Reprezentantii Fiscului au propus spre dezbatere publica un proiect de ordin al presedintelui ANAF privind informatiile continute de registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate la nivelul Capitalei si al judetelor tarii, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora.
Demersul a fost elaborat in urma consultarilor purtate cu factorii interesati/decidenti, inclusiv cu asociatiile profesionale reprezentative din domeniul caselor de marcat, anunta reprezentantii Fiscului.
Totodatal din directia ANAF-ului mai aflam urmatoarele aspecte:
Conceptul Registrului creeaza premisele respectarii cerintei stipulate la art. 3^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Totodata, constituie fundamentul unei evidente la nivel national a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, care va permite:
– identificarea unica a fiecarui aparat de marcat electronic fiscal, prin atribuirea aleatorie a unui numar format din 10 cifre, caruia i se asociaza istoricul aparatului de marcat electronic fiscal si care nu poate fi anulat/sters/realocat;
– identificarea operatorului care functioneaza legal si livreaza bunuri cu amanuntul si/sau presteaza servicii direct catre populatie;
– colectarea de informatii despre starea de functionare a aparatului de marcat electronic fiscal si/sau a locului unde este amplasat/depozitat;
– reducerea semnificativa a posibilitatilor de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat si, in consecinta, va limita potentialul de subdeclarare/nedeclarare a veniturilor;
– corelarea informatiilor fiscale si a celor legate de utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale in vederea efectuarii de analize relevante care sa vizeze conformarea operatorilor economici, dar si prevenirea si combaterea evaziunii fiscale;
– diminuarea numarului de controale fiscale la contribuabilii onesti prin valorificarea rezultatele analizelor;
– securizarea procedurii, ca urmare a autentificarii cu certificat digital in vederea transmiterii informatiilor.
Proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, privind informatiile continute de registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora are ca deziderate:
– combaterea riscurilor de neconformare fiscala;
– simplificarea procedurilor si sporirea competitivitatii fiscale a mediului de afaceri;
– cresterea calitatii serviciilor oferite contribuabililor;
– dezvoltarea canalelor informatice de interactiune cu contribuabilii.
De asemenea, proiectul de ordin privind informatiile continute de registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate pe teritoriul Romaniei, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora, contribuie semnificativ la reducerea birocratiei si optimizarea rersurselor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala printr-o comunicare electronica a informatiilor din registrul national de evidenta, prin simplificarea procedurilor administrative de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale; prin identificarea si utilizarea informatiilor necesare bunei functionari a Registrului inclusiv din bazele de date proprii ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (de tipul: „stare operator economic”) sau, dupa caz, de la terti (de tipul: „numar si data emitere autorizatie de distributie” – informatie ce va fi colectata de la Ministerul Finantelor Publice s.a.m.d.) si, nu in ultimul rand, prin degrevarea de sarcini a utilizatorilor finali in privinta procedurii de declarare si inregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale.