AcasăNewsS-a descoperit un nou tip de planeta, compusa din apa

S-a descoperit un nou tip de planeta, compusa din apa

Astrofizicienii au confirmat, marti, descoperirea unui nou tip de planeta, situata in afara sistemului nostru solar, alcatuita in principal din apa si inconjurata de o atmosfera densa si umeda.

Astronomii au ajuns la aceste concluzii examinand datele care caracterizeaza exoplaneta GJ1214b, descoperita in 2009 de telescopul spatial Hubble. Sistemul solar contine trei feluri de planete: telurice sau stancoase, dupa modelul Terrei (Mercur, Venus si Marte), gigantice gazoase (Jupiter si Saturn) si gigantice inghetate (Uranus si Neptun).

Analizand GJ1214b, astronomul Zachory Berta de la Centrul de astrofizica Harvard-Smithsonian (CFA) a demonstrat ca noua planeta reprezinta o lume acvatica, inconjurata de o atmosfera densa si calda.”GJ1214b nu seamana cu nicio alta planeta pe care o cunoastem”, a declarat el intr-un comunicat publicat de CFA. „O mare parte din masa ei este alcatuita din apa”, a explicat acesta.

Diametrul acestei „super-Terra”, situata la doar 40 de ani-lumina de Terra, in directia constelatiei Ophiuchus, este de 2,7 ori mai mare ca diametrul Pamantului, iar greutatea ei este de de sapte ori mai mare decat a Terrei.Planeta orbiteaza in jurul stelei sale – o pitica rosie – aflate la o distanta de 2 milioane de kilometri, iar temperatura de la suprafata planetei este de circa 232° Celsius. Densitatea ei este mai mica decat cea a Terrei, fapt ce sugereaza ca ea contine mai multa apa decat are Pãmantul si mai putin uscat. „Temperaturile inalte si presiunile mari ar putea forma materiale exotice precum «gheata calda» sau «apa superfluida», substante care sunt complet straine de experientele noastre zilnice”, a declarat Berta.

In 2010, cercetatorul Jacob Bea si colegii lui de la CFA au publicat o analiza in care se afirma ca atmosfera planetei GJ1214b era probabil compusa in principal din apa. Insa observatiile lor puteau fi influentate de prezenta unui fel de „bruma” groasa in atmosfera acelei planete. Echipa coordonata de Zachory Berta a continuat aceste cercetari, folosind o camera speciala de la bordul telescopului Hubble pentru a studia planeta GJ1214b atunci cand aceasta trecea prin dreptul stelei sale. In acest interval, lumina stelei era filtrata de lumina planetei, oferind astfel indicii despre natura amestecului de gaze prezente.

In urma acestor noi masuratori, savantii „au inclinat balanta” in favoarea teoriei care sustine existenta unei atmosfere umede pe planeta GJ1214b.

Ciprian Purice