Ministerul Transporturilor a decis să modifice din nou prevederile legislative privind înmatricularea autovehiculelor, introducând verificarea autenticității pentru prevenirea vânzării autoturismelor furate. O schimbare importantă este și obligativitatea verificării kilometrajului la proprietarul inițial, pentru a împiedica falsificarea numărului real de kilometri.
Simplificarea procedurilor pentru înmatricularea autovehiculelor în România nu este benefică, a concluzionat conducerea Ministerului Transporurilor, care a decis să revină la birocrație. De la introducerea sa prin OG nr. 35/2005, activitatea de certificare a autenticității vehiculelor rutiere (CAVR) a fost aplicabilă atât în cazul vehiculelor utilizate importate din alte state, cât și în cazul vehiculelor deja înmatriculate în România la schimbarea proprietarului. Ulterior, prin OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, au fost modificate prevederi legislative care au restrâns scopul și domeniul de aplicare ale CAVR, atât în ceea ce privește vehiculele cărora li se aplică (prin eliminarea CAVR la transferul dreptului de proprietate al unui vehicul înmatriculat în România), cât și în ceea ce privește procedura de efectuare a CAVR (prin eliminarea verificării de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român” – RAR a informațiilor privind vehiculele furate). ”Restrângerea în mod semnificativ a scopului și domeniului de aplicare ale CAVR a creat potențiale efecte negative, cum ar fi creșterea posibilității de pătrundere de vehicule rutiere furate din alte state, având în vedere limitarea accesului RAR la bazele de date cu vehicule furate disponibile la nivel național; creșterea posibilității de fraudare în cazul transferului dreptului de proprietate a unui vehicul rutier înmatriculat în România prin anularea verificării elementelor de identitate ale vehiculului rutier (activitate care nu este efectuată de serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor la transferul dreptului de proprietate)”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege elaborat de Ministerului Transporturilor.
Kilometrajul la control
Potrivit proiectului de lege, solicitanţii unei operaţiuni de înscriere a dreptului de proprietate în evidenţele autorităţilor competente pentru un vehicul rutier utilizat dobândit din alt stat, precum și solicitanții unei operațiuni de transcriere în evidenţele autorităţilor competente a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul rutier înmatriculat în România vor fi obligați să facă dovada certificării autenticităţii vehiculului de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român”. Certificarea autenticităţii vehiculului rutier conține și atestarea faptului că acesta nu figurează ca fiind furat în baza de date pusă la dispoziţia Regiei Autonome „Registrul Auto Român” de autorităţile competente din România. Totodată, în cadrul certificării autenticității va fi verificat și kilometrajul autovehiculului, evitându-se, astfel, măsluirea acestuia. ”Verificarea în cadrul CAVR a indicaţiilor kilometrajului în raport cu indicaţiile anterioare disponibile ar fi cea mai simplă şi ieftină metodă de protejare a cetăţenilor şi societăţilor de fraudă, calea alternativă fiind cea de apel la justiţie, care este evident mult mai complexă şi costisitoare”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.