Suna ca un roman science-fiction: trenuri care zboara prin aer. Dar locomotivele care leviteaza au devenit cat se poate de reale gratie japonezilor care au inventat un tren cu aripi si propulsoare care poate zbura de-a lungul sinei. O echipa de cercetatori condusa de Yusuke Sugahara de la Universitatea Tohoku a realizat un prototip al trenului-avion care zboara putin deasupra solului pe o perna de aer, scrie Daily Mail.
De vreme ce trenul nu intra in contact cu solul, nu exista frecare care sa-i reduca momentul de inaintare, ceea ce ii permite vehiculului sa atinga viteze mai mari decat alte trenuri si cu un consum de energie mai mic.
Problema cu acest tip de tren revolutionar este ca, de vreme ce are aripi, se confrunta cu decolarea, balansul si virajul unghiular in jurul axei verticale – ca toate avioanele – ceea ce face foarte dificil pentru coada vehiculului sa stea paralalel cu solul.
Chiar daca prototipul arata ca Landspeeder – aparatul anti-gravitational pe care Luke Skywalker il folosea in seria Star Wars – are un sistem incorporat care contrabalanseaza miscarile aripilor si incearca sa stabilizeze cele trei axe ale vehiculului, el nu este inca suficient pregatit ca sa asigure o calatorie lina.
Acesta nu este primul tren care foloseste conceptul de plutire deasupra liniei. Trenurile Maglev (de la magnetic levitation) utilizeaza electromagneti puternici de maniera ca spatele vehiculului sa respinga sina, ceea ce ii permite sa calatoreasca deasupra solului.
Neajunsul cu trenurile Maglev este ca trebuie sa invinga o cantitate mare de aer care le franeaza si care se afla intre tren si sina; mare parte din putere este folosita sa invinga aceasta forta antagonista.
Noul tren–avion foloseste acest aer pe care il arunca dedesubtul sau si astfel contribuie la momentul de inaintare.
[youtube]xIMZVifMvIY[/youtube]
Recordul de viteza pentru un tren Maglev este de 581 de km/h, realizat in Japonia in 2003. Desi foarte popular in Asia, primul tren comercial pe perna magnetica a fost folosit in 1984 in Marea Britanie.