Curtea Europeana de Justitie a decis ieri ca Uber este o companie de transport, si nu un serviciu digital, deci poate fi supusa, in Uniunea Europeana, acelorasi reglementari ca cele impuse companiilor de taxi.

Serviciile companiei americane ”al caror scop este de a conecta, prin intermediul unei aplicatii digitale, soferii neprofesionisti cu persoanele care doresc sa efectueze calatorii urbane”, trebuie clasificate drept „servicii in domeniul transporturilor”, potrivit legislatiei europene, a judecat Curtea. Uber, care a acumulat conflicte cu autoritatile in mai multe tari europene, pretinde ca este, inainte de toate, un serviciu numeric, menit sa faciliteze interactiunea intre oameni. Serviciul furnizat de Uber face ”parte integranta dintr-un serviciu global al carui element principal este serviciul de transport”, a estimat insa Curtea. Maciej Szpunar, avocatul instantei europene, declara ca platforma electronica Uber trebuie sa ”detina licenta si aprobarile cerute de dreptul national”. Instanta a precizat ca, „in conformitate cu legislatia actuala, este la latitudinea statelor membre sa reglementeze conditiile in conformitate cu care astfel de servicii vor fi oferite” .
Transport, nu taxi
Uber se incapataneaza sa sustina ca este o este o aplicatie digitala si ca serviciile sale nu legatura cu taximetria si respecta legile care reglementeaza acest tip de activitate. Deci transport, nu taxi, transport putand insemna si inchiriere de masina cu sofer (cum este in Marea Britanie sau Franta) insa si servicii de ridesharing, cum este cazul in Estonia, Finlanda sau Lituania. „In majoritatea tarilor UE in care operam sub legea transportului sau suntem in curs de reglementare, aceasta hotarare nu afecteaza mersul lucrurilor. Totusi, in continuare, milioane de europeni sunt impiedicati sa foloseasca aplicatii similare cu ale noastre(…) Este necesar ca serviciile de tip Uber sa fie reglementate, astfel vom continua dialogul cu autoritatile din Europa”, a comunicat Uber.
Proteste in Bucuresti
In Romania, Uber este prezent de trei ani si are peste 450.000 de utilizatori, din care 350.000 in Bucuresti. Romania este a doua piata ca marime in regiunea central si est europeana, dupa Polonia, si a cincea din Uniunea Europeana. Marti, Primaria Capitalei a modificat regulamentul de taximetrie, pe teritoriul municipiului Bucuresti fiind obligatorii serviciile de dispecerat pentru toate taxiurile transportatorilor autorizati de Autoritatea de Autorizare a Primariei Municipiului Bucuresti. Decizia va Uber, Clever, Star Taxi si Taxify, care nu sunt dispecerizate. Ieri, aproximativ o mie de taximetristi au participat la un protest in fata Guvernului, organizat de Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR). Protestatarii au cerut modificarea Legii 38/2003 in vederea eradicarii activitatii neautorizate si nelicentiate din domeniul transporturilor rutiere de persoane de taxi, rent a car si prin curse regulate sau ocazionale. ”Chiar daca primarul general, Gabriela Firea, a luat hotararea eliminarii concurentei neloiale din Bucuresti, restul tarii sufera in continuare din cauza concurentei neloiale si a pirateriei, astfel incat protestele vor continua”, a comunicat COTAR.
Promisiuni, mereu promisiuni
Ca unii sunt nemultumiti de Uber este o realitate. Asa cum realitate este si ca multe taximetre din Bucuresti sunt niste zdrente pe roti iar multi soferi sunt necivilizati si agresivi, stramba din nas sau refuza sub diferite pretexte sa faca curse scurte. Cat despre aparatele de taxat si pretul real al curselor, acesta este un subiect vechi si pe care Gabriela Firea ar fi trebuit sa-l atace de mult, bucurestenii stiu de ce. Nemaivorbind ca alternativa civilizata de transport nu exista, transportul public eficient fiind doar la stadiul de promisiuni. Ca multe altele.