin programul lui de guvernare impozitarea companiilor aeriene în România dar devine ciudată această dorință devreme ce există legi și directive pe care guvernul nu le respectă!