Gratuitatea totala pe trenurile CFR, pe care au primit-o in 2017 studentii, a avut un efect previzibil. Locurile din tren sunt aproape in exclusivitate ocupate de studenti, in orice zi din saptamana, iar navetistii, cei care sustin financiar societatea de cai ferate, stau umili, inghesuiti pe holurile din fata W.C.-urilor. Pentru ceilalti muritori de rand, care vor sa plece in vacanta sau in vizita pe la rude, este si mai rau, caci rar se mai pot urca in trenuri, biletele fiind epuizate.
Justificarea gratuitatii la tren pentru studenti a fost mobilitatea. Sa poata pleca acasa mai des, sa se poata relaxa in vacante. Pana aici, nimic de comentat, pentru ca era un sprijin important si, nesperat, totodata. Insa absenta limitarii calatoriilor a produs, aproape imediat, un dezmat total. Studentii sunt acum, in permanenta, pe drumuri, de ajungi sa te intrebi cand mai invata. Unde se duc de luni pana duminica, nimeni nu poate sti cu precizie. Cert este ca, daca tot e gratuit, de ce sa nu profite. Si profita din plin. ”Eu stateam in picioare, pentru ca nu am avut loc, desi platesc abonament, si, cand conductorul i-a cerut biletul unei studente, aceasta i-a dat, arogant, trei bilete, in trei directii diferite si i-a spus sa-si aleaga unul dintre ele”, ne spune un navetist.
Desi in lege este specificat ca studentii care isi iau in aceeasi zi mai multe bilete vor achita costul lor, nimeni nu a luat vreo masura in acest sens. Mai mult, navetistii si cei care calatoresc ocazional cu trenul sunt indignati de faptul ca studentii nu numai ca au gratuitate la orice tren, ci ca mai au si locuri rezervate, tot gratuit.
Abonamente spre mare
Peste toate acestea, legea care acorda facilitati de transport studentilor prevede ca acestia isi pot lua si abonamente gratuit. Si, pentru ca incepe sezonul estival, studentii au inceput sa ceara la casele de bilete abonamente pentru Constanta. Sezonul estival, care va incepe din 14 iunie, este un alt motiv de spaima pentru navetisti, caci de la fiecare tren se va mai lua un vagon care sa fie transferat la trenurile pentru mare.
Si asta in conditiile in care deja sunt vagoane insuficiente. Atunci va fi dezastru, caci cei care platesc abonamente nu vor mai avea loc in tren si vor fi nevoiti sa renunte la transportul cu trenul. Ce spune conducerea CFR Calatori? Ca ceea ce vedem nu este adevarat… ”Daca stau navetistii in picioare si inghesuiti, inseamana ca trenul este un mijloc de transport atractiv. Cozi la casele de bilete sunt pentru ca oamenii nu stiu sa foloseasca automatele din Gara de Nord”, ne-a declarat Valentin Dorobantu, directorul general al CFR Calatori.