Cauta

Shanghai și Aviația mondială

sursa foto: antena3.ro

Pentru realizarea duopolului mondial de putere care să elimine păcătoasa dominație unică americană începută în 1990 este nevoie de câteva lucruri importante. Pentru acesta citatul din Xi, dragonul dragonilor chinezești, este cel care definește major unele dintre ele: „Trebuie să profităm de piața la mega scară pentru a îmbunătăți nivelul de facilitare a comerțului și a investițiilor“.

De aceea întâlnirea din aceste zile a membrilor Organizației de Cooperare de la Shanghai (OCS), cea care a început cu șase membri si a ajuns astăzi la 10 membri permanenți și 16 țări cu statut de observator sau partener de dialog, este vitala stabilirii celui de al doilea pol de putere mondial.

Concomitent, înființarea BRICS, o altă organizație internațională din care fac parte Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud, Egipt, Etiopia, Iran, Emiratele Arabe Unite și Indonezia și la care au cerut oficial aderarea Turcia (membru de bază al NATO) și Algeria, iar Vietnamul statutul de partener, a stabilit din start zona de acoperire a noului pol de putere mondial ce cuprinde: 40% din populația globului, 25% din economia lumii și 44% din producția mondială de petrol.

Aviația civilă a noului duopol mondial

Din datele cunoscute până în prezent zona de dominație americană deține evident supremația în ambele aviații, civilă și militară deoarece noul bloc în zona civilă nu se poate lăuda cu mai mult de 20% din producția de avioane civile deși la capitolul aviație militară este aproape la egalitate cu adversarii săi vestici.

În aviația civilă mondială reglementările generale au fost făcute și impuse de blocul Vest evident, în scopul eliminării produselor estice, consolidării și menținerii supremației într-o lungă perioadă de lipsa a concurenței reale.

Practic în blocul Vest, Boeing și Airbus s-au bătut între ele slăbindu-se reciproc și întârziind evoluția aviației civile mondiale, în timp ce în afara lui fiecare a făcut de capul lui până acum. Astfel:

– China a pregătit cu grijă saltul ei în ierarhie începând din perioada lui Jacques Chirac, președinte al Franței și poreclit cel mai bun agent de vanzări al Airbus. Practic chinezii au permis construcția a două unități de asamblare Airbus în China condiționate însă și de transferul de tehnologie necesar. Astfel nu a mai fost nevoie să copieze nimic având informația direct de la sursa și la ei acasă! Și uite așa a apărut COMAC, avionul de transport civil chinezesc destinat rutelor mediu curier și având performante sub Boeing 737 și Airbus 320 dar comparabile cu ale Embraer-ului brazilian.

– Rusia, lider mondial odinioară în producția de avioane civile, după 1990 a intrat pe o puternică pantă descendentă care a transformat-o în importator masiv de avioane Vedt, dar acum revine cu noile modele dezvoltate la Rubin în Kazan. In plus Putin pregătește măsuri dure anti UE și anti Airbus ca răspuns la infracțiunea europeană de blocare și folosire fără acord a activelor rusești de peste 400 miliarde de euro. Până atunci rușii prin inginerie inversă au reușit să facă piese de Airbus în fostele fabrici din Rusia ale francezilor și le vând pe piața de aftermarket mult mai bine decât cele originale.

– Brazilia a dezvoltat Embraerul atât militar cat și civil având pe zona civilă un segment de piață ce tinde spre poziția a treia în ierarhia producătorilor civili mondiali. Cum Airbus a comandat, Macron a ordonat și premierul Tusk s-a executat, Polonia a scos Embraerele din flota LOT până să se așeze în funcție noul președinte și a cumpărat 40 de bucăți de Airbus 220.

– India, care a cumpărat masiv din Vest și deloc din Est avioane civile, după amenda aplicată de Trump prin care i s-au aplicat 50% mărire de taxe pentru refuzul de a cumpăra avioane militare americane este împinsă practic și mai tare către noul bloc. Și dacă ancheta cu privire la catastrofa avionului Boeing 797 al companiei Air India va identifica probleme datorate producătorului reacția va fi pe măsură.

Efectul alăturării posibile a complexului aeronautic ucrainian, ce a mai rămas din el, după încheierea războiului, nici nu poate fi luat în calcul deoarece producția sa civilă este incompatibilă cu cea vestică. Cel mult facilitățile sale ar putea fi preluate de unul dintre cei doi giganți pentru a putea produce acolo, dat fiind mâna de lucru mai ieftină dar este greu de crezut aceasta.

Aviația militară și Cosmosul, câteva dintre marile provocări globale de la Shanghai

În ceea ce privește aviația militară aici lucrurile stau sensibil apropiate între cele două grupări pentru ca:

– americanii domină la ambele capitole țările din grupul Vest, europenii producând avioane militare doar de generația 4, programele lor spațiale fiind dependente de ambele blocuri iar criza de acum le pune probleme mari de finanțare și nu numai,

– în noul bloc există rezultate deosebite individuale deoarece dacă China a ajuns de două ori pe Lună și se pregătește pentru prima expediție cu echipaj uman, India se pregătește pentru prima aselenizare dar fără echipaj uman iar Rusia este vitală Stației Orbitale Internaționale ISIS.

În rest, dacă USA a făcut public proiectul noului avion de vânătoare de generația a șasea, avioanele chinezești de generația cincea aflate în dotarea Pakistanului, au doborât cu brio avioanele americane F-16 din dotarea Indiei, iar sistemele rusești antirachetă dau fiori prin Ucraina și nu numai rablelor de tip Miraje 2000 și F16 vândute la preț de noi nouțe! Cat despre avioanele rusești de generația cincea ce să mai zicem ?!

La capitolul rachete se pare ca Patriotul american nu prea a prins supersonica Kinzhall rusească și costă cam diferit de la stat la stat, a se citi posibil de la șpagă la șpagă!
În ceea ce privește însă dronele, Iranul și China par a fi lideri mondiali în producția de drone ieftine.

Problema pământurilor rare și materialelor speciale, în special titaniu, atât de vitale aviației și nu numai, este net în favoarea noului bloc deoarece dețin controlul aproape complet datorită marilor resurse. Atragerea Vietnamului ca și partener are la bază tocmai acest lucru dar și marile resentimente împotriva francezilor și americanilor de acolo

Ceva concluzii primare

Shanghai va rămâne un punct de cotitură cu multiple urmări la nivel global și național evident.

Pentru ca va constitui baza de plecare în tot ce înseamnă noul pol de putere mondial și arată ca întâi se vor face bani și apoi se vor mai bate dacă vă mai fi cazul vreun membru cu altul.

Referindu-ne strict la aviația civilă, personal cred ca Shanghai va fi locul de pornire al noilor programe comune referitor la producția de avioane, componente etc proprii blocului

Ca de obicei UE se face de râs astfel încât din Pinocchio a devenit preș pentru americani iar acum se roagă de chinezi să o ierte ca i-a terfelit în fel și chip până de curând!

Dealtfel prin tot ce face acum Ursula von der Leyen et comp pare a fi explicitarea la zi a vorbelor marelui politician interbelic Take Ionescu:” politica este un mare butoi de rahat pe care politicienii trebuie sa il mănânce cu lingurița iar cand se termină sa declare zâmbind ca ce bun a fost cerând încă o porție!”

Sper să înțeleagă toată lumea ca aviația se face după hărți obligatoriu

Interesant este ca hărțile de aterizare în procedura GPS/GNSS sunt mai puțin precise decât cele pentru ILS Categoriile I, II și III.

Referitor la diversele opinii neprofesioniste evident legate de bruiajul GPS/GNSS precizez ca sunt special bruiate chiar de statele respective ca sa blocheze dirijarea rachetelor, dronelor și avioanelor militare ce folosesc sistemul GPS/GNSD gratuit oferit de americani

În astfel de cazuri Se revine la navigația electronică convențională, tot după hărți.
La noi de la Otopeni Fetești spre Istanbul se întâmplă asta mereu și nu spune nimeni de ruși. Toată Turcia, tot Ciprul, Telavivul etc au aceeași problemă cu GPS failed!

Ultimele stiri

  • Alege ce citești!
  • „Bombă” în final de mercato! Asensio și Ederson vin la București cu Fenerbahce
  • România, pusă pe butuci! Nicușor Dan este agent de turism
  • Shanghai și Aviația mondială
  • Olandezii s-au lămurit: Dennis Man e un “flop”!
  • Soarta Wall Street se va decide în următoarele 14 sesiuni de tranzacționare
  • Franța alunecă în recesiune? Avertismentele liderilor de afaceri
  • Magistrații se plâng că sunt defăimați
  • Gringo și cei șapte păcălici
  • Exodul rural a alimentat incendiile mortale din Europa
  • Exit mobile version