AcasăNewsROMATSA, falimentată de companiile aeriene străine

ROMATSA, falimentată de companiile aeriene străine

100 milioane de euro, împrumut de la bănci pentru siguranța traficului aerian

Decizia luată de majoritatea statelor UE de a amâna plata companiilor aeriene pentru serviciile de navigație aeriană a adus ROMATSA într-un colaps financiar care îi pune în pericol funcționarea. EUROCONTROL ar fi trebuit să contracteze un credit pentru susținerea activităților de trafic aerian în statele UE, însă acesta întârzie nepermis de mult.

Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A a decis să împrumute de la bănci urgent suma de 100 milioane de euro, pentru a evita colapsul instituției. Reprezentanții Ministerului Transporturilor arată că sectorul aviației este unul dintre cele mai afectate de criza generată de răspândirea noului coronavirus SARS-CoV-2, prin reducerea la nivel european cu aproximativ 90% a traficului aerian comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019, iar toate statele caută soluții de sprijin financiar pentru aeroporturi, transportatori aerieni și furnizori de servicii de navigație aeriană. ”Regia autonomă Administraţia română a serviciilor de trafic aerian” – ROMATSA este înființată și funcționează în baza hotărârii Guvernului nr. 74/1991, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, putând beneficia de subvenţii de la bugetul de stat. În prezent ROMATSA se finanțează exclusiv din tarifele pentru serviciile de navigație aeriană prestate, cele mai mari venituri fiind cele obținute din tarifele de rută, colectate de EUROCONTROL. Situația economico-financiară a ROMATSA este afectată atât de scăderea traficului aerian, cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre EUROCONTROL a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – aprilie 2020, chiar dacă România a votat împotrivă. Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 – august 2021. De asemenea, statele membre au aprobat propunerea EUROCONTROL de a fi mandatată să contracteze un credit care să acopere necesarul de finanțare aferent acestei amânări și care să asigure un minim de 51% din costurile furnizorilor de servicii de navigație aeriană din Europa. Totuși, nu sunt încă stabilite condițiile de contractare a acestui credit, modalitatea de rambursare și, ceea ce este mai important, corelarea costurilor generate de credit cu Schema de performanță și tarifare care reglementează serviciile de navigație aeriană în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 317/2019 de instituire a unui sistem de performanță și de tarifare în cadrul cerului unic european”, se arată în nota Ministerului Transporturilor prezentată în ultima ședință de Guvern.

Guvernul nu are bani de subvenții

Măsura cea mai bună și cea mai rapidă ar fi fost acordarea unui sprijin ROMATSA din bugetul de stat pentru a depăși această perioadă, însă Guvernul nu are bani. În aceste condiții, ROMATSA este nevoită să împrumute de la instituțiile bancare 100 de milioane de euro, credit garantat de stat, cu dobândă subvenționată. ”Obiectivul principal al ROMATSA în contextul actual îl reprezintă asigurarea continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană de către regie, cu menținerea tuturor condițiilor de siguranță. În acest sens au fost adoptate o serie de măsuri de raționalizare și prioritizare a cheltuielilor și plăților în această situație excepțională, printre care amintim reanalizarea și reducerea semnificativă a planului de investiții (peste 50%) și a celui de achiziții aferent perioadei aprilie-decembrie 2020, suspendarea deplasărilor externe și interne pe perioada nedeterminată, suspendarea/amânarea angajărilor/avansărilor/promovărilor, cât și a unor drepturi/beneficii de natura drepturilor de personal. Cu toate acestea, în urma efectuării proiecțiilor financiare în noile condiții, se constată că impactul acestor măsuri asupra rezultatelor financiare și a cash-flow-ului regiei este limitat. În condițiile utilizării tuturor rezervelor financiare ale Regiei, inclusiv lichidarea titlurilor de stat scadente în anul 2021, ROMATSA ar putea asigura, în funcție de valoarea la care vor fi vândute acestea, finanțarea cu dificultate a continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană până la finalul lunii august 2020. În acest context, având în vedere că în conformitate cu ultima prognoză de trafic, transmisă de EUROCONTROL la sfârșitul lunii aprilie, estima de nerealizare a veniturilor pe anul 2020 se ridică la aproximativ 550 milioane lei, pentru identificarea unei soluții de finanțare a activității ROMATSA, care să nu pună presiune pe bugetul de stat (cum ar fi în cazul unei subvenții), în data de 16.04.2020, Regia a transmis solicitări către 6 instituții bancare din România (Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, CEC Bank, BCR, EximBank, BRD), pentru oferte preliminare cu privire la condițiile necesare contractării unei linii de credit în valoare de aproximativ 100 milioane EURO, luând în calcul și o posibilă garantare de către stat a creditului”, se mai precizează în documentul emis de Ministerul Transporturilor.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
2.845 afisari

6 COMENTARII

  1. s a iba catu ca pt fratii micula care a tras si ei de aici a avut anticipat !!!!vindeti tot ca la ultimul gostat ca era stirea ca vor strange ajutoare umanitare pt africa si romania !!!!!!!!

  2. Interesul este falimentarea si dăruirea gratis unor multinaționale. Nu conteaza ca este un obiectiv strict de interes al statului. Liberalii si ar vinde si părinții pentru un scaun cald. De data asta doar Dumnezeu ne mai poate scapa de hiene, ca romanii sau adâncit într-un somn adânc. Nu mai vor sa se trezească. Iar cand o vor face, va fi prea tarziu, nu va mai exista nimic in România, probabil nici măcar România

  3. Vai de pulica noastră! Popor tâmpit și mancurt! Hai, băi, mămăligilor, să ne ridicăm de pe coadă, să-i spanzurăm de limbă și să le băgăm câte un drug de fier în cur nenorociților care, de treizeci de ani, îngroapă România. Altminteri, mâine, poimâine, o să ne fută până și nevestele și copiii, toate scursurile.

  4. @Anonymous1: Suma initiala datorata fratilor a fost de 35 milioane de euro.Din cauza ca, guvernele PSD,nu au platit-o au rezultat dobanzi si penalizari ce au dus la suma astronomical de vreo 700 milioane! DACA nu se platea, din ianuarie, ROMATSA inceta sa mai functioneze.Si ca ea, inca alte companii de stat, profitable si de interes strategic.
    @Anonymous 2: in situatia ROMATSA se afla TOATE companiile , cu acelasi profil, din Europa .Nu prea merge sa le ia o multinationals, pentru simplu fapt ca peste 90% din profit, se intorc la companiile aeriene, conform legislatiei europene .Deci, de ce s-ar lega cineva la cap, daca nu – l doare?

    • Mai nea mai plimba Ursu, procesul pierdut de statul roman cu frății micula a fost de 250 de milioane de euro, din 2013 sau facut 330 de milioane cu dobânzi aferente ( https://www.economica.net/romania-a-pierdiut-procesul-cu-fratii-micula-statul-trebuie-sa-le-dea-250-de-milioane-de-dolari_69195.html ) sa vorbim pe Realități, nu pe minciuni si nici pe manipulări. Dar ce sa vezi, același stat are de luat taxe de la frății micula vreo 200 de milioane, pe care nu a avut bunul simt sa isi opreasca banii si dobânzile. Ca se dădea un parandărăt holerei galbene. Cat privește romatsa, ce sa vezi, doar daca tai 20 la suta din salarii, compania iese pe câștig milioane. Si de ce ma rog sa nu fie nimeni interesat, cand este o vaca de muls cu foarte multi bani? Dar cand esti trădător de țara, iti vinzi si familia, nu doar romatsa sau CFR marfa

  5. Romatsa de fapt este o companie in care isi gasesc linistea: amantele sau rubedeniile pesede. Hai sa o lasam balta cu falimentarea. Voi stiti ce salariu are un tip care se da cu masina toata ziua de jur-imprejurul pistei?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger