Un obstacol pe care producătorii Havana Club (cel mai renumit rom cubanez) trebuie să-l depăşească, întrucât administraţia Trump continuă să-şi consolideze sancţiunile împotriva insulei din Caraibe.
Moderna fabrică de distilare şi îmbuteliere din San Jose, la 30 km de Havana, este urmarea unui joint-venture din 1993 dintre francezii Pernod-Ricard ( numărul 2 în lume în industria băuturilor spirtoase) şi întreprinderea de stat Cuba Ron SA.
Aici s-au produs 4,7 milioane de bax-uri (9 litri fiecare) în 2019. Dar embargoul american, în vigoare din 1962, complică viața romului cubanez: “Desigur, Havana Club este 100% producţie proprie, însă trebuie să importăm ambalajele, sticlele, etichetele sau dopurile, iar aceste importuri pot fi uneori complicate. A fi exclus de 40% din piața mondială (ceea ce reprezintă Statele Unite în consumul de rom premium), este un impact incontestabil pentru brandul nostru”, spune directorul de dezvoltare Sergio Valdez. Administrația Trump a activat și titlul III din Legea Helms-Burton, care dorește să descurajeze investițiile străine în Cuba, vizând şi bunurile naţionalizate după revoluţia socialistă condusă de Fidel Castro în 1959. Havana Club este produs începând din 1935 de către familia Arechabala, până în 1960 când trupele revoluţionare ale lui Castro au preluat distileria. Membrii familiei au reuşit să fugă în Florida iar licenţa mărcii(valabilă până în 1973) a fost lăsată guvernului de la Havana.
Cuba a livrat 397.642 hectolitri în 2018 către 126 de țări, în principal în Europa, pentru 136 de milioane de dolari. Inaugurată în 2007 pentru un buget de 66 de milioane de dolari, fabrica de îmbuteliere din San José este responsabilă pentru pregătirea romului brun, spre deosebire de cel alb, produs în uzina tradițională Santa Cruz, la est de La Havana.