Rezerviștii din rezerva de mobilizare vor fi chemați în unitățile militare pentru a începe instruirea pentru starea de urgență. Guvernul a adus modificări importante Legii privind regimul stării de asediu și al stării de urgență, introducând confiscarea bunurilor, precum și munca obligatorie pentru cei care nu pot fi înrolați.
România trebuie să se pregătească pentru chemarea rezerviștilor sub arme, arată un raport al exercițiilor NATO de management al crizelor. Potrivit reglementărilor în vigoare, rezerviștii pot fi mobilizați sau concentrați doar pe timpul stării de asediu și de război, nu și pe timpul stării de urgență, când executarea serviciului militar continuă să se realizeze pe bază de voluntariat, susțin reprezentanții Guvernului. Astfel, pe timpul stării de urgență, unitățile militare din forțele destinate apărării pot utiliza numai personal militar în activitate și rezerviști voluntari, personal care este insuficient pentru îndeplinirea misiunilor. Pentru a remedia această situație, Guvernul a completat legislația din domeniu permițând, astfel, mobilizarea rezerviștilor în vederea instruirii. Potrivit proiectului de lege, în funcție de situația operativă concretă, pe timpul stării de asediu sau al stării de urgență, Consiliul Suprem de Apărare a Țării poate dispune ca unitățile militare din forțele destinate apărării să fie trecute în trepte superioare ale capacității de luptă, potrivit planurilor întocmite, inclusiv completarea lor cu resurse umane și materiale, conform organizării de război. Totodată, instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale pot concentra rezerviști pentru instruire și îndeplinirea unor misiuni sau pot chema persoane fizice apte de muncă pentru prestări servicii în interes public.
Rechiziționare de bunuri
Proiectul de lege prevede și rechiziționarea de bunuri pe durata stării de asediu, precum și pe durata stării de urgență. Potrivit legii în vigoare, starea de urgență reprezintă ansamblul de măsuri cu caracter politic, economic, social și de ordine publică, instituit în întreaga țară sau în anumite zone ori în unele unități administrativ-teritoriale în cazul existenței unor amenințări la adresa siguranței naționale sau democrației constituționale, ceea ce face necesare apărarea instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate, precum și în cazul iminenței producerii ori producerii unor dezastre, ceea ce face necesare prevenirea, limitarea și înlăturarea efectelor acestora. Conform proiectului de act normativ al Executivului, pe durata stării de urgență este obligatorie organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicațiilor, produselor, resurselor și infrastructurii pentru nevoile forțelor destinate apărării.