AcasăNews”Sparanghel” II. Sezonierii, cărați cu trenurile în UE

”Sparanghel” II. Sezonierii, cărați cu trenurile în UE

Muncitorii sezonieri, transportați, în masă, cu trenurile

Pentru că transportul cu avionul este destul de costisitor pentru firmele din Europa, Guvernul român a venit în ajutorul acestora. Astfel, muncitorii sezonieri din țara noastră vor fi ”cărați” cu trenurile, pe care Ministerul Transporturilor le va pune la dispoziția companiilor străine.

Românii din zonele carantinate au interdicție de plecare în UE

Operațiunea ”Sparanghelul”, sau trimiterea în pline restricții de circulație pentru români a sute și mii de muncitori în Germania și celelalte țări europene, a intrat în faza a doua. Guvernul a pregătit deja reglementarea pentru transporturile pe calea ferată a sezonierilor români către firmele de afară. Astfel, Ordinul ministrului Transporturilor nr.951/2020, publicat în Monitorul Oficial, a stabilit procedura pentru circulația trenurilor de călători special comandate în vederea transportului de lucrători sezonieri, inclusiv al celor care desfășoară activități de îngrijire a persoanelor vulnerabile, între România și alte state membre ale Uniunii Europene, pe perioada stării de urgență cauzate de pandemia de COVID-19. Ordinul a fost emis pentru ”asigurarea restricțiilor de operare instituite prin ordonanțele militare emise în temeiul Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și al Decretului nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României” și va fi pus în aplicare de Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. – S.A., Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători C.F.R. Călători – S.A., Autoritatea Rutieră Română și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

Organizare ”militară”

Odată primită comanda din afara țării, lucrurile se vor pune în mișcare în România cu o precizie și o organizare aproape militărească. Potrivit Ordinului ministrului Transporturilor, operatorul de transport feroviar va solicita administratorului infrastructurii feroviare punerea în circulație a trenului internațional special comandat cu cel puțin 48 de ore înainte de ora programată pentru expedierea trenului în cursă. Solicitarea va conține datele de identificare ale operatorului de transport feroviar, compunerea trenului de călători, caracteristici tehnice de exploatare și capacitate de transport și orele de circulație a trenurilor pe rețeaua feroviară din România, stația de expediere și stația de destinație a trenului. Totodată, Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. – S.A. trebuie să emită telegrama de circulație în termen de maximum 24 de ore de la primirea solicitării din partea Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători C.F.R. Călători – S.A., și să comunice solicitantului trasa feroviară și condițiile de circulație a trenului pe rețeaua CFR.

Doar 4 călători în compartiment

Ordinul de ministru prevede că trenurile internaționale special comandate cu plecare și sosire din România vor fi compuse din tipurile de vagoane agreate de operatorii feroviari de transport internațional de călători, desemnați de statele de origine, destinație sau tranzitate. Transportul feroviar internațional se va efectua cu respectarea tuturor regulilor de distanțare, nu mai mult de 4 călători în compartiment, cușetă sau echivalent pentru vagoane-salon, după caz. ”Transportul rutier către stația de îmbarcare pentru trenul internațional se organizează conform legislației în vigoare de către agentul de recrutare sau reprezentantul acestuia, numit în continuare agent de recrutare. Agentul de recrutare va organiza și va permite transportul către stația de cale ferată de îmbarcare numai după primirea acordului de la Comandamentul de supraveghere pentru trenul ce urmează să plece. Deplasarea va fi organizată de agentul de recrutare astfel încât mijloacele de transport să ajungă în stația feroviară de îmbarcare conform programului stabilit de Comandamentul de supraveghere, după consultarea secției regionale de poliție transporturi pe raza căreia se află stația feroviară de îmbarcare/debarcare”, se arată în actul normativ.

Măști de protecție, de la firmele de recrutare

Actul normativ obligă agentul de recrutare să asigure măști de protecție împotriva COVID-19 pentru toți călătorii care se vor îmbarca în trenuri și să supravegheze dacă muncitorii sezonieri poartă echipamentul încă de la coborârea din mijloacele de transport rutier, publice sau individuale. Personalul de tren nu va permite accesul în vagon călătorilor care nu au echipament de protecție. ”Comandamentul de supraveghere va transmite la secția regională de poliție transporturi pe raza căreia se află stația feroviară de îmbarcare/debarcare listele de călători primite de la agentul de recrutare în cel mai scurt timp de la primirea acestora, pentru a verifica dacă există persoane care sunt în izolare la domiciliu sau carantină ca măsură de prevenire și gestionare a infecțiilor COVID-19, precum și datele de identificare ale firmei de recrutare a forței de muncă și numele, prenumele și numărul de telefon ale reprezentantului firmei respective, care va furniza informații privind deplasarea călătorilor către/dinspre stația feroviară de îmbarcare/debarcare”, se mai precizează în Ordinul ministrului Transporturilor.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.