Consiliul Concurenței a cerut Guvernului să emită un act normativ care să limiteze posibilitatea operatorilor economici de a majora prețurile carburanților. Astfel, așa cum se procedează în țări ca Austria și Germania, scumpirile vor fi permise doar în zilele de marți și vineri, și doar la ora 12.
Investigația sectorului de comercializare a carburantilor auto a scos la iveală câteva aspecte de încălcare a mediului concurențial, care au condus la necesitatea instituirii unor măsuri. Astfel, Consiliul Consucrenței a cerut Executivului să emită un act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toţi operatorii de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nicio restricţie de acelaşi fel. ”Scopul acestei reglementări este încercarea de a dinamiza concurenţa prin preţ pe piaţa analizată, date fiind constatările cuprinse în cadrul Raportului cu privire la comportamentul companiilor petroliere de a efectua modificările de preţuri cu frecvenţă şi amplitudine similare celor aplicate de către liderul pieţei, OMV Petrom. În timp, acest comportament poate determina o reducere a incertitudinilor cu privire la reacţia concurenţilor faţă de nivelul preţurilor practicate de fiecare concurent şi poate avea ca efect diminuarea gradului de concurenţă pe piaţă. Riscul perpetuării unui astfel mecanism, care poate deveni funcţional şi în absenţa unei înţelegeri explicite între concurenţi, ar putea consta în aplicarea unor preţuri mai mari faţă de nivelul celor aplicate într-un climat de concurenţă efectivă. Prin urmare, stabilirea unor reguli cu privire la momentele în care companiile pot să efectueze creşteri de preţar putea determina creşterea gradului de incertitudine cu privire la comportamentul celorlalţi concurenţi şi, implicit, a gradului de concurenţă dintre aceştia. Din rezultatele analizei efectuate în cadrul investigaţiei a reieşit faptul că cea mai mare pondere în numărul de modificări săptămânale operate de companii este deţinută de săptămânile în care s-au efectuat una şi două modificări (indiferent de sensul acestora), săptămânile în care preţurile s-au modificat de 3 sau 4 ori având, comparativ cu cele menţionate, un număr foarte redus”, se arată în raportul investigației pieței de comercializare a combustibilului întocmit de Consiliul Concurenței.
Benzinării diferite pe autostrăzi
Consiliul Concurenței a mai solicitat Guvernului, în perspectiva dezvoltării autostrăzilor, să elaboreze o legislație care să reglementeze posibilitatea amplasării benzinăriilor în aceste zone. ”Trebuie să fie evitate situaţiile în care o companie care operează deja o anumită staţie va putea obţine dreptul de a construi o altă staţie situată înainte sau după staţia iniţială. În acest fel, este stimulată concurenţa la nivel local, iar consumatorul va putea alege oferta cea mai avantajoasă din perspectiva sa”, se precizează în raportul Consiliului Concurenței. Totodată, instituția mai arată că este necesară creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți care ar putea determina reducerea prețurilor acestor produse. ”O soluție în acest sens ar fi reprezentată de intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Lanțurile de hipermarketuri dispun deja, într-o formă sau alta, de spațiu suficient pentru amplasarea benzinăriilor în imediata vecinătate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putând astfel profita de afluxul de clienți care pot deveni, în același timp, și cumpărători ai carburanților comercializați”, se specifică în raportul Consiliului Concurenței.