Tarifele pentru parcările publice vor fi aplicate pe fracții orare, care vor merge de la plata pe jumătate de oră, un sfert de oră sau chiar pe minut. Măsura a fost cerută de Consiliul Concureței, pentru a stimula reducerea timpului de staționare.

O analiză făcută de Consiliul Concurenței pe piața serviciilor de parcare cu plată la nivel național a arătat deficiențe majore în acest domeniu. Consiliul a semnalat majorări uriașe ale tarifelor de parcare în orașe și absența totală a investițiilor în creșterea numărului de locuri de parcare. Totodată, a fost constatat un număr absolut insuficient de locuri de parcare, ajungându-se, în unele municipii, la un număr de 11 autoturisme pe un singur loc de parcare.
”Din analiza efectuată în perioada 2015-2018, rezultă un număr vădit insuficient al locurilor amenajate pentru parcare, prin raportare la numărul în continuă creştere al autoturismelor înmatriculate pe raza municipiilor reşedinţă de judeţ (fără a lua în considerare numărul autovehiculelor aflate în tranzit pe raza municipiilor). Drept urmare, majoritatea municipiilor reşedinţă de judeţ chestionate se confruntă cu o lipsă semnificativă a locurilor amenajate pentru parcare (indiferent de natura acestora, respectiv publică cu plată, privată ori de reşedinţă). În acest context, sunt create dezavantaje beneficiarilor – consumatori finali ai acestor servicii, constând în blocaje de trafic rutier, trafic rutier îngreunat, pierderi nejustificate de timp, ineficienţă economică, degradarea calităţii aerului și poluare fonică”, se arată în analiza Consiliului Concurenței. În acest context, Consiliul Concurenței a propus introducerea sistemului de plată pe fracții orare. ”Este în interesul consumatorului final implementarea unor tarife de staţionare cuprinzând fracţii orare, inclusiv pentru instrumente diversificate de plată a contravalorii serviciului de parcare, consumatorii având interes de a staţiona cât mai puţin, în limita necesarului, pentru a plăti mai puţin. Totodată, este satisfăcut şi interesul autorităţii locale de scurtare a perioadelor de staţionare şi de fluidizare a traficului”, se mai precizează în documentul citat.
Profit zero la parcări
Consiliul Concurenței a mai semnalat nereguli în stabilirea plății redevențelor pentru operatorii care au preluat gestiunea parcărilor publice cu plată. Astfel, s-a constatat că redevența variază de la un oraș la altul, fără a exista o formulă obiectivă şi transparentă de calcul al beneficiilor unităţii administrativ teritoriale de pe urma operării serviciului. De exemplu, în municipiul Constanţa, unde contractul de concesiune este încheiat pe 30 de ani, pentru bunurile date în administrare, concesionarul Confort Urban SRL datorează o redevenţă anuală reprezentând un procent de 50% din profitul anual aferent activităţii de gestiune şi administrare a domeniului public şi privat, fără a se avea în vedere faptul că, în cazul în care concesionarul nu va realiza profit, acesta nu va avea de plătit nicio redevenţă. De altfel, din datele financiare publice, rezultă faptul că în anii 2014 şi 2016, compania Confort Urban SRL a înregistrat pierderi.