Se anunță schimbări semnificative pe piața auto americană, dar nu numai. O decizie importantă ar urma să fie luată joi într-un mare stat american. Și vizează posibila interzicere a vânzării de automobile noi cu motoare pe benzină.
Se așteaptă ca joi, 25 august, autoritățile de reglementare din California să emită reguli stricte pentru a interzice vânzarea de mașini noi pe benzină până în 2035, potrivit CNN.
California Air Resources Board (CARB) urmează să supună la vot o astfel de măsură în cursul după-amiezii acestei zile. Daniel Sperling, membru al consiliului de administrație CARB, s-a arătat „99,9%” încrezător că măsura va trece, conform aceleiași surse.
Ce urmează dacă măsura trece de vot
Dacă se va întâmpla acest lucru, ar fi una dintre primele astfel de interdicții la nivel mondial. Și ar putea avea implicații majore pentru piața auto din SUA, având în vedere cât de mare este economia Californiei.
„Acesta este cel mai important lucru pe care CARB l-a făcut în ultimii 30 de ani. Este important nu doar pentru California, ci este important pentru țară și lume”, a mai declarat oficialul.
Noile reguli ale consiliului ar stabili, de asemenea, cote intermediare pentru vehiculele cu emisii zero, concentrându-se pe modele noi. Începând cu modelele din 2026, 35% dintre mașinile noi, SUV-urile și pickup-urile mici vândute în California ar trebui să fie vehicule cu emisii zero. Această cotă ar crește în fiecare an, fiind de așteptat să ajungă la 51% din toate vânzările de mașini noi în 2028, 68% în 2030 și 100% în 2035, conform site-ului CNN.
Cum stau lucrurile în România
În urmă cu o săptămână, mai exact pe 17 august, Ministerul mediului anunța o premieră în piața auto- și anume faptul că în România vânzările de mașini noi electrice și hybrid au depășit, în primele șapte luni din 2022, vânzările de mașini diesel
„Vânzarea autoturismelor electrice și hybrid a depășit anul acesta, pentru prima dată, vânzarea autoturismelor cu motoare diesel, creștere datorată stimulentelor acordate prin Programul Rabla PLUS, derulat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Administrația Fondului pentru Mediu”, conform sursei citate.
Conform Ministerului, analiza înmatriculărilor autoturismelor, în funcție de tipul de motorizare, în primele șapte luni din acest an, arată că:
✅autoturismele electrificate (full electric, hybrid plug-in și full hybrid) au o creștere de 106,4%, realizând o cotă de piață de 20,7% ✅înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 29,3% față de primele șapte luni din 2021 și dețin o cotă de 14,1% din total.
✅Motorizările pe benzină ⛽înregistrează o creștere de 10,1% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3% ✅ mașinile electrice (Full Electric) au ajuns sa reprezinte 7.9% din piața românească în primele 7 luni ale anului 2022, în timp ce în aceeași perioadă a anului 2021, reprezentau doar 1.9% din piață.
„Cifrele ne arată că ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul erei diesel. Este primul an pentru România în care se cumpără mai multe mașini verzi decât autoturisme diesel. Este o tendință atât la nivel european, cât și la nivel național unde, în ambele cazuri, constatăm o scădere a vânzărilor mașinilor diesel cu aproape 30%, în prima parte acestui an. Dacă ne uităm la autoturismele full electrice, vedem o evoluție și mai spectaculoasă, o creștere a cotei de piață cu 300% în primele șapte luni, față de aceeași perioadă a anului trecut. Este un semnal că, pe de o parte, românii încep să înțeleagă din ce în ce mai bine importanța transportului nepoluant, pe de altă parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima dată avem în România o planificare multianuală, cu accent pe creșterea stimulării pieței de auto verzi în următorii ani”, a susținut ministrul Barna Tánczos.