Un teren de la marginea oraşului Debrecen, la mai puţin de 40 de km de graniţa cu România, are un nou proprietar: BMW – gigantul din Bavaria va ridica aici o uzină de un miliard de euro. Ţara noastră rămâne neatractivă pentru producătorii auto.
Guvernul de la Budapesta a contribuit cu 130 miliarde forinţi (388,4 milioane euro) pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport din jurul zonei industriale. Alte 35 de miliarde de forinţi urmează să fie cheltuite pentru dezvoltarea sistemului educaţional din Debrecen, în ideea de a furniza mână de lucru calificată companiilor din oraş, a anunţat Ministrul ungar al Inovaţiei şi Tehnologiei, Laszlo Palkovics. Uzina BMW va avea o capacitate de până la 150.000 de unităţi pe an şi va crea peste 1.000 de locuri de muncă. Aşadar, sub ochii blegi ai aleşilor noştri, ţara vecină a atras, rând pe rând, investitori importanţi – Audi, Mercedes( 2 uzine), Opel sau Suzuki. Bulgaria ne-a luat faţa şi vrea să convingă Volkswagen să construiască o fabrică la sud de Dunăre, în vreme ce România s-a ales de fiecare dată cu praful de pe tobă –producătorii au răguşit să ne tot ceară monernizarea infrastructurii rutiere, fără de cale nu pot să-şi transporte maşinile pentru export, şi s-au orientat spre pieţe mai atractive. Ce-i drept, cine să fie sedus când o treime din drumurile noastre sunt pietruite şi de pământ, zero autostrăzi construite în acest an ? Din aceleaşi motive, Dacia/Renault, a decis să contruiască o fabrică nouă în Maroc decât în România. În plus, reprezentanţii Ford-Craiova s-au plâns că 80% din maşinile exportate sunt transportate pe cale ferată, cu o viteză medie de 50 km/h, şi înregistrează întârzieri de două zile pentru a le putea scoate din ţară. În 2018, directorul Ford România, Ian Pearson trimitea un mesaj către Guvern: “Nu doar că vrem să vă respectați promisiunile privind infrastructura, trebuie să le respectaţi !” Omul şi-a răcit gura de pomană…
Radu Jacotă