Pe 25 noiembrie 2025, Sindicatul Unit TAROM (SUT) a participat la o întâlnire cu reprezentanții companiei TAROM S.A., pentru renegocierea unor drepturi salariale, odată cu aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli al companiei, în conformitate cu Art. IX-4 din CCM.
Mesajul transmis de conducerea TAROM, prin CEO-ul Costin Iordache, a fost unul alarmant: compania nu dispune nici de fonduri pentru majorările salariale, dar nici pentru plata salariilor curente. Există riscul ca remunerațiile angajaților să nu poată fi achitate la datele de 28 noiembrie, 15 și 30 decembrie 2025, respectiv 15 ianuarie 2026, din cauza lipsei acute de cash-flow. Potrivit directorului general, încasările actuale sunt cele mai mici din întreaga sa perioadă de mandat, comparativ atât cu anul 2024, cât și cu 2023.
SUT a subliniat că deficitul de vânzări este responsabilitatea managementului, nu a angajaților, iar incapacitatea companiei de a valorifica singurul produs comercializabil, biletul de avion, este rezultatul unei strategii comerciale eșuate.
De asemenea, directorul comercial, dl. Obeadă, a afirmat că TAROM este „sufocată” pe piața internă de concurența Animawings, care ar fi captat aproximativ 30% dintre pasageri. Întrebat în privința ponderii vânzărilor online, acesta a precizat un nivel de doar 27–30%, restul fiind realizate prin agenți internaționali cu comisioane între 2 și 5%. SUT a atras atenția că procentul vânzărilor online a crescut doar marginal față de anul 2009 (17%), întrebând de ce managementul preferă intermediarii în locul fluxurilor directe de numerar către companie. Răspunsul primit a fost că „așa este mai sănătos pentru noi”.
O altă temă majoră de discuție a vizat inițiativa conducerii de a externaliza serviciile suport. Conform Hotărârii CA nr. 13/25.07.2025, s-a aprobat selectarea unor furnizori pentru consultanță și evaluare în vederea posibilă a externalizării. SUT a reiterat că externalizarea acestor servicii va crește costurile și va prejudicia compania, anunțând intenția de a se opune în instanță și prin acțiuni sindicale în momentul în care se vor semna eventualele contracte.
Propunerile SUT
SUT a formulat următoarele solicitări:
-
Ajustarea salariului brut cu rata inflației de 9,2% raportată la T3 2025 față de T3 2024, conform INS:
-
5% la data acordării ultimei tranșe din ajutorul de restructurare (114 milioane lei);
-
4,2% începând cu 1 mai 2026.
Aplicabil doar membrilor SUT, prin act adițional la CCM.
-
-
Acordarea unei indemnizații de 500 lei net/zi pentru personalul tehnic certificat trimis în țară pentru lucrări de mentenanță sau reparații, fără impact asupra drepturilor din Anexa 19C.
-
Eliminarea plafonului de 8000 lei/lună pentru tichetele de masă, prin Memorandum de reexceptare a TAROM de la prevederile Legii 296/2023. În lipsa acestei reexceptări, salariile nu pot depăși 80% din salariul directorului general, plafon situat la 29600 lei brut.
-
Majorarea indemnizației de însoțire de cursă pentru personalul de securitate aeronautică, de la 100 lei brut/cursă la 150 lei brut/cursă.
-
Introducerea sporului de 10% pentru expunerea la câmpuri electromagnetice pentru personalul Checkin, Rampă, Escale interne, tehnic – Secția Exploatare Aeronave și securitate aeronautică. Compania va realiza determinările oficiale ale expunerii începând cu ianuarie 2026, pentru includerea acestui spor în Planul de Prevenire și Protecție.
În replică, directorul general a precizat că are nevoie de mandat din partea Consiliului de Administrație pentru aprobarea acestor solicitări.
SUT a anunțat că, în cazul tergiversării mandatelor și al încălcării CCM, vor fi declanșate acțiuni de protest, între care:
-
un exercițiu sindical „Respectă procedurile – Safety First”, desfășurat două zile pe săptămână;
-
strângerea de semnături pentru demiterea directorului responsabil cu vânzările.
Semnat,
Narcis Pașca, lider SUT
Tarom? Altă întrebare?
După practicile impuse de PricewaterhouseCoopers în pandemie, care au împins compania spre colaps, a urmat condiționarea excesivă impusă de Comisia Europeană în schimbul ajutorului de stat. UE a interzis deschiderea de rute noi și a obligat TAROM să concureze direct cu operatori low-cost înregistrați în jurisdicții cu fiscalitate minimă, precum Malta (5%) și Irlanda (7%), în timp ce România impune un impozit de 16%.
Executivul a agravat situația: guvernul Grindeanu a vândut sloturile de Londra, cea mai valoroasă piață pentru diaspora (circa 30%), pierzând pe fiecare segment aproximativ 10.000 euro. Guvernul Bolojan promisese introducerea taxării la sursă pentru companiile aeriene, dar proiectul nu a depășit stadiul declarativ. TAROM a rămas astfel necompetitivă, în timp ce statul nu a aplicat nicio corecție reală.
Criza sindicală și responsabilitatea managementului
SUT, sindicatul reprezentativ al TAROM, poartă la rândul său o responsabilitate majoră. În perioada 2017–2023 nu a solicitat aplicarea ratei inflației, iar promisiunea acordării retroactive prin noul CCM s-a dovedit un artificiu. Actualul lider comunică lipsa fondurilor, fără a admite rolul propriilor decizii.
În plus, SUT nu a inițiat acțiuni legale pentru:
-
recuperarea sporurilor piloților, absorbite abuziv în salarii;
-
recuperarea punctajelor pierdute timp de un deceniu, perioadă în care angajații au plătit CAS și CASS, dar au primit doar cinci puncte la contributivitate;
-
contestarea constituționalității baremului de 300 de ore de zbor pentru grupa specială, deși statul încasează contribuțiile indiferent de orele efectuate;
-
acordarea uniformelor, neasigurate de peste șase ani.
Acest vid de acțiune a afectat întregul personal navigant și tehnic, în contextul unei conduceri sindicale anterioare compromise de conflicte de integritate și servilism față de management.
Ce este de făcut?
Întrebarea rămâne deschisă, în lipsa unei viziuni strategice, a unui management responsabil și a unui sindicat cu mandat real de reprezentare.
