Decenii la rând, Mercedes, BMW, Audi şi Volkswagen au reprezentat vârful de lance al industriei auto, dar în prezent giganţii au probleme: reduceri drastice de personal reprezintă costul tranziţiei către maşinile electrice.
Daimler a anunţat deja că va concedia 10.000 de angajaţi la nivel mondial până în 2022: „Industria auto trece prin cea mai mare transformare din istoria sa. Dezvoltarea de soluţii de mobilitate neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 necesită mari investiţii”. Compania din Stuttgart taie şi 10% din poziţiile de management la nivel global, ceea ce corespunde unui număr de 1.100 de posturi, directorul de personal de la Daimler, Wilfried Porth, vorbeşte de “un număr de ordinul a cinci cifre”, obiectivul fiind “diminuarea cheltuielilor de personal cu 1,4 miliarde euro în următorii trei ani.” Daimler are peste 300.000 de angajați și fabrici în 17 țări, iar planul de restructurare a fost aprobat de consiliul angajaților, care include și membri ai sindicatelor. Un program de austeritate fără precedent în Germania. Pe acelaşi drum merg Audi, care intenţionează să elimine 9.500 de locuri de muncă până în anul 2025 şi compania-mamă Volkswagen (5000 de posturi). La rândul său, Ford a anunţat anterior că va elimina 12.000 de locuri de muncă în Europa, dintre care 5.000 numai în Germania. BMW pare o excepţie, deşi încearcă să obţină economii de peste 12 miliarde de euro până în 2022, constructorul bavarez a ajuns la un acord cu sindicatele pentru a evita “măsurile drastice pe care alţii le iau acum pentru a-şi reduce costurile”, spune CEO-ul Oliver Zipse. Schimbări structurale care vor afecta atât de lăudatul sector economic al ţării, analiştii estimează că numai în Saxonia inferioară vor fi concediați circa 40.000 de salariați până în anul 2030, în total peste 125.000 de locuri de muncă vor dispărea în industria automobilistică în următorii ani. Dar veştile proaste nu vin numai de la producătorii din segmentul premium, şi furnizorii sunt în criză: Bosch va renunţa la 2000 de posturi, în timp ce producătorul de anvelope şi componente Continental va concedia 12.000 de oameni în Europa, dintre care numai 5000 în Germania. În plus, Dieselgate a tensionat relaţiile producătorilor auto cu Angela Merkel, industriaşii din branşă au acuzat-o că „face rău companiilor” iar ambiţia ca un milion de maşini electrice să circule pe străzile Germaniei este un obiectiv politic care nu poate fi realizat la ordin, ci numai piaţa ar trebui s-o facă.