Edilul Daniel Băluță a semnat contractul de finanțare pentru refacerea din temelii a Planșeului Unirii – anunță luni, 19 august, Primăria Sectorului (PS) 4. Documentația a fost semnată la Palatul Victoria, în prezența premierului Marcel Ciolacu și a vicepremierului Marian Neacșu.
Proiectul de reconstrucție totală a Planșeului Unirii – placa uriașă de beton ce acoperă Piața Unirii din centrul Bucureștiului – intră pe ultima sută de metri. „În timp ce documentele pentru autorizarea lucrărilor de construire au fost depuse deja atât la Primăria Capitalei, cât și la Primăria Sectorului 3”, primarul Daniel Băluță a semnat luni, 19 august, la sediul Guvernului, contractul de finanțare în valoarea de aproximativ 750 de milioane de lei – transmit reprezentanții PS 4.
Documentația a fost semnată în prezența prim-ministrului Marcel Ciolacu și a viceprim-mistrului Marian Neacșu, alături de Adrian-Ioan Veștea, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației „și reprezintă o dovadă de necontestat a faptului că, Bucureștiul poate fi cu adevărat o capitală europeană modernă, în care siguranța cetățenilor ei este pe primul loc, mai ales atunci când autoritățile lucrează împreună”.
Ciolacu: Ştiu că nu este un proiect uşor
Anterior semnării propriu-zise a contractului de finanțare pentru reconstrucția Planșeului Unirii, premierul Ciolacu a punctat faptul că această investiție este neapărat necesară pentru siguranța milioanelor de oameni care traversează, zilnic, centrul Bucureștiului.
„Îi mulţumesc mult domnului Daniel Băluţă, primarul Sectorului 4, una dintre cele mai active administraţii locale din România. Alături de specialişti, Primăria Sectorului 4 a identificat cele mai bune variante pentru refacerea unui nod de infrastructură complex din inima Capitalei, un nod vital pentru siguranţa celor aflaţi în trafic, dar şi a întregii zone. Ştiu că nu este un proiect uşor. În plus pe parcursul lucrărilor vom avea o perioadă de restricţii de trafic. De aceea este esenţial ca lucrările să fie realizate rapid şi în termenele stabilite”, a susținut Marcel Ciolacu.
La rândul său, edilul Sectorului 4 a precizat importanța proiectului de regenerare urbană a întregii zone aferente Pieței Unirii.
Băluță: Se va lucra în trei schimburi, pentru ca proiectul să fie finalizat la termen
„Prin alocarea resurselor financiare de către Guvern, rezolvăm, după aproape un secol, una dintre cele mai mari provocări ale infrastructurii Bucureștiului, din chiar centrul Capitalei. Experții au semnalat, la timp, cât de gravă este provocarea generată de starea Planșeului Unirii, iar responsabilitatea noastră este de a găsi rapid cea mai bună și mai durabilă soluție. De aceea mă bucur că împreună, noi, autoritățile locale ale Sectorului 4 și
Executivul, putem pune în siguranță centrul Bucureștiului, printr-o investiție importantă, care rezolvă una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură de după Revoluție. De acum, intrăm într-o scurtă etapă birocratică, a documentelor de autorizare a lucrărilor, însă sunt convins că vom putea începe aceste activități cel târziu, la 1 octombrie”, a declarat Daniel Băluță.
Primarul Sectorului 4 a menționat și faptul că, până la finalul anului în curs, nu vor fi restricționate, din cauza lucrărilor, nici circulația auto, nici cea pietonală, în zona Piața Unirii. „Indiferent de momentul de debut al lucrărilor, nu vom restricționa, cel puțin până la finalul anului, cirulația auto și cea pietonală, întrucât, mai întâi, utilajele vor ajunge în zona fântânilor arteziene și a spațiior verzi adiacente acestora. Se va lucra în trei schimburi, pentru ca proiectul să fie finalizat la termen”, a susținut edilul, citat în același comunicat.
Sursa menționată amintește că „Sectorul 4 al Municipiului București și-a asumat proiectul de refacere din temelii a Planșeului Unirii, obiectiv de infrastructură strategică a Capitalei, inclus de către specialiști în clasa tehnică IV, nesatisfăcător”.
Când ar urma să înceapă lucrările
„Proiectul ce urmează să debuteze cel târziu pe data de 1 octombrie a.c. vizează înlocuirea structurii existente, care a suferit modificări/degradări structurale semnificative în cei aproape 100 de ani de existență, cu una nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, dar și capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița”, susțin cei de la Primăria Sectorului 4.
Pentru aceasta, „specialiștii vor implementa soluții tehnice prin care să elimine deficiențele grave identificate în urma expertizelor tehnice efectuate în cursul anului trecut” și anume:
• armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor;
• grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune;
• grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistență puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi;
• beton exfoliat, armături corodate și infiltrații locale în placa de beton a planşeului; defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător efectuate cu ocazia diverselor intervenții la planșeu;
• degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.
În același timp, specialiștii angrenați în derularea acestui proiect vor proiecta și lucrările necesare pentru consolidarea Pasajului Unirii, încadrat, de asemenea, în clasa tehnică IV – nesatisfăcător, din cinci posibile – se menționează în comunicat. Soluțiile tehnice vor avea în vedere reabilitarea structurii de rezistență a tunelului rutier, prin cămășuirea și armarea pereților existenți, precum și refacerea integrală a suprastructurii prezente.
„De la luarea în administrare, în aprilie 2022, Pasajul Unirii a fost pus în siguranță în cadrul primei etape a lucrărilor de consolidare a acestui obiectiv de infrastructură, folosit zilnic de peste 60.000 de autoturisme. Astfel, a fost înlăturat pericolul ca bucăți de beton din plafonul tunelului rutier să se mai desprindă și să cadă peste autoturismele care circulau prin pasaj. Totodată, constructorii au izolat infiltrațiile de la nivelul carosabilului, au închis fisurile din pereții interiori ai pasajului, prin injectarea unor mortare speciale, pe care, ulterior, i-au îmbrăcat cu peste 3.000 de panouri metalice.
Mai mult, pentru a crește vizibilitatea în tunel, au fost montate 498 de corpuri de iluminat, bandă LED pe o suprafață de 4 kilometri, și 150 de proiectoare (pe rampă). Tunelul rutier a fost dotat și cu un performant sistem de ventilație, compus din 60 de ventilatoare, pentru evacuarea de îndată a noxelor și a fumului, cu două defibrilatoare automate pentru situații de urgență, precum și cu amplificatoare pentru semnalul de telefonie mobilă.
Toate aceste elemente, componente ale sistemului de siguranță montat în Pasajul Unirii, urmează a fi demontate odată cu debutul lucrărilor de consolidare, conservate și reașezate pe pozițiile actuale, după ce constructorii vor finaliza acest proiect.
Totodată, în paralel, în cadrul lucrărilor mai sus menționate, întreaga zonă de suprafață din Piața Unirii va fi reamenajată peisagistic, cu spații verzi, piațete, zone pietonale și alte soluții inovative, care să transforme arealul într-un reper urban pentru București, cât mai atractiv, atât din punct de vedere al interacțiunii sociale și al petrecerii timpului liber, cât și turistic”, se mai precizează în comunicat.
Oamenii lui Baluță au zăpăcit circulația în Berceni cu sensurile unice. Pe sos Berceni nu există stații stb acoperite. Ar fi bine să mai iasă pe teren.