Aplicatie numita TikTok, pana de curand necunoscuta in Europa, a ajuns sa fie descarcata de peste 70 de milioane de ori in fiecare luna, aproape jumatate dintre cei care o folosesc avand sub 24 de ani. Este prima aplicatie chineza de acest fel care devine un mega-succes mondial.
Noua jucarie a adolescentilor a fost descarcata de peste un miliard de ori, are 500 de milioane de utilizatori si, lucru extrem de important, 40% dintre ei au sub 24 de ani. TikTok este in ascensiune pentru ca a inteles ca timpurile se schimba si ca tinerii vor altceva, in timp ce Facebook are o pondere tot mai mica de adolescenti, iar Instagram incepe si el sa fie mai putin popular in randul celor tineri.
”Leac” pentru plictiseala
Aplicatia este creata in jurul unor video-uri scurte, de 15 secunde, ritmate, amuzante si cu un grad mare de personalizare. Adolescentii pot sa imite cantaretul preferat, sa puna filtre, sa se uite la clipuri selectate de algoritmi, sa editeze super-usor clipurile, sa adauge emoji si sa lipeasca rapid diverse clipuri. TikTok isi invita utilizatorii sa creeze, video-urile sunt in centrul aplicatiei, exista si ”misiuni” zilnice si aplicatia se adapteaza si afiseaza sugestii in functie de istoric si preferinte. In functie de tara si de cultura ei, aplicatia poate fi folosita cu totul diferit: de exemplu userii europeni adora moda si comedia, in timp ce chinezilor le plac scenetele, dar si false camere ascunse, au spus cei de la TikTok, citati de Le Monde. Aplicatia este un fel de ”leac” pentru plictiseala, tinerii o considera foarte amuzanta si poate crea dependenta, multi petrecand ore bune zilnic intre clipuri, coregrafii, filtre, emoji, unelte de editare si ritmuri vesele. In medie, userii petrec 52 de minute pe zi in retea si aplicatia este structurata pe modelul unui feed video continuu.
Atentie la date
TikTok are insa unele probleme ingrijoratoare. In februarie a fost amendata in SUA cu 5,7 milioane dolari de Federal Trade Commission pentru ca ar fi colectat ilegal date despre copii. O a doua problema tine de cenzura: in 2018 aplicatia a devenit celebra si pentru ca a cenzurat in China popularul personaj de desene animate Purcelusa Peppa (Peppa Pig), in martie 2018 au fost scoase 30.000 de video-uri cu hashtag-ul #PeppaPig, pe motiv ca ar fi avut o influenta negativa asupra societatii.
Apoi, fondatorul Zhang Yiming a promis ca numarul de cenzori de continut va creste de la 6.000, la 10.000 de oameni, iar intr-o scrisoare si-a cerut scuze si a promis ca va ”adera la valorile socialiste”.